Gyakran Ismételt Kérdések XLVIIc.
Csodaember és csodamódszere
Csodaember és csodamódszere mindig összetartozik, legfeljebb néha nem ismerjük magát a forrást, az embert. Az előbbi esetben "Azt hallottam, hogy..." állítással kezdődik a tanítványi érdeklődés, míg pontos forrás esetén "Azt láttam X.-nél, hogy...".
A nyers egoizmus főképp a csodamódszerekben bontakozik ki. A "nagy"
gitáros bármit mondhat, hiszen már bizonyított. S valóban: néha
hajmeresztőket tudnak mondani. De mit is bizonyított? Csakis gitáros, nem
pedig gitároktatói tudását. (Ennek nem elhanyagolható különbségeiről
részletesen írok a
A gitáros és a gitároktató közti szakmai
különbségek című fejezetben.) Szakmai véleményem szerint azonban
sok olyan "nagy" gitáros van, akinek tudása egyszerűen nem üti a 21.
században elvárt alapmértéket. ("Nagy" gitárossá válásához jelentős, ha
éppen nem egyeduralkodó mértékben járult hozzá az angolszász
szolgáltatásexport, erről részletesen írok a
X. híres gitáros Budapesten! című fejezetben.)
De ha már itt tartunk, nézzünk meg néhány csodamódszer-bombát és egyúttal
hatástalanításukat is!
1.
Nemrégiben egyik tanítványom csillogó szemmel mutatott meg egy olyan
sajátos bemelegítő gyakorlatot, amelyet ő "nagy" gitárosától látott a
YouTube-on. A skála mennyiségileg csak 1 db volt, a videó erről a
csodaötletről szólt néhány percnyi hosszban. Ezt azért szükséges
kihangsúlyozni, mert azonnal láttam rajta, hogy az egyik
Sápi-féle
ujjrendi skála, amelynek összvariációs mennyisége több 10000 darab,
további szempontokkal kibővítve pedig átlépi a 100000 darabot. Tehát míg a
"nagy" gitáros 1 ötletből kihoz 1 db konkrét implementációt, addig a
Pénzes-féle módszertan ennek a százezerszeresét. 1 a 100000-hez
(1:100000). Boncoljuk tovább ezt vagy megértettük az arányokat?
2.
"Nekem sok évvel ezelőtt azt tanították, hogy az akkordok váltásánál 1
ujjat mindig hagyjunk lent, mert így gyorsabb lesz a váltás." - mondta
egyik tanítványom.
Ez egyrészt nem oldható meg minden akkordváltás esetében, másrészt nem
lesz tőle gyorsabb az akkordváltás, harmadrészt éppen ezek miatt nem is
érdemes erre koncentrálni. Tanítvány ilyen csodaötletekkel voltaképpen
saját gyakorlásán szeretne spórolni, azonban ezúton jelzem, hogy ez, tehát
az idő-, és energiaspórolás nem fog sikerülni. Véleményem szerint az
akkordváltás finommechanikáját már nem érdemes tovább bontanunk vagy hozzá
további csodamódszereket keresnünk; azt úgy, egy az egyben, lényegében
egyetlen mozdulatként kell kigyakorolni. Ezzel jutunk legelőbbre a
tudásban.
3.
Az alábbi dialógus nagyjából így hangzott el chat formájában.
Tanítvány – Nem megy a gyors játék, ezért megnéztem néhány nagy gitárost
(X. Y. Z.), hogy mit mondanak róla...
Oktató – És mit mondtak?
Tanítvány – X. például azt állítja, hogy 22 éves koráig megtanult mindent.
Én meg most vagyok 35.
Oktató – 2 év aktív gyakorlás és tapasztalat után Te valóban azt állítod,
hogy X. tud gyorsan játszani?
Tanítvány – Nem is tudom...
Oktató – Jó, akkor légy szíves mutass már legalább 1 videót, ahol elszáll a
keze. (A tanítvány nem tudott ilyen videót prezentálni, mert X. nem tud
gyorsan játszani.)
A dialógus bizonyíték, hogy a "nagy" gitáros szinte bármit mondhat.
Természetesen maga X. sem állította, hogy képes a gyors játékra, a naiv
tanítvány viszont a marketinges agymosás miatt nála kereste a
csodamódszert. Egyébként is, ki az a fafejű, aki azt állítja magáról, hogy
22 éves korára már mindent tud hangszeréről? Ott valami nagy gond lehet a
játszott zenei stílussal, az azt hallgató közönséggel, no meg
önértékelésével.
4.
Az alábbi dialógus nagyjából így hangzott el chat formájában.
Tanítvány – Néztem a honlapon egyik tanítványodat. Én sohase fogok tudni
ilyen gyorsan és pontosan játszani. Nézd, én már gyakorolok egy ideje és
még mindig nem megy...
Oktató – Ilyenkor mindig sajnálatot szoktam színlelni... Miből
gondolod, hogy nem fog menni?
Tanítvány – Hát már olyan régen csinálom...
Oktató – Az a 2 év, amely óta gitározol, szerinted olyan hosszú idő?
Tanítvány – Nem is tudom...
Oktató – Tudod egyáltalán, hogy hány év gyakorlás volt a tanítványom
mögött a felvétel pillanatában?
Tanítvány – Nem.
Oktató – Hát akkor mi alapján állíthatod, hogy te sohase leszel képes
ilyen gitárjátékra? Ha majd annyit gyakoroltál, amennyit ő, ígérem, hogy
szólni fogok. Egyébként neked hány éved volt az egyetemen?
Tanítvány – 6.
Oktató – No, akkor erre gondolj, amikor szólótechnikát magasabb szintre
tervezel. Nekem nem célom, hogy eddig elhúzzam veled, ám ez a te fejlődési
ütemed. Ezt vagy elfogadod magadban vagy mindig frusztrálni fogod magad
ilyen ellentételezésekkel. Egyébként pedig bármikor abbahagyhatod, de
akkor vesztes vagy...
Vegyük észre: a chat indításakor nem is a tanítvány kételye volt az
hangadó, hanem inkább bátorításra, ahogy én szoktam mondani: "virtuális
buksisimogatásra" vágyott. A chat későbbi részeiben ezt természetesen
megkapta, bár férfiak esetében azért ilyenkor szóvá teszem az kisasszonyos
kesergéseket. (Hiába, MMA-küzdelmek során röhögve verjük szét egymást,
egyszerűen nem tudom figyelmen kívül hagyni az ilyen nyafogásokat.)
5.
Tanítvány – Többen is mondták a YouTube-on, hogy azért 2 hét alatt illik
megtanulni az alapakkordokat...
Oktató – Hát, ez szerintem komplett ökörség. Én mindennap látom az
alapozás vergődéseit attól függetlenül, hogy később a tanítvány milyen
szintet ér el. Ám az alapozás -mint minden kezdet-, legtöbbször
elképesztően nehéz. Nem én vagyok a referencia, de nekem is nagyon nehezen
ment, ezt felesleges tagadni. A kérdés mindezek után már csak az, hogy
miért állít valaki ilyet?
Először is, a 2 hetes akkordtudás tanítványi megszerzése garantáltan
elszigetelt jelenség. Azaz ha az oktató erre hivatkozik:
-
vagy csakis zseniket tanít,
-
vagy hazudik, azaz nincsenek tanítványai.
A kijelentés mögött valójában rejtett önmegerősítés rejlik, ilyenkor őfensége Ego türemkedik elő, ilyesfélét sugallván: "Emberek, lehet, hogy nektek nem ment, de nekem igenis 2 hét alatt sikerült!" A magam részéről ez a mozzanat egyszerűen szánalmas.