Gyakran Ismételt Kérdések XLVIII.
Playing together
Nemrégiben egy Budapesten élő ír hölgy keresett meg engem, hogy szeretne
gitárt tanulni. A bemutatkozó beszélgetés angol nyelven zajlott és nem
volt mindennapi erőfeszítés elmondani neki, mint teljesen kezdőnek, hogy
milyen lehetőségek közül választhat (szólógitár,
folkgitár,
basszusgitár,
klasszikus gitár, flamenco gitár) és hogy
ezek között milyen technikai és zeneelméleti különbségek vannak. A hölgy
hangsúlyozta, hogy számára nagyon fontos az oktatóval való közös
gitárjáték (playing together). Ezzel én is egyetértettem és
jeleztem, hogy az alapozás után ezt mielőbb el fogjuk kezdeni. Úgy
éreztem, hogy az 1. óra jól sikerült, a hölgy teljesen kezdőként a
folkgitárt választotta, ezért az óra végéig nagyjából az optimális gitár-,
és kéztartás, valamint az
üres húros akkordok megismeréséig jutottunk el. A hölgy azonban
másnapi levélben kifogásolta, hogy nem játszottunk együtt és a
továbbiakban nem kíván tőlem gitárórákat venni.
Bizony jó ideig gondolkodtam azon, hogy vajon mit érthet egy teljesen
kezdő együttzenélés alatt, miközben még a gitárját sem tudja normálisan
tartani. Egy idő után feladtam, mert még súlyosan algoritmikus elmém (www.informatika-programozas.hu)
szerint sincs logikus magyarázat ezen felém támasztott elvárásra. (Talán
egy mégis van: nem tetszett az arcom és ez volt a mondvacsinált ok.)
Később rájöttem, hogy voltaképpen nem kell megértenem a helyzetet, mert őrültek szavaiban nincs logika. Azóta ehhez tartom magam.
Tulajdonképpen én voltam a hülye, hogy nem kérdeztem rá az
együttjátszás kifejezés (playing together) etimológiai és további,
még mélyebb tartalmi jelentésére, mert akkor -metsző, kristálytiszta
logikával trancsírozva szét a jelentéstartalmat, tágabb értelemben a hölgy
lehelletpuha agyát-, már jóval hamarabb kiderült volna az őrült beszéd.
Az esetet elmeséltem több tanítványomnak is és ők is csak pislogtak
megrökönyödve, szóval nem bennem volt a hiba.