A gitár hangolása VII.
A hangolás általánosítása
A hangolás általános meghatározásához először meg kell értenünk a hangközök fogalmát, amelyet kellő részletességében a Mi is a zene? című fejezetcsomagban ismertetek.
Kezdjük tehát annak feltételezésével, hogy a Tisztelt Olvasó megértette az ott leírtakat!
A problémát és megoldásait könnyű lesz megértenünk statikus ábrák használatával, erre a kotta-tabulatúra páros dinamikus, azaz időtől függő jellege miatt nem alkalmas. 2 ilyen lehetőség áll rendelkezésünkre: a csakis általam használt Pénzes-féle gitártükörkép (rajta egy F-dúr skála trichord-szerkezetben)...
...és annak általam "statikus tabulatúrának" nevezett variánsa:
A magam részéről mindkettőt könnyű legyártanom, hiszen rendelkezésemre áll az OSIRE.
Ha a gitár húrjai egymáshoz képest prím hangolásúak volnának (amelynek nyilvánvalóan nem lenne sok értelme), akkor minden húr ugyanarra a hangra volna hangolva, ebben az esetben az alaphangolás így nézne ki:
Prím hangköz
Pénzes-féle gitártükörkép
Statikus tabulatúra
Vegyük észre, hogy nincs szükségünk egyedi hangok meghatározására, csakis a köztük lévő hangközviszonyt kell tanulmányoznunk.
A fenti 2 ábrán láthatóan F hangról indultunk ki, amely azonban valójában lényegtelen mozzanat. Ezt csakis azért tettem így, hogy a későbbiekben a gitár fogólapján kiférjenek nagyobb hangközök is.
A következő hangközünk a kisszekund, ez azonos hangok esetén így csapódik le:
Kisszekund hangköz
Pénzes-féle gitártükörkép
Statikus tabulatúra
A következő hangközünk a szekund, ez azonos hangok esetén így csapódik le:
Szekund hangköz
Pénzes-féle gitártükörkép
Statikus tabulatúra
A hangolás általánosítását a fenti 4 ábra alapján már meg tudjuk tenni:
Jobbkezeseknél: minél nagyobb a hangolási hangköz, a (jobbkezes) gitár fogólapján a hangköz 2. hangja annál inkább jobbra tolódik.
Balkezeseknél: minél nagyobb a hangolási hangköz, a (balkezes) gitár fogólapján a hangköz 2. hangja annál inkább balra tolódik.
Ennek mértékét is meg tudjuk állapítani, ám ekkor elénk ugrik a klasszikus zeneelmélet egyik szörnyű problémája (a sok közül): a gitáron -és általában véve a legtöbb húros hangszeren-, nagyon nehéz a hangközöket kiszámolni. Ezen problémáról részletesen írok A Gitáriskola új fogalmai és javaslatai című fejezetcsomag Javaslat a hangközök újszerű meghatározására című fejezetében. Ám az említett fejezetben megoldási javaslatot is teszek: lényegében minden hangközt 1 számmal helyettesíthetünk, amelyek egyébként a gitár fogólapján a temperált félhanglépéseknek fognak megfelelni:
-
C-C - prím
-
C-Cisz/Desz - kisszekund
-
C-D - szekund
-
C-Disz/Esz - kisterc
-
C-E - terc
-
C-F - kvart
-
C-Fisz/Gesz - szűkített kvint
-
C-G - kvint
-
C-Gisz/Asz - kisszext
-
C-A - szext
-
C-Aisz/B - kisszeptim
-
C-H - szeptim
Ebből kiindulva a hangolási hangköz mértéke gyorsan és pontosan kiszámolható. Például kvart hangolás esetén (6) a hangköz alaphangjától 6 db félhanglépést kell jobbra számolnunk:
Kvart hangköz számolással
Pénzes-féle gitártükörkép
Statikus tabulatúra