Gitárcentrikus szolfézs II.
1. Feargal Sharkey - A good heart
5. Modern Talking - You're my heart
7. Dire Straits - Brothers in arms
8. Frankie goes to Hollywood - The power of love
12. Louis Armstrong - What a wonderful world
18. Jimmy Somerville - Never can say goodbye
19. The New Radicals - You get what you give
24. Hillsong - From the inside out
25. Vangelis - Chariots of Fire
27. Dead or Alive - You spin me round
28. Tina Turner - Simply the best
29. Laid Back - Sunshine reggae
30. Boy George - Do you really want to hurt me
Kérem a Tisztelt Olvasót, hogy az anyag eredményes feldolgozásához először figyelmesen olvassa el a Gitárcentrikus szolfézs I. című fejezetet!
Az előző fejezetben ismertetett módszertani sorozat tehát szerintem a leghasznosabb és egyúttal a legszórakoztatóbb. Még egyszer jegyezzük meg, hogy ez a következő, egymásra épülő gyakorlatokból áll:
-
dúr vagy moll hangnem megtalálása,
-
alaphang megtalálása,
-
teljes tonalitás-vizsgálat (azaz akkordok "leszedése"),
-
alaphangnem megtalálása (azaz a 7 alapskála közül valamelyik),
-
dallam megtalálása és bármelyik tonalitás bármelyik alapskálájába való illesztése bejátszott zene alapján,
-
dallamharmonizálás a dallam tonalitása alapján.
Természetesen sokféle módon lehetséges az emberi fül zenei kondicionálása; ebből a célból elsősorban az Ear Master nevű programot ajánlom mindenki szíves figyelmébe. A program rendkívül sokféle és sokoldalú szolfézsgyakorlattal siet fülünk segítségére, azonban jelentős hátránya, hogy nem ad következetes módszertani sorozatot, annak ellenére, hogy a kezdő gyakorló nyilvánvalóan nem tanulhat magasabb szintű szolfézst. Mindenesetre a program széleskörű opciói és a kezdő szolfézsos okos tudatossága (amelyekkel elkerülheti az esetleges kudarcélményeket), a programot rendkívül hasznossá teszik.
A magam részéről a fent felvázolt sorozat első 2 gyakorlatát szeretném most itt kidolgozni, amely tehát:
-
a dúr vagy moll hangnem megtalálása,
-
az alaphang megtalálása.
Ehhez tulajdonképpen csupán egy dolog szükséges: rengeteg válogatott zene. Nagyon sokáig még ez is probléma volt egyrészt szerzői jogi, másrészt Gitáriskolám tárhelyének korlátai miatt, aztán eszembe jutott a YouTube és hirtelen minden megoldódott. Első körben a dalok közvetlen elérését ágyaztam be honlapomba embedding-kóddal, ám ez hosszabb távon nem tűnt bölcs döntésnek, mert fél évre rá a videók már majdnem a fele törlésre került. Ekkor döntöttem úgy, hogy csupán a dalok címeit és tonális jegyeit tartom meg, a Tisztelt Olvasót pedig arra kérem, hogy a dalcímeket egyszerűen másolja be a YouTube keresőjébe és a legelső találatok nagy valószínűséggel úgyis a dalok hivatalos videói lesznek. A tonalitás kereséséhez tehát legelőször így tegyünk, a megoldást pedig úgy tudjuk meg, hogy a négyzetekben kijelöljük az ott található szöveget. Ellenőrizzük ezt le olyan módon, hogy az alábbi négyzetben lévő szöveget hosszan lenyomott bal egérgombbal kijelöljük:
Ha Ön el tudta olvasni, minden OK! |
A dalok feldolgozása előtt szeretném hangsúlyozni, hogy a bejátszott zenékhez nem kötődik semmilyen saját intellektuális, érzelmi vagy erkölcsi felhang. Magyarán, nem azért játszok be például Dire Straits-t, mert őrült rajongójuk volnék, noha rendkívül nagyra értékelem Mark Knopfler zenei munkásságát. A laikusok nem tudják, hogy sok zenét nem is lehet becsatlakoztatni a bennük található hangnemváltások, modulálások, stb. miatt. A dalok kiválasztásánál tehát kezdetben egyetlen követelmény vezetett: adjon stabil, azaz nem változó tonális alapot a vizsgálathoz, mellette persze legyen viszonylag ismert és színvonalas, azaz nem zenei szemét (ilyenek például a remixek, amelyekkel szintúgy tele van a YouTube). A későbbiekben, a készülő Gitárcentrikus szolfézs III. című fejezetben már lesznek bonyolultabb, ezért nehezebben felvázolható dalok is. Sőt, külön részt fogok szentelni a komolyzenének, mert ott a tonalitás megállapítása a hangszerelés árnyaltsága miatt még nagyobb felkészültséget és figyelmet igényel.
Külön szakmai megjegyzésem, hogy a pontos, modern technikának hála, a visszajátszott zenék ugyanazt a hangnemet képesek visszaadni, mint amivel felvették őket. Ez gyakorlatilag lehetetlen volt még régi, magnós időkben, sőt sokszor még a lemezjátszó is torzított...
Lássuk a gyakorlatok felvázolását a Dire Straits - Walk of Life című dala alapján!
1. A dúr vagy moll hangnem megtalálása
Először azt kell megállapítanunk, hogy a dal milyen hangnemben van. Még egyszer: természetesen nem fogok kitolni a Tisztelt Olvasóval; a videó vagy dúr vagy moll hangnemű. Emlékezzünk vissza arra, hogy mit is írtam az előző fejezetben:
"A legtipikusabb hiba az szokott lenni, hogy a tanítvány összetéveszti a szám jellegét a hangnem jellegével. A dúr mindig vidám, a moll pedig bánatos hangzású, így egy lassú, lírai dalra a tanítvány minden kertelés nélkül képes rávágni, hogy mollban van. Ez fordítva is igaz: gyors, pattogós zenéket gyakran találnak dúr hangneműeknek. Figyelem! A 70-es, 80-as évek legnagyobb disco-slágerei többségükben moll hangnemben íródtak!"
A hangnemkeresés négyzete a legfelső, Tonalitás feliratú. Akár többször is hallgassuk végig a zenét és a megoldást többszörösen fontoljuk meg. Legyünk türelmesek!
Tonalitás
Dúr |
Sikeres mozdulatkor tehát ezt kellett olvasnunk: Dúr
A zenei hallásfejlesztés első 1-2 hónapja általában a nagy félretrafálások ideje. Ne is várjunk mást, a zenei hallás legtöbbször nem fejlődik gyorsan, de ne lankadjunk, mert mindenképpen fejlődik!
2. A hangnem kezdőhangjának megtalálása
Ehhez először (relatív hallás esetén) egy referenciát kell találnunk, tipikus vonatkoztatás lehet például jól behangolt gitárunk, esetleg egyéb billentyűs hangszerünk. (Tehát szolfézs-gyakorlatok előtt mindenképpen gitárhangolás!) Ha hangszerünk E6 húrján félhangonként, azaz kromatikus hangsorban végiglépkedünk, akkor egyszer mindenképpen érintettük a dal alaphangját!
E - F - Fisz/Gesz - G - Gisz/Asz - A - B - H - C - Cisz/Desz - D - Disz/Esz
Mit is írtam az előző fejezetben?
"Ennél a gyakorlatnál a legtipikusabb hiba az szokott lenni, hogy a tanítvány összetéveszti az alaphangot (tonika) hangot a szubdomináns, a domináns és néhányszor a párhuzamos moll vagy dúr hármashangzat hangjával. Ezt azonnal jelzem is a "Fontos hang!" felkiáltással, amivel persze nem mondom meg a tonalitáson belüli pozíciót, hiszen akkor vissza tudná következtetni az alaphangot. Egyúttal sok tanítványom a kereséskor nemcsak egyetlen hangot, hanem magát a dúr vagy moll alapskálát is rápróbálgatja a zenére."
A Fontos hang és alaphang nevű feliratú négyzet még nem a megoldást adják meg, hanem a fontos hangokat és az alaphangot összekeverve. Miért ilyen módon? Mert így látjuk azt: a helyes hangok felé tapogatózunk-e (anélkül, hogy nekem meg kéne adnom a helyes választ). Ezt tehát egy köztes, találgatós állomás a megoldás előtt:
Fontos hangok és alaphang
A-Cisz-E-H |
Ezután már csak a végső megfejtés marad hátra, amely a Megoldás feliratú négyzetben olvasható le:
Megoldás
E-dúr; A-H-Cisz |
A Walk of Life tehát E-dúr hangnemű és fontos hangjai: A-H-Cisz, ahol:
-
E-dúr - alaphangnem (E tonika, azaz alaphang)
-
A - szubdomináns hármashangzat kezdőhangja
-
H - domináns hármashangzat kezdőhangja
-
Cisz - párhuzamos moll hármashangzat kezdőhangja (moll tonalitás esetén pedig párhuzamos dúr hármashangzat kezdőhangja).
Tonális állításaink helyességét az Összhangzattan című fejezet hármashangzat-táblázatai alapján ellenőrizhetjük le. Az egyszerűség kedvéért a táblázatokat idemásolom.
Tonalitás-táblázat dúr hangnem esetén
Tonalitás-táblázat moll hangnem esetén
Tehát az alábbi zenék úgy vannak összeválogatva, hogy ezen táblázatok megfogalmazta tonális keretekből nem fognak kilépni!
Nos, akkor kezdésnek vizsgáljuk meg az első 30 zeneszám tonalitását!
Jó szórakozást!
1. Feargal Sharkey - A good heart
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
F-G-Esz-B |
Megoldás
B-dúr; Esz-F-G |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
F-G-C-A |
Megoldás
C-dúr; F-G-A |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
Fisz-Cisz-A-H |
Megoldás
Fisz-moll; H-Cisz-A |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
G-D-F-A |
Megoldás
D-moll; G-A-F |
5. Modern Talking - You're my heart
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
Cisz-E-Fisz-Gisz |
Megoldás
Cisz-moll; Fisz-Gisz-E |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
E-G-C-D |
Megoldás
G-dúr; C-D-E |
7. Dire Straits - Brothers in arms
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
H-Gisz-Cisz-Disz |
Megoldás
Gisz-moll; Cisz-Disz-H |
8. Frankie goes to Hollywood - The power of love
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
B-F-C-Asz |
Megoldás
F-moll; B-C-Asz |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
A-H-E-G |
Megoldás
E-moll; A-H-G |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
E-C-A-D |
Megoldás
A-moll; D-E-C |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
C-A-F-G |
Megoldás
C-dúr; F-G-A |
12. Louis Armstrong - What a wonderful world
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
C-D-F-B |
Megoldás
F-dúr; B-C-D |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
D-A-G-F |
Megoldás
D-moll; G-A-F |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
B-Esz-F-Desz |
Megoldás
B-moll; Esz-F-Desz |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
F-D-B-C |
Megoldás
F-dúr; B-C-D |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
Esz-C-F-G |
Megoldás
C-moll; F-G-Esz |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
A-E-D-C |
Megoldás
A-moll; D-E-C |
18. Jimmy Somerville - Never can say goodbye
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
F-G-A-C |
Megoldás
C-dúr; F-G-A |
19. The New Radicals - You get what you give
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
D-G-H-A |
Megoldás
D-dúr; G-A-H |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
D-E-C-A |
Megoldás
A-moll; D-E-C |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
H-Cisz-E-A |
Megoldás
E-dúr; A-H-Cisz |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
E-G-C-D |
Megoldás
G-dúr; C-D-E |
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
A-C-D-E |
Megoldás
A-moll; D-E-C |
24. Hillsong - From the inside out
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
G-A-C-F |
Megoldás
C-dúr; F-G-A |
25. Vangelis - Chariots of Fire
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
Fisz-Gisz-Cisz-Aisz |
Megoldás
Cisz-dúr; Fisz-Gisz-Aisz |
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
H-Cisz-E-A |
Megoldás
E-dúr; A-H-Cisz |
27. Dead or Alive - You spin me round
Tonalitás
Moll |
Fontos hangok és alaphang
H-Cisz-Fisz-A |
Megoldás
Fisz-moll; H-Cisz-A |
28. Tina Turner - Simply the best
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
B-C-D-F |
Megoldás
F-dúr; B-C-D |
29. Laid Back - Sunshine reggae
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
Desz-Esz-Asz-F |
Megoldás
Asz-dúr; Desz-Esz-F |
30. Boy George - Do you really want to hurt me
Tonalitás
Dúr |
Fontos hangok és alaphang
D-E-G-C |
Megoldás
G-dúr; C-D-E |