Nem zenei skálák XII.
Sápi-féle ujjrendi skálák V.
Zoli bácsinak az előző fejezetben felvázolt skálahalmok után újabb ötletei támadtak, főként az ujjrendi skálák 4 húron való értelmezésével kapcsolatban. Észrevette, hogy a 4 húros minták nagyon hasonlítanak az akkordokra. Valóban, standard hangolású gitár sok pozíciójában rá lehet fogni a szerkezetekre egyértelmű akkordszabályokat, ettől függetlenül azt javaslom, hogy a mintákra ne akkordokként tekintsünk, hanem önálló, zeneelmélettől független ujjfüggetlenítő gyakorlatokként.
A gyakorlási (és Zoli bácsi által megfogalmazott) alapelv hasonló a leragasztott ujjak gyakorlataihoz: a 4 ujjból valamelyiket mindig lent kell hagynunk. Mivel itt 4 húros gyakorlatokról van szó, pengetésügyileg 2 lehetőségünk van:
-
folyamatos fel-lepengetés,
-
de bizonyos ujjrendi minták esetében gyakorolhatunk az arpeggio-skáláknál alkalmazott sweep-picking technikát is.
Ezután már csak a mintákat kell összepasszítani, hogy kijöjjenek az ujjrendi váltások.
Először ismételjük meg az ujjrendi mintákat tükörképek formájában:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Nézzük meg például a fenti 12. minta egyik folyamatos fel-lepengetéses feljátszását:
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Adott például 2 tükörkép-minta, az 1. és 13.:
Nézzük meg a 2 fenti minta akkordszerű váltását Zoli bácsi tolmácsolásában:
Nem nehéz észrevennünk, hogy a gyakorlat során 3. és 4. ujjakat váltogatjuk, azaz folyamatosan aktívak, míg az 1. és 2. rögzítettek.
Az elvet továbbgörgetve Zoli bácsi az ujjrendi minták párosítását is elvégezte. Ennek során a fő rendezőelv az aktív ujjak számai lesznek, például:
1-2
A táblázat balról az 1. cellájában láthatjuk a fenti 9-21. mintapárosítást. Ez a táblázat tehát azt mutatja meg, hogy az 1. és 2. ujjak aktiválásával mely minták párosíthatók egymással.
Nem marad más hátra, mint végignézni a teljes listát és ha mindezt hasznosnak értékeljük, akkor kigyakorolni őket!
2 ujj aktív
1-2
1-3
1-4
2-3
2-4
3-4
3 ujj aktív
Az aktív ujjak mozgását tovább finomítottuk és külön jelölést kaptak az együtt mozgó ujjak.
-
Például 8-9 párosítás váltásánál 3 ujjunk aktív, ebből 1. és 2. együtt, míg a 3. ellentétesen.
-
Például 11-20 párosítás váltásánál 3 ujjunk aktív, ebből 1. és 3. együtt, míg a 2. ellentétesen.
1-2-3
3 ujj aktív, de mindegyik külön mozdul
1-2-3
1-2-4 aktív, 3. rögzített
1-2-4
1-2-4
1-3-4
1-3-4
2-3-4
2-3-4
4 ujj aktív
12-34 azt jelenti, hogy 1-2 ujj együtt mozdul és a 3-4 is, de ellentétesen
12-34
13-24
14-23
A sárga jelölés szerint 1-2-3 ujj együtt mozog, a 4. ellentétesen.
1-2-3-4
Mind a 4 ujj aktív és váltáskor egyik sem marad a helyén.