Ebben a fejezetben a dobogóra szintén pezsgővel a kezünkben és a teljesség
igényével lépünk fel s ábrázoljuk az összes (moll)-pentaton skálafokot az
összes lehetséges hangnemben. Egyúttal legyártjuk a skálaváltásokat
dinamikus Flash-animációban is.
Mivel a pentatónia ötfokúságot jelent, tehát azt,
hogy a skála csupán 5 hangból áll, ezért a már meglévő táblázatok alapján
könnyű felvázolnunk a legyártandó rendszert az
Összhangzattan I. című fejezet (moll)
hármashangzat-táblázata alapján:
Ebből a táblázatból voltaképpen csak a 2. és a 6. fokot kell elhagynunk,
hogy kijöjjön a tiszta moll-pentatónia. Ezt hangsúlyozandó a kihagyott
oszlopokat benne is hagytam a moll-pentaton táblázatban...
...ám egyúttal észrevehetjük, hogy azért a skálafokok számai is megváltoztak.
No jó, a teljesség kedvéért lássuk oszlopok nélkül is:
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi lesz az előjegyzés moll-pentatónia
esetén, hiszen például E-moll pentaton esetén nincs Fisz hangunk, ami által
az egy kereszt előjegyzés értelmét veszti...
Szakmai javaslatom, hogy mivel az E-moll és E-moll pentaton rendkívül
szoros zenei rokonságban állnak egymással, ezért mindig tartsuk meg a szabványos
előjegyzést, másként könnyen értelmezési zavar keletkezhet.
Kiindulópontnak maradjon az E-pentaton hangsor. A mindenkori pentaton
skála hangjai a fenti táblázatban, míg a standard, azaz a zárt és
következetes ujjrend a Pentaton skálák I.
című fejezetben tanulmányozható.
A skálák nyers, technikai
kigyakorlásakor az ujjrendtől ne térjünk el!
A pentaton hangnemek megnevezéseinél elhagyjuk az
enharmonikus dadogásokat (például Gisz/Asz) és a temperált
kvint-kvartkör...