Teljes skálarendszerek
A Pénzes-féle Gitáriskola már évek óta publikál (általam úgynevezett) teljes skálarendszereket. Ennek során felvázolásra kerül adott hangszeren egy adott tonalitás összes skálaszerkezete mind a 12 félhangról indítva. A fő objektumok ebből következően az alábbiak lehetnek:
-
tonalitás - az európai zenében én 3 + 1 tonalitáscsomagot emelnék ki:
-
a dúr-moll tonalitásokat (eme kettőt egy objektumnak veszem),
-
a pentatóniát,
-
a harmonikus mollt,
-
és +1 tonalitásként a domináns (keleties) fríg hangnemet.
-
-
adott húros hangszer, akár különböző hangolásokban, például hathúros gitár standard vagy kvart hangolásban, sőt bundnélküli kivitelezésben.

Az alábbi osztályozás a különböző hangolású húros hangszerekből indul ki.
Főkategória: húros hangszer
-
1. alkategória: a húros hangszer egyedi hangolásokban
-
2. alkategória: tonalitás
-
3. alkategória: a tonalitás technikai skálaszerkezetei különböző ábrázolási módokban, amelyek:
-
Alap - Pénzes-féle gitártükörkép
-
Pénzes-féle gitártükörkép balkezeseknek
-
Statikus tabulatúra
-
Statikus tabulatúra balkezeseknek
-
-
Végezzünk egy gyors számítást!
Például a 7 alapskála mind a 12 félhangról indítva összesen 84 alapskálát eredményez + ehhez hozzá kell vennünk a 7 teljes skálaszerkezetet, azaz (12 x 7) + 7 = 91. Ez tehát egy adott gitártípuson és hangoláson belül 4 technikai fejezetben összesen 91 x 4 = 364 skálát jelent.

Ez a számolás azért lényeges, mert ezáltal lefedtük adott tonalitás adott húros hangszeren lecsapódó összes lehetséges skálaszerkezetét. Nincs tonalitás, azaz nincs zene a felvázolt skálarendszereken kívül!
Vagy ha mégis találunk (ilyen például a központi honlapon tanulmányozható testvér-alapskálák), akkor is képesek vagyunk villámgyorsan felvázolni skálarendszereit.
További megjegyzések:
-
a klasszikus zenei gyökerű vonós hangszerek (hegedű, brácsa, cselló) esetében nincs értelme pentatóniával foglalkozni, hanem csakis az alapskálákkal és a harmonikus moll tonalitással. Az ok, hogy ezen hangszerekhez túlnyomórészt a klasszikus zene kötődik és az nem (nagyon) használja a pentatóniát. (Most tekintsünk el az amerikai komolyzenétől és Bartók néhány pentaton kompozíciójától.) Kivételt képez itt a nagybőgő, amely a jazz-zenekarok legfontosabb basszushangszere és mint tudjuk, a jazz a pentatóniára alapuló blues-zenében gyökerezik. Ezt külön kidolgoztam.
-
Vonós hangszerek (hegedű, brácsa, cselló, nagybőgő) esetében nincs értelme a statikus tabulatúra és balkezes variánsával foglalkozni.
-
Népi hangszerek (ukulele, buzuki) esetében nincs értelme pentatóniával és harmonikus mollal foglalkozni. A harmonikus moll egyrészt túl "klasszikus és kiművelt" hangsor nekik, másrészről ezen hangszereket megalkotó népek más hangsorokat használtak-használnak.
-
6 húros gitár
-
Alapskálák
-
Pentaton skálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Domináns (keleties) fríg skálák
-
-
6 húros kvart hangolású gitár
-
Alapskálák
-
Pentaton skálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Domináns (keleties) fríg skálák
-
-
6 húros bundnélküli, kvart hangolású gitár
-
Alapskálák
-
Pentaton skálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Domináns (keleties) fríg skálák
-
-
7 húros (Nu-metal) gitár
-
Alapskálák
-
Pentaton skálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Domináns (keleties) fríg skálák
-
-
8 húros gitár
-
Alapskálák
-
Pentaton skálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Domináns (keleties) fríg skálák
-
-
Alapskálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Alapskálák
-
Harmonikus moll skálák
-
Alapskálák
-
Harmonikus moll skálák
