Vizsga
2. szint - közép
Ismertetés
A középső vizsgaszinten a vizsgázó hatékonyan képes felhasználni
szerzett szólótechnikai tudását, ezt egyre nehezebb szólódarabokon
keresztül valósítja meg. Zenei gondolkodása és kifejezőkészsége az
improvizáció, valamint a lassú, lírai darabok során egyre mélyül, ezért
képes moll (harmonikus moll) és dúr hangnemeket is kreatívan felhasználni.
Ugyanakkor szakmai minősítésem szerint ez a szint még nem tartalmaz arpeggio-technikákat tartalmazó darabokat, tapping-technika pedig opcionálisan volt választható.
A legtöbb átlagos, sok éves tapasztalattal rendelkező szólógitáros ezen a szinten van, bár meg kell jegyeznem, hogy a jelen szinthez kötött zeneelméleti követelmények messze meghaladják az átlagos gitárosok ebbéli tudását.
Az ok, amiért a zeneelméletet erre a szintre helyeztem, többes:
-
bár az 1., azaz kezdőszinten még nem, de a jelen szinten már "illik" ismerni a zeneelméleti összefüggéseket,
-
a zeneelméleti számonkérést nem akartam kétféle bontani közép-, és haladó szintű zeneelméletre (2. és 3. szint).
A szint elérése tehetségtől
és szorgalomtól függően általában 3-4 év.
Zeneelmélet
A vizsgázó mindent ért a zeneelméletből, amely a hatékony szólótechnikához
és a zene elméleti értelmezéséhez szükséges. Az alábbi témaköröket képes
értékelhető szinten, szóban kifejteni (belekérdezés):
1.
A zenei hang tulajdonságai, a konszonancia és disszonancia összefüggései,
a felharmonikusok, a hangközök, a zene belső, ritmikai arányossága
2.
Út a mai, modern, temperált hangrendszerig, a hangrendszer, a cent, a pithagoraszi és az arisztoxénoszi (zarlinoi) hangrendszer problémái
3.
Hármashangzatok származtatása skálából, a tonalitás, a zene rétegei, a TSDT-képlet
4.
A temperált kvint-kvartkör és az alapskálák kapcsolatai, az egyesített
alapskála-táblázat
5.
A harmonikus moll és a domináns (keleties) fríg skála/tonalitás
összefüggései
6.
Az arpeggio-skálák összhangzattani összefüggései
7.
A skála technikai elrendezésének további lehetőségei:
Skálák más húros hangszereken:
8.
Kottaolvasás
1 db kottaolvasási gyakorlat spontán lejátszása a honlapon ismertetett kottaolvasási gyakorlatok közül
9.
Bár zeneelmélethez nem nagyon tartoznak matematikai képletek, de alapvető
képleteket-összefüggéseket tudni kell, ilyen például:
-
pithagoraszi hangrendszer kiszámításának módja – kvintarányok és oktávarányok szorzásai, ezek összehasonlítása és ennek következményei
-
a temperált hangok kiszámításhoz szükséges központi képlet
-
bináris skálakatalógus matematikai összefüggései – mert ez a lista tartalmazza a temperált hangrendszerből kihozható ÖSSZES hangkombinációs lehetőséget
-
a rendszer alapját képező matematikai skálavariációk kiszámításának módja – mert ez az alapja a Pénzes-féle Gitáriskola szólótechnikai hatékonyságának
1. feladat
Az 1. szint összes feladatát tudni kell (belekérdezés).
2. feladat
Haladó szintű skálavariációk lejátszása valamelyik alapskála-csoportban -
III. lejátszási mód
-
10
-
0123
-
0120
4. feladat
Teljes dalok kísérettel + szólóval, például:
-
ACDC-dalok
-
Gary Moore-dalok
-
Iron Maiden-dalok
-
Judas Priest-dalok
-
némelyik Dire Straits-dal
-
stb.
Kívánság szerint a fentiekkel azonos szakmai szinten lévő előadási darab
(a vizsga előtt 1 héttel kottát-tabulatúrát kérek hozzá!)
5. feladat (opcionális)
Tapping-technika –
Pénzes-rövidített tapping – BPM = minimum 150
6. feladat
Improvizálás blues-, moll (harmonikus moll)-, valamint dúr
backing
track-re