Tetrachord-skálák IV.

A trichord-, és tetrachord-skálakombinációk matematikája

 

Összegzés

 

Emlékezzünk vissza, hogy a jazz-gitáriskolás szerző oktatási anyagában egyetlen darab 3 oktávos moll skálamintát mutatott meg.

 

Pénzes-féle Gitáriskola

 

A Pénzes-féle módszertant ismerőknek ez a kijelentés már önmagában véve gyanús, hiszen vannak ugyan fontos és kevésbé fontos tonalitások-hangnemek, ám technikailag minden skála egyenértékű egymással, legalábbis a húros hangszereken. Ebből logikusan következik, hogy a fenti modellezés nemcsak a moll skálára igaz, hanem az összes alapskálára (amelyek egyébiránt a klasszikus zeneelméletben modális skála néven futnak - Alapskálák Ia.), ezek:

 

dúr - dór - fríg - líd - mixolíd - moll - lokriszi

 

Sőt, igaz volt ez a jazz-gitáriskola megírásának pillanatában is.

 

Pénzes-féle Gitáriskola

 

Még 1 utolsó csapás erre a világnézetre: a fentiek nemcsak az alapskálákra érvényesek, hanem minden olyan skálára, amelyiket fel lehet építeni trichord-, és tetrachord-skálatöredékekből.

 

A legközelebbi ilyen módon kombinálható skála például a harmonikus moll.

 

Nos, lényegében csupán ennyi a különbség a Pénzes-féle módszertan és egy jazz-könyv állításai között...

Pénzes-féle Gitáriskola