A Gitáriskola új fogalmai és javaslatai XXXVIII.

Javaslat új hanglejegyzési (kotta) módszerre

 

Megoldások, javaslatok

 

Az egyik előző, A ritmikai jelzések problémái és megoldásai című fejezetben már tettem javaslatot újfajta ritmikai jelölésre. Ez -megismételve az ábrákat-, sematikusan így néz ki:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta - részlet

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach - újfajta kottaábrázolás - részlet

(Csak zongora jobb kéz!)

 

Szeretném hangsúlyozni, hogy az ötlet nem tőlem származik; ehhez hasonló megoldás már évek óta elérhető a YouTube videómegosztón.

 

Jobb-e az új megoldás?

Egyértelmű előnye, hogy egzakt, könnyen leolvasható módon ábrázolja a hangértékeket és a ritmikát (ennél egyszerűbb nem is lehetne), ám hátránya, hogy nem helytakarékos, még akkor sem, ha kicsinyítjük...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta - részlet

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach - újfajta kottaábrázolás - részlet

(Csak zongora jobb kéz!)

 

...elvégre a régi kotta mindkét kezet, az új csak a jobb kezet ábrázolja és a régi még így is kisebb. Ennek oka az, hogy az újfajta kottában minden egyes vízszintes vonal 1 hangot reprezentál és ezt tömöríteni sem tudjuk.

 

(A régi kottában a hang helye és a módosítójelzések /kulcsok,  #, b, ottava, stb./ együttesen határozzák meg a hang abszolút pozícióját, tehát az ábrázolás voltaképpen relatív, tömörített. Ugyanakkor nem hiszem, hogy a régi korok zenészei éppen a helytakarékosság igényéből alakították volna ki a hangábrázolást ilyen módon.)

 

Ebben a pillanatban választanunk kell a hangértékek:

FOLYTATJUK!