Egzotikus skálák V.

Kína zenéje

 

Kína a világ talán legősibb civilizációja.

 

Kína

Forrás-Source: www.geographicguide.net

 

Ez alatt azt értem, hogy ősi kultúrájának magja évezredek során sem pusztult el és történelmének viharait egészen a 20. század közepéig viszonylag problémamentesen tudta átvészelni. A konzerválás sikere Kína főbb vallásainak, tágabb értelemben a kínai gondolkodásmódnak köszönhető. A kulcsszó, amely később vallási színezetet is kapott, a hagyomány. A hagyomány a múlt felé forduló, ezt sokszor liturgiává, szertartássá merevítő és ezen cselekedeteket nem vitatható tiszteletet jelent. Erre egész dinasztiák, velük egész korszakok alapultak és a rendszerező, államalkotó elv be is vált: Kína évezredeken keresztül volt vezető hatalom és ma is az, bár részben más okok miatt is.

A hagyomány tehát hasznos a nemzet létének szempontjából, bár a hagyományhoz való hithű ragaszkodás együtt jár a társadalmi (és persze egyéni) szokások, vele a társadalmi hierarchia merevedésével és a spontán egyéni kezdeményezés eltiprásával. (Következésképp a hagyomány alapvetően nagyon fontos tényező a nemzet önazonosításában: nem véletlenül kezdődött el a magyar nép történetének lendületes, néhol már misztikumba, ezért komikumba hajló kutatása a rendszerváltás után.)

Kína a 20. században a kommunizmus nemzetközi eszméjével kilépett az évezredekig meghatározó "népi" hagyomány kötelékeiből. Ez első lépésben egy iszonyúan véres polgárháborút produkált. Mivel a kommunizmus mögött valójában nem volt igazi társadalomrendező ideológia (amelyet ideológiának hirdettek, azt én csupán hatalomittas manipulációnak tartok), ez igen hamar leplezetlen elnyomáshoz vezetett. A kommunista Kína a régi hagyományt kezdettől fogva ellenségként kezelte, ezért minden embert ideológiai átnevelésre kötelezett. Ezt az utolsó kínai császár Pu Ji sem úszta meg...

 

Pu Ji - 1912

 

...bár evvel az erővel akár le is számolhattak volna vele. Igaz, kertésznek való átnevelése szellemi leszámolásként hatott. Ez a nemzeti átnevelési hadjárat volt a "második lépés". Harmadik lépésben Kína 1951-ben lerohanta Tibetet, a passzív, vallási alapokon nyugvó ellenállás fellegvárát. (A régi, vallásos Kína -bár örökké befolyást gyakorolni igyekezett Tibetre, sohasem vetemedett ilyesmire.) Negyedik lépésben a drága Mao bácsi a "Kulturális Forradalom" nevű kampányával uszította rá elvhű, forrófejű diákjait a belső kommunista és egyéb ellenzékre, valamint arra, ami a régi rendszerből az óriási tisztogatások után még véletlenül megmaradt. Mindezek után kész csoda, hogy még tudunk Lao Ce, Konfucius és a csan-buddhizmus tanításairól, hogy a kínai zene gyökerei ma nem mozgalmi indulók harsogó dúr-tonalitása...

 

A kínai zene alapját képező pentatónia már részben ismertetésre került a Pentaton skálák című fejezetben. A magyarázatot az érthetőség miatt megismétlem, ám egyúttal új gondolatokkal is kiegészítem.

A kvintlépéseket C hangról indítva voltaképp megkapjuk a kvintkör alaphangjait, sőt mind a 12 félhangot...

 

C - G - D - A - E - H - Fisz - Cisz - Asz - Esz - B - F - (C)

 

Ez a rendszerezés nyilvánvalóan sok oktávnyi, valójában szinte az egész zenei hangtartomány (az egyvonalas C általános referenciaként négyszöggel van jelölve kb. a klaviatúra közepén)...

 

Kvintlépések a zongorán

 

Az első 5 hangot egyetlen oktávba és hangmagasság szerint sorba rendezve megkapjuk a tiszta dúr-pentaton hangsort...

 

C - D - E - G - A

 

...amely a kottában...

 

C - D - E - G - A

 

...és a gitáron:

 

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-dúr-pentaton a gitáron

 

A hangok elnevezései:

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy az évezredekkel ezelőtt élt kínai "zenezsenik" hogyan jöttek rá erre?

A legenda szerint, amikor Huang Ti, a "Sárga Császár" (i.e. 2500 körül) utasítást adott a császár hangjának (huang csung = sárga hang), azaz egyfajta alaphang megtalálására és elkészítésére, a minisztere Ling Lun kicsoszogott a bambuszerdőbe, hogy ott megfelelő hosszúságú bambuszszálakat találjon. Kis kísérletezéssel rájött arra, hogy a szálakból készített bambuszsípok hosszarányainak egyenletes változtatásával, amely arány egyébként 1/3, konszonáns hangsor keletkezik. A kvint hangköz ugyanis a maga 3:2 frekvenciaarányával az oktáv után (2:1) a legkonszonánsabb. Ezt az 1/3 arányú hosszváltozást az ősi sheng nevű fúvós hangszeren is megfigyelhetjük...

 

Sheng

 

...és ebből következően az orgona sípjainak hosszváltozása sem a véletlen műve (nem számítva persze a díszítő elemeket):

 

Orgona

 

Az így készült első, valószínűleg fúvós hangszer referenciasípjának hangja nemcsak császári alaphanggá vált, hanem a síp hossza egyúttal császári hosszmértékké is. (A hangközarányokról részletesen értekezem a zeneelméleti fejezetekben.)

A legenda pontosan idáig tart. Innen a zenei könyvek sajnos egymásnak ellentmondó állításokat tartalmaznak. Egyikük például azt állítja, hogy Kína a pentatóniát Mezopotámiából kapta. Igen, már a régi sumérek is...

Engem Mezopotámia egy hatalmas emésztőgödörre emlékeztet, amibe a régészek mindent olyan holmit beledobálnak, amiről nem tudnak hitelesen nyilatkozni. Én a fenti felfedezések megtételéhez látok megfelelő mélységű eredetiséget a kínai kultúrában.

 

A kínaiak tehát már kb. 5000 évvel ezelőtt felfedezték azt a 12 hangot, amelyet ma nyugaton használunk, amelyet mi kromatikus skálába rendeztünk és tágabb megközelítésben temperált hangrendszernek nevezünk.

Ám ez a nép nem lenne az, aki, ha nem kapcsolta volna össze a zene és az "ég" harmóniáját. Épp ezért a kínai zene mindvégig tevékeny része maradt a kínai vallásos gondolkodásnak. Erre egy kiváló példa:

 

 

A hangsorból -amelyben az éles szeműek már felfedezhették a fenti 12 hangot-, két egészhangú sor származtatható, egyik G-ről, a másik C hangról indítva:

  1. G - A - H - Cisz - Disz - Eisz

  2. C - D - E - Fisz - Gisz - Aisz

A felső hangsor jelképezi az összes létező entitás, dolog "női" (jin) oldalát, míg az alsó a "férfit" (jang), noha láthatjuk azt, hogy a származtatott hangsorok nem elkülönültek egymástól.

 

Jin-Jang

 

(Belátom, hogy ez elég ködös magyarázat, de ehelyütt a zene és vallásfilozófia kapcsolatáról nem kívánok nyilatkozni.)

 

A kínai zene alapja a fenti 12 hang, más néven . A szó idevágó jelentése törvény, szabály.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Kínai írásjelek

 

Amikor Zs.-t, a tündéri kínai gyorséttermes hölgyet kérdeztem erről, a szó sokféle jelentését mondta el nekem a maga nagyon kedves, szórakoztató módján. Kiderült, hogy a jelentése leginkább attól függ, hogyan "énekeljük". Csodálatos nyelv ez a kínai! Sőt, még szamarat is jelent, ha rosszul énekeljük (ellenőriztem a szótárban):

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Kínai írásjelek

 

A botfülűek vigyázzanak, ha kínaiakkal tárgyalnak kínaiul!

Mivel 12 hangunk van és a kör F után ismétlődik (az európai temperált hangrendszerben)...

 

C - G - D - A - E - H - Fisz - Cisz - Asz - Esz - B - F - (C)

 

...ezért erre 12 pentaton skála építhető. De mivel mindegyikre 5 pentaton skálafokunk van, ez 12 x 5 = 60 alaphangnemet fog jelenteni. Ez természetesen elméleti megközelítés, viszont kiválóan példázza a kínai zene mindent megelőző fejlettségét. Ez az ötfokú rendszer később heptaton, azaz hétfokú rendszerré bővült, amikor a pentaton skálában megjelent két vendég (pien) hang, amely voltaképpen 2 további kvintlépés eredménye:

 

C - G - D - A - E - H - Fisz

 

C - G - D - A - E - H - Fisz

 

A hangok elnevezései:

Ez a hangsor megegyezik a mi C-líd skálánkkal:

 

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-líd a gitáron

 

A bővülés eredménye, hogy megjelentek az eredetileg anhemiton (félhangnélküli) rendszerben a félhangos lépések is. Tehát ezután a kínai zene már 12 x 7 = 84 elméleti hangnemet használhatott fel. Konfucius idejére (i.e. 551-478) a zene már államügy, külön zeneügyi miniszterrel és hivatalnoktömeggel. A zene ilyen magas minőségben már egyaránt szolgált vallási, etikai és államalkotó célokat. Véleményem szerint a zene soha nem kapott és nem fog kapni olyan kitüntető szerepet, mint az ősi kínai társadalomban.

 

Kevés gyakorlati tapasztalattal rendelkezem Kína zenéjét illetően. Amely zenét eddig hallottam tőlük, az dúr-pentaton dallam volt, néha pedig moll-pentaton, némelykor pien hangokkal kiegészítve. Természetesen a nyugati zene is hatással volt a kínaira, így jelent meg náluk is például a dúr hangsor. Ám ez a jelenség az említett 84 hangnemes rendszerből is származtatható. A kínaiak egyébként általában a hétfokú skálát a "vulgáris", azaz hétköznapi gondolatok kifejezésére tartogatták, míg a tiszta pentatónia hagyományosan a "menny" zenei leképeződése. Ezt főként akkor érezhetjük, ha például Mao bácsi derűs arcára pillanthatunk...

 

Mao

(Még rémálmaimban se...)

 

A Pentaton skálák I. című fejezetben letölthető egy eredeti kínai dallam; a zenei file-t azt hiszem felesleges idemásolnom. Ugyanakkor az ott ismertetett pentaton skálafokok is kiválóan felhasználhatóak, ha éppen egy kínai dallamba botlanánk; azok a rendszer alapjait teljesen lefedik. Ezt személyesen tapasztaltam, amikor a Zs.-től kölcsönkapott CD hanganyagát elemeztem.