Tetrachord-skálák IV.
A trichord-, és tetrachord-skálakombinációk matematikája
Összegzés
Emlékezzünk vissza, hogy a jazz-gitáriskolás szerző oktatási anyagában egyetlen darab 3 oktávos moll skálamintát mutatott meg.
A Pénzes-féle módszertant ismerőknek ez a kijelentés már önmagában véve gyanús, hiszen vannak ugyan fontos és kevésbé fontos tonalitások-hangnemek, ám technikailag minden skála egyenértékű egymással, legalábbis a húros hangszereken. Ebből logikusan következik, hogy a fenti modellezés nemcsak a moll skálára igaz, hanem az összes alapskálára (amelyek egyébiránt a klasszikus zeneelméletben modális skála néven futnak - Alapskálák Ia.), ezek:
dúr - dór - fríg - líd - mixolíd - moll - lokriszi
Sőt, igaz volt ez a jazz-gitáriskola megírásának pillanatában is.
Még 1 utolsó csapás erre a világnézetre: a fentiek nemcsak az alapskálákra érvényesek, hanem minden olyan skálára, amelyiket fel lehet építeni trichord-, és tetrachord-skálatöredékekből.
A legközelebbi ilyen módon kombinálható skála például a harmonikus moll.
Nos, lényegében csupán ennyi a különbség a Pénzes-féle módszertan és egy jazz-könyv állításai között...