Hangszer-, és egyéb tesztek VIII.
Az Excalibur
Az alábbi értekezés Szilágyi Tamás mérnök úr virtuális tollából származik és azt boncolgatja, hogy miképpen kell 1 alapvetően jó minőségű hangszert saját, magasabb zenei igényeinkhez hozzáigazítani, magyarán tuningolni. A fordítás alapjául szolgáló eredeti, angol nyelvű tartalom forrása:
http://submareen.net/archives/92
A cikk tárgya élőben is megtekinthető:
http://www.youtube.com/watch?v=viDWoyaHjQU
Illetve felvételen:
Ha csak az egyik gitáromat sikerül ellopnod, én az Excaliburt javaslom. De vigyázz: ha megteszed, sajnos meg kell öljelek...
Az Excalibur az elsődleges hangszerem és figyelembe véve az általam birtokolt egyéb tárgyakat, egyértelműen a számomra legkedvesebb darab még úgy is, hogy jócskán vannak nála magasabb piaci értékű cuccaim. Ezt a gitárt széleskörű módosításoknak vetettem alá, amelyek eredményeként minősége eléri -és bizonyos tekintetben túl is szárnyalja- az általam valaha kipróbált (de sajnos nem birtokolt) legjobb gitárokat.
Az Excalibur 2000-ben közönséges koreai Epiphone Les Paul Standard formájában látta meg a napvilágot. A szüleimtől kaptam a 18.-ik születésnapomra. Így kezdődött a mi kapcsolatunk...
Gyorsan megszerettem ezt a hangszert, ám ahogy a gitározásban elmélyedtem, annál inkább belefáradtam néhány zavaró hibájába. A módosításaim elsődleges célja ezeknek a hiányosságoknak a megszüntetése volt, valamint olyan továbbfejlesztések megtétele, melyek a gitár minőségét a következő kategóriába (a valódi Gibson Les Paul szintjére) repítik.
Az önfeledt gitározás egyik legfőbb akadálya a hangszer folyamatos elhangolódása volt, melyet csak súlyosbított az agresszív hajlításokkal teli, koszos blues játékstílusom. Az első lépés ezért az ócska Epiphone hangolókulcsok cseréje volt egy Grover DeLuxe kulcskészletre.
Kiválasztási algoritmus:
-
helyi zenészellátó bolt felkeresése gitárral a kézben,
-
a teljes rendelkezésre álló árukészlet átnyálazása egy megfelelő méretekkel rendelkező kulcskészlet megtalálásáig, melynek darabjai a régi kulcsok helyére -azok eltávolítása után-, szemmel láthatóan tökéletesen passzolnának.
Később, az eredeti hangolókulcsok tényleges eltávolítása után elszörnyedve láttam, hogy ezeknek a kulcsoknak meglehetősen vékony szára van, melyhez a fejbe fúrt lyukakat is mérték. A Grover-készlet darabjainak viszont -bár ugyanazon külsődleges méretekkel rendelkeztek-, jóval vastagabb a szára, így nem illeszthetők be a fejrész lyukaiba. Nem tehettem mást, mint hogy a rendelkezésemre álló egyetlen kéznél levő eszközzel, egy olcsó háztartási fúrógéppel kifúrjam a mahagónit.
Az elhangolódási probléma ezzel megoldódott; a gitár figyelemreméltó nyüstölést is elviselt immár számottevő újrahangolási igény nélkül. Az igazi móka azonban akkor kezdődött, amikor a gitárt hangos zenekari próbákon kezdtem használni: egy közepes hangerőre állított Marshall fél-stacktől 2 méterre állva minden játékra tett próbálkozásomat elnémíthatatlan gerjedés követte. Még a húrok mindkét kézzel való lefogása után is. A probléma vizsgálata kimutatta, hogy az ún. mikrofónia jelenségét sikerült élőben megtapasztalni. Az Epiphone-hangszedők gyenge minőségűnek bizonyultak: az elégtelen viaszolás mikrofonikus érzékenységben nyilvánult meg, amely egy elviselhetetlen, magas hangú gerjedést okozott.
A hangszedőket tehát cserélni kellett. Némi kutatás után elhatároztam, hogy -ha már lúd, legyen kövér alapon-, egy füst alatt a gitár hangzásbeli lehetőségeit is megpróbálom kiterjeszteni. Korábban is tanulmányoztam gitárelektronikákat és érett már némi hangszedő-felező kapcsolásokkal való kísérletezés. Itt volt a tökéletes alkalom, már csak néhány dologra volt szükségem:
-
pontosan milyen hangszedőket építsek be (és honnan szerezzem be őket),
-
miféle potikra lesz szükségem (és honnan szerezhetem be őket),
-
hogyan lesz ebből működő egész.
Mivel mindig is csodáltam Jimmy Page gitárhangzásának rendkívüli (jobbára a Led Zeppelin stúdióalbumain tettenérhető) sokszínűségét, természetes volt, hogy ezt a hangzásbeli gazdagságot szerettem volna utánozni. Tudtam, hogy Page szintén módosíttatta a saját gitárját és szintén kihúzható kapcsolós potikat használt bizonyos nem-hagyományos hangszedő-kapcsolások közti váltásra (hangszedő-felezés és társai), szóval miért ne próbáljunk ki valami ilyesmit?
A következőkben véghezvitt internetes kutatások ezután a híres és széles körben használt Jimmy Page-féle gitár-huzalozás legkorszerűbb mai változatának felkutatására irányultak. Végül az ún. Les Paul Twenty Dual master nevű kapcsolást választottam, melyet szerzője itt publikált:
http://music-electronics-forum.com/t1079/#post12369
Ez tehát nem az eredeti JP-féle huzalozás pontos mása, hanem egy kismértékben módosított (és továbbfejlesztett), korszerűbb változat. A huzalozási diagram áttekinthetősége és érthetősége, valamint a lehetséges kapcsolási kombinációk magas száma miatt (melyek meglepően nagy hányada később ténylegesen használhatónak bizonyult), döntöttem ezen terv megvalósítása mellett. Ezzel eldőlt, hogy 4 egyforma (500 kΩ audio, azaz logaritmikus beosztású) kétáramkörös kihúzható kapcsolós potira lesz szükségem. Szerencsére épp megfelelő, Göldo gyártmányú darabokat találtam egy helyi üzletben.
Hangszedők! Ízlések és pofonok ugye, a lehetőségek pedig végtelenek...
A rendelkezésre álló pénz viszont közel sem az, ezért a nyaki pozícióban -a biztonság jegyében- a Gibson Les Paul legfelső kategóriás hangszereiben alkalmazott szabványos hangszedő, a Gibson 490R mellett döntöttem. Csak egy ugrás egy másik, helyi üzletbe. Utolsó készleten levő darab megvásárlása. Gyerekjáték!
A húrláb hangszedővel kalandvágyóbb voltam.
Valami egzotikusabbra vágytam, és el akartam kerülni a modern Gibson Les Paul-ra való egyszerű minőségi feljavítással járó kiszámítható unalmat. Megint csak előbányásztam a Jimmy Page eredeti 1959-es Les Paul-jának (ez az ő ún. #2-ese, mivel van egy #1-es is) specifikációit és úgy döntöttem, hogy ilyen csupasz (burkolat nélküli) húrláb hangszedő kell nekem is... Már csak arról kellett gondoskodnom, hogy ehhez a mentális képhez megfelelő hangzás is társuljon. Így következett el a zenészellátó boltok újbóli körbelátogatása, mígnem nagy örömömre ráleltem a Seymour Duncan 59 Model Humbucker (SH1B) típus egy példányára, amely a gyártó szerint az 1959-es PAF humbucker korhű másolata. Pont, amire vágytam. Sajnos csak kétvezetékes kivitelben (és természetesen az egyetlen, utolsó darab). Úgy döntöttem, belevágok és később a hangszedő huzalozását kiépítem négyvezetékesre, ami a hangszedő-felező kapcsolás miatt szükséges. Miután utánanéztem a témának, megnyugodtam, hogy egy rutinszerű beavatkozásról van szó.
Egy felhőtlen, önfeledt zenéléssel teli időszak következett... a gitár által nyújtott hangzás immár kimondottan pazar volt (mely egyszersmind rádöbbentett arra, hogy az eredeti Epiphone-hangszedők a mikrofóniát leszámítva is mennyire csapnivalóak voltak), a gerjedési problémák megszűntek és hosszasan téphettem a gitárt folytonos hangolgatás nélkül. Azonban a megszámlálhatatlan órányi nyúzásnak köszönhetően a bundok és a tune-o-matic húrláb kezdtek megkopni. Az utóbbi minőségét illetően nem voltak illúzióim. A gitárt elvittem egy helyi hangszerészetbe, hogy bundcsiszolást és egy komplett új, Schaller által gyártott tune-o-matic húrlábat kapjon.
(Legközelebb a bundokat is kompletten cserélni kell majd.) El voltam ragadtatva, amikor elvállalták egy korábbi beszerző körutam óta a fiókomban heverő, megmunkálatlan Gibson csont nyereg méretre csiszolását és a meglévő olcsó műanyag nyereg helyére való illesztését. Mindezek tetejébe a hangszedőket tartó keretek rozsdás csavarjait azonos méretű rozsdamentes csavarokra cserélték. Az eredeti csavarok közül néhány már a felismerhetetlenségig rozsdás volt..., most újra minden szép fényes lett.
Egy szép napon leszereltem az eredeti krémszínű koptatólapot; így jobban tetszik, semmi több. Különben sem volt rá szükségem: a húrokat és nem a fát pengetem, a kisujjamat pedig a húrláb hangszedő tartókeretén szoktam pihentetni... Felszereltem Schaller típusú, záródó pánttartókat is, melyekkel a heveder gyorsan feltehető és levehető, közben pedig biztosan nem enged el. Most már az összes gitáromon ilyen tartószemek vannak, így ugyanazt a hevedert mindre rá tudom tenni. Nagyon kényelmes, csak ajánlani tudom.
Mindezek eredményeként érkezett el 2011-ben az az állapot, amelyben megkezdtem a Decline (Hanyatlás) című album felvételi munkálatait (http://music.submareen.net). A gitárral folyamatosan rendkívül elégedett voltam; a felvételek során mindig ki tudtam hozni belőle azt a hangzást, amit szerettem volna. Sőt, valójában semmilyen más elektromos gitárra nem is volt szükségem, mindössze ez az egy hallható az albumon. A kinézetét úgyszintén imádom (különösen gyönyörű az Epiphone márkajelzés a fejen, ami gyöngyház berakás). Mindent egybevetve szerencsés voltam, hogy maga a gitártest (a faanyag, az asztalosmunka és a festés) elfogadhatóan jó minőségű. A bundok helye, bár nem 100%-osan precíz, szintén nem rossz (magasabb pozíciókban egyes hangok kicsit hamisak, főleg az E6 és A5 húrokon, de ezzel együtt tudok élni).
A teljesség kedvéért íme, a kapcsolós potik működésének leírása:
-
Alapesetben, amikor minden poti be van nyomva, minden úgy működik, ahogy egy közönséges Les Paul esetén megszoktuk.
-
A húrláb hangszín poti kihúzása a húrláb hangszedőt soros humbucker-ről párhuzamossá kapcsolja, illetve abban az esetben, ha a nyaki hangszín is ki van húzva, szimpla tekercsessé (single coil) felezi le.
-
A nyaki hangszín poti kihúzása a nyaki hangszedőt szimpla tekercsessé felezi le, illetve ha a húrláb hangszín is ki van húzva, a húrláb hangszedőt is szimpla tekercsessé teszi.
-
A húrláb hangerő poti kihúzása sorbakapcsolja a 2 hangszedőt és kiiktatja az áramkörből a hangszedő-választó kapcsolót. Így a 2 hangszedő egymással sorbakötve, egyszerre aktív, a hangszedő-választó állásától függetlenül. Ekkor a húrláb hangerő-, és hangszín potik master hangerő-, és hangszín szabályzóként működnek, a nyaki hangszín poti pedig magaskiemelőként viselkedik, amivel a hang kiszélesíthető, kiemelhető ebben az ún. broadbucker beállításban.
-
A nyaki hangerő poti kihúzásával megfordítható a nyaki hangszedő fázisa. Ez akkor okoz hallható változást, ha mindkét hangszedő jele aktív, azaz a fentebb említett soros módban, illetve a hangszedő-választó kapcsoló középső állásában. Valamint abban az esetben, ha a nyaki hangszedő le van felezve, ez a kapcsoló dönti el, hogy melyik tekercs legyen bent az áramkörben (benyomva: állítható tekercs; kihúzva: fix tekercs).