Skálavariációk VIa.
Oktatási segédlet a 011 és 001 lejátszási problémáira
A fejezet eredményes feldolgozásához a
Skálavariációk című fejezetcsomagban foglaltak teljes megértését
javaslom!
Sok tanítványomnál nehezen indul be a 011 és 001 skálavariációk
metronómos lejátszása (lásd
előző fejezetet), sokan a képleteket még
csak értelmezni sem tudják, a jelen fejezet ezen probléma megoldásában
próbál segíteni.
Amint azt már tisztáztuk, a skálavariációk egyszerű (vagy bonyolultabb)
dallamképletek, dallamtöredékek, amelyeket kis absztrakció után
rendszerezni, majd tetszőleges mértékben felhasználni is tudunk.
Emlékezzünk vissza: ekkor a skálához egy 0-tól kezdődő, növekvő számsort
rendelünk hozzá.
A skálavariációk a leghasznosabbak a szólótechnika gyakorlása során nemcsak gitár, hanem tágabb értelemben bármelyik szólóhangszer (például hegedű) esetében.
Ennek bizonyítására rengeteg klasszikus és könnyűzenét fel tudok sorakoztatni. Itt van például a viszonylag nehezen értelmezhető 001 skálavariáció, amelyről nem is hinnénk, hogy zenében egyáltalán konkrétan szerepelhet, pedig Ludwig van Beethoven (1770-1827) híres 7. szimfóniájának 3. Presto tételében nagyon sokszor fordul elő és viszonylag hosszan:
A 011 és 001 skálavariációk voltaképpen triolára alapuló dallamképletek. A triola lejátszása során 2 metronómütés közé 3 egyenletesen elosztott hangot kell tennünk. Ezt a helyzetet könnyű érzékeltetnünk 1 olyan percbeosztású órával, amelyben a harmadpontok vannak megjelölve:
-
Metronómkatt + 1. triolahang – 0. percnél
-
2. triolahang – 20. percnél
-
3. triolahang – 40. percnél
Tehát jegyezzük meg, hogy a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag az 1. triolahangra esik!
Ezt általánosíthatjuk is: a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag a skálavariáció 1. hangjára esik!
E-pentaton 1. fokú skála...
...+ 011 és 001 skálavariációkat kottába beletéve jól láthatjuk a fenti helyzetet:
011
001
A 2 fenti kotta lejátszható a Finale Notepad egyik régebbi,
ingyenes verziójával (.mus kiterjesztésűek és RAR-ba csomagoltak); a
program telepítő állománya a
Letöltések című fejezetben érhető el.
A legtipikusabb lejátszási probléma, amikor a tanítvány nem képes a metronómkattot az 1. hangra illeszteni, azaz ahhoz képest vagy siet, vagy késik.
Ha ez tartósnak bizonyul, a csúszás olyan mértékű lesz, hogy a 011 vagy a 001 skálavariáció átfordul 000 skálavariációba.
Ezt én fáziseltolódásnak nevezem, mert pontosan a lejátszás ütemezésének fázisai tolódnak el; ez megtörténhet éppúgy lassulás, mint gyorsulás esetében. A kottában ez jól látható, mert ekkor 3 db egymás mellett lévő hang lesz a skálavariáció (szimpla 000 - 3 hang 1 hangmagasságon). Kis absztrakcióval, például a már említett számokkal szintén modellezhetjük a problémát, pirossal kiemelve a mindenkori 1. ciklushangot (amire a metronómkatt esik)...
011-122-233-344-455-566-677...
...amelyben szintén egyértelműen megjelenik az egymás mellett lévő 3 hang,
például:
11-1
Tipikus hiba 011 skálavariáció esetében a sietés, ekkor 33,3%-os felfelé
történő fáziseltolódás után fordul át a skálavariáció 000 skálavariációba.
011-122-233-344-455-566-677...
→
Tipikus hiba 001 skálavariáció esetében a lassulás, ekkor 33,3%-os lefelé
történő fáziseltolódás után fordul át a skálavariáció 000 skálavariációba.
001-112-223-334-445-556-667...
←
Ha azonban a tanítvány kellőképpen instabil, akkor elcsúszhat a "másik
oldal" irányába is; ebben az esetben 66,6%-os lesz a fáziseltolódás. Mivel
egy pentaton skála teljes lejátszási ideje több perc (például a 011
skálavariáció 60 BPM-es lejátszása 2.22 ideig tart, ezt az
OSIRE kiválóan
megmutatja nekünk)...
...bőven van idő ilyen jellegű hiba produkálására is.
A fenti hibát lényegében úgy tudjuk leírni, hogy a tanítvány átcsúszik a triola utolsó hangjára. A nagy számok törvénye azonban nyilvánvalóan -mint minden más esetben-, a gitároktatás felett szintén ott lebeg, hiszen kellő tanítványi és/vagy gyakorlási szám felett a hibareprodukálás összes variációs lehetősége elő fog fordulni. Nem is olyan régen történt, hogy a tanítvány nem az utolsó hangra, hanem a középsőre hangsúlyozta át a triolát, ami ugye a 2. hibalehetőség:
011-122-233-344-455-566-677...
→
Ekkor a hármas (triola) számcsoportok pirossal jelzett, középső hangjára esett a hangsúly. Azonban a hibát a jelen fejezet segítségével hamar tudatosítottuk és javítottuk.