Oktatási segédletek
A 010, 101 és 012 lejátszási problémáira
A címben említett 3 db skálavariáció viszonylag sokszor fordul elő könnyű-, és komolyzenében egyaránt. Bár hasonlóak, de mégis kissé különböznek egymástól; ez nyilvánvalóan lejátszáskor szokott kisebb zavarokat okozni. Ezt a fajta gyakorlatot egyébként disztinktív gyakorlatnak szoktam nevezni; ekkor a képletek csak egy kissé különböznek egymástól és éppen ez biztosítja lejátszásának nehézségét.
Először nézzük meg, hogy minden esetben hová kell a metronómkattnak esnie:
Jegyezzük meg, hogy a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag az 1. triolahangra esik!
Ezt általánosíthatjuk is: a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag a skálavariáció 1. hangjára esik!
Azaz:
-
010
-
101
-
012
Lehetséges, hogy nehéz a skálavariációk ilyetén feldolgozása, ezért nézzük meg a ciklusokat kottában is, ahol jól láthatók a hangmagasság-változások:
012
010
Kottában látható alakja miatt nevezem A-triolának is
101
Kottában látható alakja miatt nevezem V-triolának is
Láthatjuk, hogy míg a 012 mindig "ferde", addig a 010 és 101 mindig "csúcsos".
Gyakorlásukkor érdemes egy jól bejáratott skálából kiindulni, legyen ez most az F-dúr skála:
Az alábbi 3 kotta lejátszható is, ha a Letöltések című fejezetből letöltjük és feltelepítjük az egyszerű, de a célnak tökéletesen megfelelő Finale Notepad 2003 nevű kottaszerkesztő és lejátszó programot.
A kották elején hagytam 1 ütemnyi bevezetést...
...hogy mindig legyen időnk felvenni a ritmust.
Ügyes szemlélők azt is észrevehetik, hogy a 3 db skálavariáció a skálák tetején különbözőféleképpen van fordítva. Ez szigorúan a Pénzes-féle skálafordítási szabályok szerint történik, amit csak magánoktatáskor részletezek.
012
010
101