Az ukulele I.
A múltkoriban egyik új tanítványom arra kért, hogy szólótanulmányai mellett tanítsam meg ukulelézni is. "Persze, nem probléma!" - válaszoltam lazán, holott fogalmam sem volt arról, hogy mit kér tőlem. Itt az idő, hogy leleplezzük ezt a füllentést és kidolgozzuk a Pénzes-féle módszertant erre a drámai nevű és kinézetű hangszerre!
Miről is van szó?
Az 1997-ben elhunyt Israel Kamakawiwo'ole híres feldolgozása végig ukulele-kísérettel történik.
(A dalt megtanulhatjuk gitáros kísérettel is a Pénzes-féle Gitáriskola folkgitáros honlapján.)
A hangszer egyébiránt így néz ki:
Forrás - Source: www.conrad.hu
Neve állítólag ugróbolhát jelent a polinéz szigetvilág többezer nyelvének egyikén; hogy a gitár és az állat között miképpen alakulhatott ki ez az analógia, arról a legelismertebb etimológusok sem tudnak nyilatkozni.
(Ez a rejtély az alapja az egyik, általam meghirdetett nyereményes játéknak. A továbbiak a Játék! című fejezetben!)
A hangszer állítólag portugál hajósok közvetítésével került Hawaii-ra 1880 körül. Felépítésében igen hasonlít a gitárhoz, csak 4 acélhúrja van és annál sokkal kisebb méretű.
Az ukulelének méretétől és húrszámától függően további 4 változata is ismert. Ezen a honlapon az eredeti, egyúttal legelterjedtebb 4 húros változattal, az úgynevezett szoprán-ukulelével foglalkozunk.
Bundozása általában 12-16 bundos és láthatóan szintén temperált. Mivel a hangszer így az európai temperált hangrendszerhez illeszkedik, ezen tulajdonságai könnyen felvázolható skálaszerkezeteket és gyors következtetéseket fognak eredményezni. Legalábbis a Pénzes-féle módszertan ezt villámgyorsan képes lesz lemodellezni a saját gyártmányú skálarendszerező és skálavariációs szoftver, az OSIRE segítségével, mert a programban bármilyen alaphangolás beállítható.
A kis méret és az ezzel járó rövid húrok azt sejtetik, hogy a hangszer inkább kísérő, nem pedig szólójátékra használatos. Ezt a benyomást erősíti a legelterjedtebb ukulele-alaphangolás is, mert az a...
G - C - E - A
...üres húrokkal egy C6 akkordot alkot, ez tehát már önmagában véve felhasználható kíséretként. Nevezzük el ezt G-ukulele hangolásnak, mert van egy másik, kevésbé használatos is, az A hangról indított:
A - D - Fisz - A
Legyen ez az A-ukulele hangolás.
De nézzük meg a húrok közti hangközöket is:
G-ukulele hangolás
G kvart C nagyterc E kvart A
A-ukulele hangolás
A kvart D nagyterc Fisz kisterc A
Az alaphangolások tehát enyhén szólva nem homogének, mint a klasszikus húros szólóhangszerek esetében (például hegedű), hanem kevert, öszvér, amely inkább a kísérő hangszerekre jellemző, hiszen ezen hangszereknél próbálják az alaphangolást valamilyen koncepcionális kísérőséma szerint beállítani.
(Valójában a standard hangolású gitár is hordoz egy ilyen jellegzetességet, erről részletesen írtam a Gitár hangolása fejezet "Gondolatok a gitár hangolásáról" című résznél.)
Amint látjuk, a G-ukulelénél is tetten érhető egy előzetes kísérőséma, hiszen alaphangolása már önmagában egy C6 akkordot hordoz, az A-ukulele alaphangolása pedig egy fenséges D akkordot alkot.
Most azt nézzük meg, hogy a 2 ukulele-hangolás miképpen illeszkedik az európai temperált hangrendszerbe! Az alábbi összesítőben fő referenciaként a normál zenei A hang (440 Hz) pirossal van kiemelve:
G-ukulele
G3 - C4 - E4 - A4
195,997 - 261,625 - 329,627 - 440 Hz
-
Szubkontra = A0-H0
-
Kontra = C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1
-
Nagy = C2-D2-E2-F2-G2-A2-H2
-
Kis = C3-D3-E3-F3-G3-A3-H3
-
Egyvonalas = C4-D4-E4-F4-G4-A4-H4
-
Kétvonalas = C5-D5-E5-F5-G5-A5-H5
-
Háromvonalas = C6-D6-E6-F6-G6-A6-H6
-
Négyvonalas = C7-D7-E7-F7-G7-A7-H7
-
Ötvonalas = C8
A-ukulele
A3 - D4 - Fisz4 - A4
220 - 293,664 - 369,994 - 440 Hz
-
Szubkontra = A0-H0
-
Kontra = C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1
-
Nagy = C2-D2-E2-F2-G2-A2-H2
-
Kis = C3-D3-E3-F3-G3-A3-H3
-
Egyvonalas = C4-D4-E4-F4-(Fisz4)-G4-A4-H4
-
Kétvonalas = C5-D5-E5-F5-G5-A5-H5
-
Háromvonalas = C6-D6-E6-F6-G6-A6-H6
-
Négyvonalas = C7-D7-E7-F7-G7-A7-H7
-
Ötvonalas = C8
Az Egyéb hangszerek hangolása fülre IV. - Ukulele című fejezetben megpróbálhatjuk az ukulele-alaphangolásokat pusztán hallás alapján is!
Az OSIRE használóinak jelzem, hogy a program ukulele-hangolási beállításait az alábbi módon kell beírni (az alábbi hangolási beállítások egy az egyben bemásolhatók az OSIRÉ-be!):
G-ukulele: G3C4E4A4
A-ukulele: A3D4F#4A4
A további bizonyítások céljából már a skálaszerkezeteknek kell nekitámadnunk az OSIRE-támadófegyverrel. Először nézzük meg a G-ukulele üres, 16 bundos Pénzes-féle tükörképét, felette pedig azt, hogy a hangszeren a zongora fehér billentyűi, azaz a törzshangok (C-D-E-F-G-A-H) miként csapódnak le:
Ezután kísérletképpen vegyünk 1 darab A-dúr trichord-szerkezetű skálát, amely a G húr 2. fekvéséből fog kiindulni:
A C-E nagyterc hangolási különbség miatt a skálaszerkezet középen folyamatosan eggyel jobbra csúszik. Ilyesfajta csúszást mi gitárosok már megszokhattunk a standard hangolású gitár G-H húrjai között. Ez a csúszás azonban A-ukulele esetén (A-D-Fisz-A)...
...tovább durvul, mert a Fisz-A húrok között már kisterc hangolási különbség van. Például trichord-szerkezetű C-dúr esetén...
...minden spontán egyre jobban jobbra ferdül. Nyilvánvalóan ez nem lehet alapja egy előzetes játékkoncepciónak, de nem is az, hiszen ezáltal nyert bizonyítást az ukulele nagyobbrészt kísérőhangszer jellege.
A további fejezetek foglalkoznak még az ukulelével:
Bocsi, mindezt úgy írtam meg, hogy életemben még soha sem fogtam kezembe ukulelét! Köszönöm Pénzes-féle módszertan!