Pentaton skálák IX.
A végtelenített pentaton skála
A skálák "végtelenítésének" elvi koncepciója először az alapskáláknál került kidolgozásra (a Végtelenített alapskálarendszer című fejezetben). Lényege, hogy a gitáron (valójában bármely húros hangszeren) lecsapódó technikai skálaszerkezet tulajdonképpen végteleníthető, folytatható, hiszen a konkrét skálafokok ennek a megaszerkezetnek a 6 húros szeletei (ha éppen 6 húros gitárról beszélünk). Tehát itt a skálaábrázolásnak különböző szintjei ugrottak elénk pusztán azért, hogy azonnal értelmezzük és katalogizáljuk őket.
1. szint - konkrét skálafok
Például E-pentaton skála - 1. fok:
2. szint - teljes skála
Például E-pentaton skála összes hangja:
3. szint - végtelenített skála
Tetszőleges helyről (hangról) és skáláról indíthatjuk a végtelen skálát. Én pusztán kényelmi okokból A-pentaton 1. fokot választottam kiindulópontként...
...hogy minden kiférjen a tükörképeken, de kvart hangolású tükörképet fogok felhasználni, mert így technikailag koherensebb megaszerkezet keletkezik. A tükörkép szerint fizikailag lefelé, azaz hangmagasságban felfelé haladok.
Vegyük észre: lényegtelen azt kijelentenünk, hogy a skálát például A hangról kezdtük el, mert ezek a skálaszerkezetek bármelyik hangról indítva ugyanazok lesznek!
Egyúttal jelzem, hogy a húrvastagságot ne figyeljük: az OSIRE nyilvánvalóan nem képes több 10 húrt egyszerre megjeleníteni, ezért az alábbi mega-skálaszerkezet összeillesztett 5 húros tükörképek:
A keletkezett táblázat tulajdonságai a következők:
-
a végtelen skála önmagára jellemző (tehát még nem ismétlődő) szelete már 5 húrból előállítható. Ebből azt az általános következtetést is le tudjuk vonni, hogy a végtelenítés során mindig annyi húrt kell felhasználnunk, amennyi hangból áll a skála. A végtelenített alapskálarendszer gyártásakor emiatt állítottam be 7 húros tükörképeket.
-
A kvart hangolásból következően éppolyan jellegzetes, függőleges kvartfűzérek figyelhetők meg, mint az alapskáláknál, csak ezek 5 hangból állnak:
-
Ugyanakkor azt is észrevehetjük, hogy a végtelenített pentaton skála az alapskálákkal ellentétben nem jobbra, hanem balra araszol. Emiatt egy másik jellegzetes hangfűzér, amely az alapskáláknál bővített kvartlépéses ragasztószalag néven tanulmányozható, itt csupán nagyterclépéses lesz, ráadásul a közepén foghíjas. Nagy valószínűséggel ennek oka a pentaton skálák bichord-skálaszerkezete (minden húron 2 hang), amely sokkal levegősebb megaszerkezetet eredményez.
Szövőnők, ruhatervezők és skálamegszállottak joggal kérdezhetnek rá, hogy vajon milyen a végtelen skála teljes sormintája? Íme: