A harmonikus moll skálafokok IV.
A végtelenített harmonikus moll skála
A skálák "végtelenítésének" elvi koncepciója először az alapskáláknál került kidolgozásra (a Végtelenített alapskálarendszer című fejezetben). Később megtettük az összes, zeneileg fontos skálaobjektumon (például a pentaton skálákon). Lényege, hogy a gitáron (valójában bármely húros hangszeren) lecsapódó technikai skálaszerkezet tulajdonképpen végteleníthető, folytatható, hiszen a konkrét skálafokok ennek a megaszerkezetnek a 6 húros szeletei (ha éppen 6 húros gitárról beszélünk). Tehát itt a skálaábrázolásnak különböző szintjei ugrottak elénk pusztán azért, hogy azonnal értelmezzük és katalogizáljuk őket.
1. szint - konkrét skálafok
Például A-harmonikus moll skála - 1. fok:
2. szint - teljes skála
Például A-harmonikus moll skála összes hangja:
3. szint - végtelenített skála
Tetszőleges helyről (hangról) és skáláról indíthatjuk a végtelen skálát. Én kényelmi okokból újfent a A-harmonikus moll 1. fokot választottam kiindulópontként...
...hogy minden kiférjen a tükörképeken, de kvart hangolású tükörképet fogok felhasználni, mert így technikailag koherensebb megaszerkezet keletkezik. A tükörkép szerint fizikailag lefelé, azaz hangmagasságban felfelé haladok.
Vegyük észre: lényegtelen azt kijelentenünk, hogy a skálát például A hangról kezdtük el, mert ezek a skálaszerkezetek bármelyik hangról indítva ugyanazok lesznek!
Egyúttal jelzem, hogy a húrvastagságot ne figyeljük: az OSIRE nyilvánvalóan nem képes több 10 húrt egyszerre megjeleníteni, ezért az alábbi mega-skálaszerkezet összeillesztett 7 húros tükörképek:
A keletkezett táblázat tulajdonságai a következők:
-
a végtelen skála önmagára jellemző (tehát még nem ismétlődő) szelete már 7 húrból előállítható. Ebből azt az általános következtetést is le tudjuk vonni, hogy a végtelenítés során mindig annyi húrt kell felhasználnunk, amennyi hangból áll a skála. A végtelenített alapskálarendszer gyártásakor és itt, a harmonikus moll skálafokoknál emiatt állítottam be 7 húros tükörképeket.
-
A kvart hangolásból következően éppolyan jellegzetes, függőleges kvartfűzérek figyelhetők meg, mint az alapskáláknál, csak ezek furcsamód nem 7 hangból, hanem csak 4 hangból állnak:
-
Illetve ezekből és ennél kisebb hangközökből egy függőleges, hosszú, de nagyon szakadásos fűzér is megfigyelhető:
-
Ugyanakkor azt is észrevehetjük, hogy a végtelenített harmonikus moll skála a pentaton skálákkal ellentétben nem balra, hanem jobbra araszol. Ez nagy valószínűséggel a sokkal több skálahang miatt van, hiszen a harmonikus moll az alapskálákkal együtt 7 hangból álló skálaobjektum. Emiatt egy másik jellegzetes hangfűzér -amely az alapskáláknál bővített kvartlépéses ragasztószalag néven található meg-, itt szintén megfigyelhető, sőt duplikálódva!
-
Láthatjuk, hoy a dublikálódásban folyamatosan jelentkezik kizárólag a harmonikus mollra jellemző, félhanggal felemelt 7.hang (A-harmonikus moll esetén Gisz), sőt nagy valószínűséggel ez az oka a bővített kvartfűzér duplikálódásának.
Szövőnők, ruhatervezők és skálamegszállottak joggal kérdezhetnek rá, hogy vajon milyen a végtelen skála teljes sormintája? Íme: