Pentaton skálák VI.

Papp-féle pentaton skálák

 

Papp-féle pentaton - teljes

4. fok üres húros pengetésekkel

5. fok

1. fok

2. fok

3. fok

4. fok üres 12. fekvésben

Következtetések

 

Egyik nap Papp Gyuri bácsi volt tanítványom...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Papp György

 

...egy érdekes kérdéssel lepett meg. Milyen skálát alkot ez az 5 db hang...

 

A - H - D - F - G

 

...amelynek egyébként igen furcsa belső skálaszerkezete van:

 

egész - kisterc - kisterc - egész - egész

 

Bevallom, a kérdésre első körben nem tudtam válaszolni. Később együtt rájöttünk, hogy ilyen pentaton skála a magfizika és a zenetudomány jelenlegi állása szerint még nem létezik, tehát úgy tűnik, megint felfedeztünk valami újat. Később sem találtam semmi ehhez hasonlót, bár azt gyanítom, hogy mivel a moll-pentaton és az alapskálák között rendkívül szoros zeneelméleti összefüggés van, éppilyen szoros lehet a most felfedezett pentaton és a testvér-alapskálák között. (Ez most egy intuitív megjegyzés, azaz nem kell komolyan venni...)

Az analitikai vizsgálathoz először meg kell említenünk a "nagytesó", azaz a klasszikus moll-pentaton skála szerkezetét:

 

kisterc - egész - egész - kisterc - egész

 

Kis figyelemmel észrevehetjük, hogy míg a nagytesónál a 2 kisterc soha nem kerül egymás mellé, addig a Papp-féle pentatonban alapértelmezésben egymás mellett vannak. Ez adja tehát a Papp-féle pentaton újdonságát. Vázoljuk fel ezek alapján az összes Papp-féle pentaton skálafok belső skálaszerkezetét:

  1. egész - kisterc - kisterc - egész - egész

  2. kisterc - kisterc - egész - egész - egész

  3. kisterc - egész - egész - egész - kisterc

  4. egész - egész - egész - kisterc - kisterc

  5. egész - egész - kisterc - kisterc - egész

Ezután nincs más feladatunk, mint megmutatni először a Papp-féle teljes pentaton skálát, majd a skálafokokat külön-külön, utána pedig lematekozni az egészet. A megjelenítéshez a saját készítésű skálavariációs szoftvert, az OGRÉ-t hívom segítségül, hiszen képes bármilyen szerkezetű skála azonnali megmutatására, illetve skálavariációba történő illesztésébe. (Az utóbbi most nem lényeges, csak egy kis reklám...)

Egyúttal jelzem, hogy mivel számomra teljesen ismeretlen skáláról van szó, nem ismerhetem a fő tonális kiindulópontot sem, ezért 1. foknak azt veszem, amit Gyuri bácsi elém tett, azaz A hangról indítottat.

Továbbá Gyuri bácsi mutatott nekem egy másik szerkezetű pentaton skálát is, de az az analitikai, könyökig való beleturkálások után a Papp-féle pentaton 5. fokának bizonyult.

 

Papp-féle pentaton - teljes

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - teljes

 

4. fok üres húros pengetésekkel

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 4. fok üres húros pengetésekkel

 

5. fok

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 5. fok

 

1. fok

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 1. fok

 

2. fok

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 2. fok

 

3. fok

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 3. fok

 

4. fok 12. fekvésben

Pénzes-féle gitár tükörkép - Papp-féle pentaton - 4. fok 12. fekvésben

 

Következtetések

 

A moll-pentatónia eddig megismert belső szerkezetére pillantva észrevehetjük, hogy tulajdonképpen 3 egész és 2 kisterc hangköz variálódik 1 oktávon belül. Ennek teljes variációs lehetősége 10 db, amiből 5 darab skálát a moll-pentatónia már felhasznált. A maradék 5 skálát fedezte fel tehát Gyuri bácsi. Most nézzük meg, hogy miként jön ki ez a 10 darabos mennyiség!

A már megszokott, agresszív kombinatorikával, annak ismétlés nélküli kombinációs képletével nekitámadva (amelyet legutóbb például az Alapskálák VI. című fejezetben vetettünk be)...

 

Ismétlés nélküli kombináció képlete

 

...már csak a szokásos absztrakciót kell elvégeznünk, amely szerint a hangközöket a következő számok jelképezik:

Az összes variációs lehetőség felvázolása:

  1. 11000

  2. 10100

  3. 10010 (Moll-pentaton - 1. fok)

  4. 10001

  5. 01100 (Papp-féle pentaton - 1. fok)

  6. 01010

  7. 01001

  8. 00110

  9. 00101

  10. 00011

Megjegyzem, ilyesféle diadalittas felfedezés már többször előfordult a Pénzes-féle Gitáriskola fennállása során: ugyanilyen gondolatmenettel "fedeztük fel" a Testvér-alapskálákat, illetve az Inverz harmonikus moll skálákat.

 

Szóval nem is értem, hogy mindezt miért nem én fedeztem fel?