Skálavariációk VIII.
A tercelés
A tercelés, azaz a terc hangköz folyamatos vezetése külön szólamban éppúgy előfordul a hangszeres, mint a vokálzenében. Zenei funkciója igen sokrétű, de legtöbbször a dallamot támogatja a hozzá képest felső szólamban, így képes a dallam szépségét még jobban kiemelni. Bevezetésképpen nézzük meg kiindulásként vett táblázatainkat: az egyik a terc hangköz 1. előfordulása az összes hangnem 1 fokáról...
...a másik a már jól ismert egyesített alapskála-táblázat A húros hangszeres legfontosabb táblázata című fejezetből:
A jelen fejezetben a terceléssel kizárólag szólótechnikailag fogunk foglalkozni, hiszen a legnagyobb gitárosok legnagyobb szólóit analizálva nagyon sokszor észrevehető egy különálló terc-szólam is.
Sőt, haladó szinten a tanítványokkal is lehetséges úgy skálázni, hogy egyikünk az alapot, a másik gitáros pedig a terc-szólamot viszi.
Érdekesség: néhány haladó tanítvány a gyakorlat kezdetén még így is összezavarodik és elveszíti a skálafonalat, ugyanis kezdetben ennyire zavaró a terc-szólam bevezetése.
Először nézzünk meg egy pacsirtamezei G-dúr skálát...
...egy haladó ujjrendű 0123
skálavariációval, 80-as taktusszámmal:
A felső terc-szólam kiszámítása úgy történik, hogy vesszük a skála
mindenkori 3. hangját felfelé (itt G-dúrban a 3. hang H) és erről a
hangról a G-dúrhoz tartozó alapskálát indítjuk (itt H-fríg):
Ellenőrizzük ezt le az egyesített alapskála-táblázatban:
A tercelés folyamán voltaképpen nemcsak nagytercet, hanem kistercet is bejátszunk, azaz 1 oktávos skálafutamnál folyamatos terclépéséses skálában haladunk. Ez C-dúr skála esetén:
-
C-E
-
D-F
-
E-G
-
F-A
-
G-H
-
A-C
-
H-D
...G-dúr esetén pedig:
-
G-H
-
A-C
-
H-D
-
C-E
-
D-Fisz
-
E-G
-
Fisz-A
Most tehát hallgassuk meg a fenti G-dúr alapskála tercskáláját külön
(H-fríg – 0123 - 80)...
...majd egyben, terc-szólamban:
A tökéletes terc-összecsengést jól hallhatjuk.
A G-dúr tercét “alul” is betehetjük, ám ekkor lefelé nem 3, hanem 6 hangot (szext) kell számolnunk. Ezt úgy tudom megmutatni, hogy a H-fríg skálával a felső G-dúr szólamot...
...játszom be:
A tercelés harmonikus moll hangnemekben és torzított gitárral még “dögösebben” szól. A lenti videóban A-harmonikus moll 1. fok és 3. (dúr) fokban...
...valamint 0123 skálavariációval mutatom meg a tercelés technikáját, 80-as
taktusszámban, először tiszta, majd torzított gitárhangzással.
Hangzáskaraktere annyira jellegzetes, hogy a metálrajongók mindenképpen
fel fogják ismerni:
A tercelés sokféleképpen is gyakorolható:
-
a fenti, kiszámolós módszer szerint, amely során tehát az alap-, és a tercszólam egyszerre kezd,
-
viszont arra is van lehetőségünk, hogy a 2 gitáros csupán 1 skálát játsszon, ám egyikük késleltetve induljon. Ezt szintén kétfelé lehet bontani:
-
ha skálavariációs skálázásról van szó, akkor a nehezebb (értsd: brutálisan nehezebb) indulás az, ha a terchang mindenkori 1. előfordulására indulunk, mert ekkor csonkolnunk kell a skálavariáció ciklusát. Belátom, ez most így nem annyira érthető és szemléltetni is felesleges, mert annyira bonyolult az indulás, hogy még videón is rém sokáig tartana a felvétel és magyarázat. Aki igényli, annak személyesen vagy online szívesen elmagyarázom.
-
A 2., kissé könnyebb indulási mód, amikor megvárjuk az alap skálavariáció 3. ciklusát és annak kezdőhangjára indulunk, amelyik garantáltan terchang lesz. Ezután ugyanabban a szekvenciában játszhatjuk az alap skálavariációt, mint az alap esetén (ami már ugye 3 ciklussal előrébb jár). Pontosan ezt láthatjuk a fenti A-harmonikus moll 1. fok és 3. (dúr) tercskálán.
-
Természetesen a tercelés kozmikus magányban is gyakorolható OSIRE segítségével. Ekkor a fent ismertetett tercelési módok bármelyikét kipróbálhatjuk, sőt a program segítségével sokféle, további opció is elérhető (teljes skála lejátszása, kijelölt szakasz ismétlése, skálaszerkezet váltása, stb.)