Nem zenei skálák XI.
Sápi-féle ujjrendi skálák IV.
Aki még nem szédült el és hívott orvost az előző fejezetek olvasása közben, azok számára örömteli az esemény, miszerint folytatjuk tovább oknyomozó feltárásunkat a Sápi-féle ujjrendi skálákkal kapcsolatban.
A következő lépés nem lehet más, mint a standard 24-es ujjrend...
...4 húron való variálása. A legfontosabb, már említett kikötésünk, hogy mindegyik húron lennie kell 1 ujjnak, ebből következően az összes vacakolási lehetőség 24. Láthatjuk tehát, hogy a magas húrszám ellenére a szigorú kikötés egészen közeli rokonsági kapcsolatot eredményezett az 1 és a 4 húros gyakorlatok száma között. Sőt, köszönhetően Zoli bácsinak azonnal fel is vázolhatjuk az ujjrendi mintákat tükörképek formájában:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Tehát 4 ujjunkat 4 húrra ennyiféleképpen és ilyen mintákban helyezhetjük le. Ezen 24 ujjrendi mintázathoz becsatlakoztatható a standard 24-es alapujjrend:
Ebben a pillanatban 24 x 24 = 576 gyakorlási lehetőség ugrott ki elénk a legutolsó, 4 húros szinten.
Nézzük meg például a 15. minta...
...3-2-4-1 ujjrendi gyakorlatát, amelyet most Zoli bácsi mutat meg nekünk:
Természetesen lehetőség van a kötelező folyamatos fel-lepengetésen felül az arpeggio-szerkezeteknél használatos sweep-picking technika alkalmazására is: