Skálavariációk VIa.
Skálák, skálavariációk lejátszási módjai
A skálákat, skálavariációkat haladási irány szerint kétféleképpen tudjuk indítani:
-
↓ - skálában felfelé való haladással (hangmagasság szerint)
-
↑ - skálában lefelé való haladással (hangmagasság szerint)
A 2 fenti, nyilakkal is támogatott meghatározás azt jelenti, hogy a skála hangmagasság szerint felfelé indul, majd a skála tetején visszafordul. Szakmai véleményünk szerint pusztán gyakorlási szempontból nincs értelme a skálákat csak felfelé vagy csak lefelé játszani, éppen ezért ezeket nem építettük be a módszertanba és algoritmikus megvalósításába, az OSIRÉ-be, saját skálarendszerező és skálavariációs szoftverünkbe. Következésképpen a 2 alaplejátszás nyílirányai tulajdonképpen így néznek ki:
-
↓↑ - skálában felfelé való haladással (hangmagasság szerint), majd vissza
-
↑↓ - skálában lefelé való haladással (hangmagasság szerint), majd vissza
A 2 fent ismertetett alapopcióhoz csatlakozik még 2 további lehetőség, amikor skálákat kapcsolunk össze egymással. Ezt szintén 2 irányban tudjuk megvalósítani:
-
→ - skálaváltás felfelé (hangmagasság szerint)
-
← - skálaváltás lefelé (hangmagasság szerint)
Mind a 4 alap lejátszás bővíthető és kombinációjukkal kihozható az összes skálalejátszási lehetőség. Ez összesen 10 db (+2) lejátszási módot fog jelenteni.
(A +2 a számolásba bele nem vett „csak fel” és „csak le” irányok, illetve természetesen magukat a kombinációkat is tovább lehet kombinálni egymással, ennek azonban módszertani és gyakorlási szempontból szintén nincs értelme).
A szemléltetéshez egy Mars-mezei F-dúr skálát és egy kezdő ujjrendű 012 skálavariációt fogunk felhasználni. Továbbá lényeges a megaskálák indulási helye is, ezt a kiindulópontot piros nyilakkal (↓) jelöljük.
A lejátszási módok a Pénzes-féle módszertanban római számokkal vannak jelölve, valamint az OSIRÉ-ben külön, szintén római számokkal jelölt gombokkal érhetők el.
Ugyanakkor -mivel a Pénzes-féle módszertan mindenkor és minden esetben a teljességre törekszik-, nem feledkezhetünk meg a fent említett +2, de fel nem használt skálalejátszási módról. Emlékezzünk vissza: ekkor a skálát...
-
csak fel (↓),
-
vagy csak le (↑) indítjuk...
...és bár ez a 2 opció nincs beépítve sem a módszertanba, sem az OSIRÉ-be, itt és most katalogizáljuk őket:
-I
↓
-II
↑
A teljesség igénye felett erre azért is szükség van, mert létezik olyan szólótechnikai szituáció, ahol ezeket az opciókat korlátozottan felhasználhatjuk, ilyen például az arpeggio-skálák sweep-picking technikája.
Ezúton jelzem, hogy kénytelen voltam ezt a fejezetet több fejezetre bontani, mert némelyik bejátszott hangfájl akkora méretű (és mindez 1 fejezetben), hogy a szerver csak több perc késéssel tudta bejátszani.
↓↑
Csak 1 skálát indít hangmagasságban felfelé (és vissza)
↑↓
Csak 1 skálát indít hangmagasságban lefelé (és vissza)
↓→↑
Teljes, cikkcakkban haladó skálát indít alaphangjáról hangmagasságban felfelé
↑→↓
Teljes, cikkcakkban haladó skálát indít alaphangjáról hangmagasságban lefelé
↑←↓
Teljes, cikkcakkban haladó skálát indít a felső fordulóról hangmagasságban felfelé
↓←↑
Teljes, cikkcakkban haladó skálát indít a felső fordulóról hangmagasságban lefelé
↓↑→↓↑
Teljes, fel-le haladó skálát indít alaphangjáról hangmagasságban felfelé
↑↓→↑↓
Teljes, le-fel haladó skálát indít alaphangjáról hangmagasságban lefelé
↑↓←↑↓
Teljes, fel-le haladó skálát indít a felső fordulóról hangmagasságban felfelé
↓↑←↓↑
Teljes, le-fel haladó skálát indít a felső fordulóról hangmagasságban lefelé