Akkordelmélet

Akkordlista


Bevezetés

Dúr

Moll

Szűkített

Bővített

Hibrid

Összesítés

 

Bevezetés

 

Az alábbi lista az eddig a klasszikus és jazz-zenében keletkezett akkordok vélt teljes listáját tartalmazza. Megpróbáltam a régi alapelveket egy kicsit rendbe tenni, ám ez csak részlegesen sikerült. A toldozásra-foldozásra kényszerülő ősrégi rendszer kiindulópontja egy olyan táblázat, amely megmutatja:

A táblázat tartalmaz nem használatos hangpozíciókat is, például #1, #8, stb.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Táblázat

 

A lista megalkotásakor következő anomáliákkal szembesültem, illetve az anomáliákat az alábbi módokon igyekeztem orvosolni:

 

1.

Ha az akkord alapjául szolgáló hármashangzat...

...akkor azt hibrid akkordnak minősítettem. A sus típusú akkordokat azonban a dúr szekcióba tettem, mert ezen akkordok hangzásuk "késleltető" jellege (suspended) miatt dúr akkordok előtt szoktak állni, azokkal nagyon szoros kapcsolatban állnak.

 

2.

Egyes oktatási anyagok a major hangot (maj = 7. fok - vezetőhang) tartalmazó akkordokat M betűvel jelölik.

 

3.

Egyes oktatási anyagok a felfelé módosításra # jelet használják, mások a # jellel együtt a + jelet is.

 

4.

Egyes oktatási anyagok a m7b5 - 1-b3-b5-b7 és ehhez hasonló szerkezetű akkordokra moll jelleget határoznak meg, például: Cm7b5. Ez azonban egyértelműen szűkített akkord az 1-b3-b5 miatt, ezért én a magam részéről oda tettem.

 

Ez az értelmezés más akkordoknál is tetten érhető; én minden ilyen és ehhez hasonló esetben a katalogizáláskor az alapszerkezetből...

...indultam ki.

 

5.

Egyes oktatási anyagok a 4 hangból álló szűkített akkordra a dim - 1-b3-b5-bb7 jelzéssel hivatkoznak, ahol bb kétszeres lefelé módosítást jelent, holott ez már a temperált hangrendszerben 6. fok. Az ilyen enharmonikus ökörségeket is benne hagytam a listában.

 

6.

Némely akkorddal én más elnevezésben találkoztam, ilyen például: 1/2dim - 1-b3-b5-b7.

 

7.

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Az alábbi akkordlistát több forrásból próbáltam összeállítani, a zenei szabványosság hiánya miatt azonban nem lett tökéletesen pontos, vannak ugyanis különböző értelmezések.

 

Az alábbi lista legjobb és legújabb tudomásom szerinti, de felelősséget érte nem vállalok!

 

Akkordelméletet (vele a táblázat használatát) csakis tanítványoknak vagyok hajlandó elmagyarázni, senki idegen ne keressen meg, hogy nem ért benne ezt meg azt!

 

Dúr

  1. Alap - 1-3-5

  2. add9 - 1-3-5-9

  3. sus2 (add2) - 1-2-5

  4. sus4 - 1-4-5

  5. 7sus - 1-4-5-b7

  6. 9sus - 1-4-5-b7-9

  7. 11sus - 1-4-5-b7-9-11

  8. 13sus - 1-4-5-b7-9-11-13

  9. 6 - 1-3-5-6

  10. 7 - 1-3-5-b7

  11. 9 - 1-3-5-b7-9

  12. 6/9 - 1-3-5-6-9

  13. 6/9 - 1-3-5-6-9

  14. 6/9b#11 - 1-3-b5-6-9-#11

  15. 7b9 - 1-3-5-b7-b9

  16. 7#9 - 1-3-5-b7-#9

  17. 7/6 - 1-3-5-b7-13

  18. 7/11 - 1-3-5-b7-11

  19. 11 - 1-3-5-b7-9-11

  20. 11b9 - 1-3-5-b7-b9-11

  21. 11#9 - 1-3-5-b7-#9-11

  22. 7/6/11 - 1-3-5-b7-11-13

  23. 13 - 1-3-5-b7-9-11-13

  24. 13b9 - 1-3-5-b7-b9-11-13

  25. 13#9 - 1-3-5-b7-#9-11-13

  26. 13#11 - 1-3-5-b7-9-#11-13

  27. maj9 - 1-3-5-7-9

  28. maj7 - 1-3-5-7

  29. maj7b5 - 1-3-b5-7

  30. maj7 - 1-3-5-7

  31. maj11b9 - 1-3-5-7-b9-11

  32. maj11#9 - 1-3-5-7-#9-11

  33. maj9#11 - 1-3-5-7-9-#11

  34. maj13 - 1-3-5-7-9-11-13

Moll

  1. Alap - 1-b3-5

  2. m add9 - 1-b3-5-9

  3. m7 - 1-b3-5-b7

  4. m6 - 1-b3-5-6

  5. mmaj7 - 1-b3-5-7

  6. m7b5 - 1-b3-5-b7

  7. m7b9 - 1-b3-5-b7-b9

  8. m9 - 1-b3-5-b7-9

  9. mmaj9 - 1-b3-5-7-9

  10. m6/9 - 1-b3-5-6-9

  11. m7/11 - 1-b3-5-b7-11

  12. m11 - 1-b3-5-b7-9-11

  13. m13 - 1-b3-5-b7-9-13

Szűkített

  1. Alap - 1-b3-b5

  2. dim - 1-b3-b5-bb7

  3. 1/2dim - 1-b3-b5-b7

  4. mb5 - 1-b3-b5

  5. m7b5 - 1-b3-b5-b7

  6. m9b5 - 1-b3-b5-b7-9

Bővített

  1. Alap - 1-3-#5

  2. +7 - 1-3-#5-b7

  3. 7#5#9 - 1-3-#5-b7-#9

  4. +7b9 - 1-3-#5-b7-b9

  5. +7#9 - 1-3-#5-b7-#9

  6. maj7+ - 1-3-#5-7

  7. maj7#5#9 - 1-3-#5-7-#9

  8. maj9#5 - 1-3-#5-7-9

  9. maj11#5 - 1-3-#5-7-9-11

  10. maj11b5b9 - 1-3-#5-7-#9-11

  11. 11#5 - 1-3-#5-b7-9-11

  12. 11#5#9 - 1-3-#5-b7-#9-11

Hibrid

  1. 7b5 - 1-3-b5-b7

  2. 7b5b9 - 1-3-b5-b7-b9

  3. 7b5#9 - 1-3-b5-b7-#9

  4. maj7b5b9 - 1-3-b5-7-b9

  5. maj7b5#9 - 1-3-b5-7-#9

  6. maj9b5 - 1-3-b5-7-9

  7. 6/9b5 - 1-3-b5-6-9

  8. maj11b5 - 1-3-b5-7-9-11

  9. maj11b5b9 - 1-3-b5-7-b9-11

  10. 11b5 - 1-3-b5-b7-9-11

  11. 11b5b9 - 1-3-b5-b7-b9-11

  12. 13b5 - 1-3-b5-b7-#9-11-13

  13. m7#5 - 1-b3-#5-b7

  14. 07susb13 - 1-b3-bb7-b13

Összesítés

 

Mivel a fenti lista viszonylag teljesnek mondható, érdemes rövid összehasonlítást végeznünk. Először összesítsük a klasszikus és jazz-zenében keletkezett akkordok számát! A számolásba belevesszük az alap-hármashangzatokat is, illetve vegyük észre, hogy a lista tartalmazza az összes négyes-, ötös-, hatos-, heteshangzatot:

Ez összesen 79 db különböző akkordot jelent. A Pénzes-féle módszertan ugyanezen alapelvekre 1020 db akkordot határozott meg (Javaslat az akkordok újszerű meghatározására II. - Alapelvek és matematika című fejezet).

 

A 2 összeg közti különbség majdnem 13-szoros. Ez a Pénzes-féle módszertan...