Skálavariációk VIa.

Oktatási segédlet a 011 és 001 lejátszási problémáira

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Gondolkodj!

A fejezet eredményes feldolgozásához a Skálavariációk című fejezetcsomagban foglaltak teljes megértését javaslom!

Sok tanítványomnál nehezen indul be a 011 és 001 skálavariációk metronómos lejátszása (lásd előző fejezetet), sokan a képleteket még csak értelmezni sem tudják, a jelen fejezet ezen probléma megoldásában próbál segíteni.

Amint azt már tisztáztuk, a skálavariációk egyszerű (vagy bonyolultabb) dallamképletek, dallamtöredékek, amelyeket kis absztrakció után rendszerezni, majd tetszőleges mértékben felhasználni is tudunk. Emlékezzünk vissza: ekkor a skálához egy 0-tól kezdődő, növekvő számsort rendelünk hozzá.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

A skálavariációk a leghasznosabbak a szólótechnika gyakorlása során nemcsak gitár, hanem tágabb értelemben bármelyik szólóhangszer (például hegedű) esetében.

 

Ennek bizonyítására rengeteg klasszikus és könnyűzenét fel tudok sorakoztatni. Itt van például a viszonylag nehezen értelmezhető 001 skálavariáció, amelyről nem is hinnénk, hogy zenében egyáltalán konkrétan szerepelhet, pedig Ludwig van Beethoven (1770-1827) híres 7. szimfóniájának 3. Presto tételében nagyon sokszor fordul elő és viszonylag hosszan:

A 011 és 001 skálavariációk voltaképpen triolára alapuló dallamképletek. A triola lejátszása során 2 metronómütés közé 3 egyenletesen elosztott hangot kell tennünk. Ezt a helyzetet könnyű érzékeltetnünk 1 olyan percbeosztású órával, amelyben a harmadpontok vannak megjelölve:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Harmadpontok

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Tehát jegyezzük meg, hogy a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag az 1. triolahangra esik!

 

Ezt általánosíthatjuk is: a metronómkatt (szinte mindig) és kizárólag a skálavariáció 1. hangjára esik!

 

E-pentaton 1. fokú skála...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - E-pentaton - 1. fok

 

...+ 011 és 001 skálavariációkat kottába beletéve jól láthatjuk a fenti helyzetet:

 

011

Pénzes-féle Gitáriskola - E-pentaton 1. fok + 011 skálavariáció

Pénzes-féle Gitáriskola - Letöltés!

 

001

Pénzes-féle Gitáriskola - E-pentaton 1. fok + 001 skálavariáció

Pénzes-féle Gitáriskola - Letöltés!


A 2 fenti kotta lejátszható a Finale Notepad egyik régebbi, ingyenes verziójával (.mus kiterjesztésűek és RAR-ba csomagoltak); a program telepítő állománya a Letöltések című fejezetben érhető el.
 

A legtipikusabb lejátszási probléma, amikor a tanítvány nem képes a metronómkattot az 1. hangra illeszteni, azaz ahhoz képest vagy siet, vagy késik.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Ha ez tartósnak bizonyul, a csúszás olyan mértékű lesz, hogy a 011 vagy a 001 skálavariáció átfordul 000 skálavariációba.

 

Ezt én fáziseltolódásnak nevezem, mert pontosan a lejátszás ütemezésének fázisai tolódnak el; ez megtörténhet éppúgy lassulás, mint gyorsulás esetében. A kottában ez jól látható, mert ekkor 3 db egymás mellett lévő hang lesz a skálavariáció (szimpla 000 - 3 hang 1 hangmagasságon). Kis absztrakcióval, például a már említett számokkal szintén modellezhetjük a problémát, pirossal kiemelve a mindenkori 1. ciklushangot (amire a metronómkatt esik)...


011-122-233-344-455-566-677...


...amelyben szintén egyértelműen megjelenik az egymás mellett lévő 3 hang, például:

 

11-1


Tipikus hiba 011 skálavariáció esetében a sietés, ekkor 33,3%-os felfelé történő fáziseltolódás után fordul át a skálavariáció 000 skálavariációba.

 

011-122-233-344-455-566-677...


Tipikus hiba 001 skálavariáció esetében a lassulás, ekkor 33,3%-os lefelé történő fáziseltolódás után fordul át a skálavariáció 000 skálavariációba.

 

001-112-223-334-445-556-667...


Ha azonban a tanítvány kellőképpen instabil, akkor elcsúszhat a "másik oldal" irányába is; ebben az esetben 66,6%-os lesz a fáziseltolódás. Mivel egy pentaton skála teljes lejátszási ideje több perc (például a 011 skálavariáció 60 BPM-es lejátszása 2.22 ideig tart, ezt az OSIRE kiválóan megmutatja nekünk)...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - E-pentaton - teljes + 011 skálavariáció lejátszása OSIRÉ-ben


...bőven van idő ilyen jellegű hiba produkálására is.

 

A fenti hibát lényegében úgy tudjuk leírni, hogy a tanítvány átcsúszik a triola utolsó hangjára. A nagy számok törvénye azonban nyilvánvalóan -mint minden más esetben-, a gitároktatás felett szintén ott lebeg, hiszen kellő tanítványi és/vagy gyakorlási szám felett a hibareprodukálás összes variációs lehetősége elő fog fordulni. Nem is olyan régen történt, hogy a tanítvány nem az utolsó hangra, hanem a középsőre hangsúlyozta át a triolát, ami ugye a 2. hibalehetőség:

 

011-122-233-344-455-566-677...

 

Ekkor a hármas (triola) számcsoportok pirossal jelzett, középső hangjára esett a hangsúly. Azonban a hibát a jelen fejezet segítségével hamar tudatosítottuk és javítottuk.