A Gitáriskola új fogalmai és javaslatai XXXVIII.
Javaslat új hanglejegyzési (kotta) módszerre
Megoldások, javaslatok
Az egyik előző, A ritmikai jelzések problémái és megoldásai című fejezetben már tettem javaslatot újfajta ritmikai jelölésre. Ez -megismételve az ábrákat-, sematikusan így néz ki:
(Csak zongora jobb kéz!)
Szeretném hangsúlyozni, hogy az ötlet nem tőlem származik; ehhez hasonló megoldás már évek óta elérhető a YouTube videómegosztón.
Jobb-e az új megoldás?
Egyértelmű előnye, hogy egzakt, könnyen leolvasható módon ábrázolja a hangértékeket és a ritmikát (ennél egyszerűbb nem is lehetne), ám hátránya, hogy nem helytakarékos, még akkor sem, ha kicsinyítjük...
(Csak zongora jobb kéz!)
...elvégre a régi kotta mindkét kezet, az új csak a jobb kezet ábrázolja és a régi még így is kisebb. Ennek oka az, hogy az újfajta kottában minden egyes vízszintes vonal 1 hangot reprezentál és ezt tömöríteni sem tudjuk.
(A régi kottában a hang helye és a módosítójelzések /kulcsok, #, b, ottava, stb./ együttesen határozzák meg a hang abszolút pozícióját, tehát az ábrázolás voltaképpen relatív, tömörített. Ugyanakkor nem hiszem, hogy a régi korok zenészei éppen a helytakarékosság igényéből alakították volna ki a hangábrázolást ilyen módon.)
Ebben a pillanatban választanunk kell a hangértékek:
-
abszolút (új),
-
relatív, tömörített (régi) ábrázolása között.
FOLYTATJUK!