Skálák egyhúron IV.

Egyéb egyhúros skálák

 

Egyéb skálák

Dúr

Moll

Szűkített

Bővített

Egészhangú

Kromatikus

 

Mivel az egyhúros skálák használata a trichord-szerkezetű alapskálákhoz képest csak technikai értelmezésbeli különbséget jelent, ezért a legtöbbet használt egyéb skálákat teljes skálaszerkezetben mutatom meg és ebből az avatott szemlélő már képes lesz a skálát valójában bármilyen technikai szerkezetben, akár egyhúrosban is levezetni. Az OSIRE ebben az esetben 24 bundosra lett állítva.

 

Megjegyzem, bizonyos zeneelméleti szituációban 1 skála hangzatként is értelmezhető és fordítva. Ilyen például a szűkített skála, amelyik voltaképpen nem rendelkezik klasszikus skálatulajdonságokkal, mégis sokszor annak értelmezik. Nem kell ettől a kétértelműségtől megijedni, mert mi adunk a zene varázslatának zeneelméleti értelmezést, remélhetőleg a logika és taníthatóság elvárásai alapján. Ebből következően itt említem meg a dúr-, és moll-hármashangzatokat is.

 

Dúr

A dúr hármashangzat belső szerkezete 1 nagyterc + 1 kisterclépésből áll, például E hangról indulva:

 

E-Gisz-H

Pénzes-féle gitár tükörkép - Dúr

 

Moll

A moll hármashangzat belső szerkezete 1 kisterc + 1 nagyterclépésből áll, például E hangról indulva:

 

E-G-H

Pénzes-féle gitár tükörkép - Moll

 

Szűkített

A szűkített skála belső szerkezete kizárólag kisterclépésekből áll, például E hangról indulva:

 

E-G-Aisz-Cisz

Pénzes-féle gitár tükörkép - Szűkített

 

Bővített

A bővített skála belső szerkezete kizárólag nagyterclépésekből áll, például E hangról indulva:

 

E-Gisz-C

Pénzes-féle gitár tükörkép - Bővített

 

Egészhangú

Az egészhangú skála belső szerkezete kizárólag egészhangú lépésekből áll, például E hangról indulva:

 

E-Fisz-Gisz-Aisz-C-D

Pénzes-féle gitár tükörkép - Egészhangú

 

Kromatikus

A kromatikus skála belső szerkezete kizárólag félhangos lépésekből áll, például E hangról indulva:

 

E-F-Fisz-G-Gisz-A-Aisz-H-C-Cisz-D-Disz

Pénzes-féle gitár tükörkép - Kromatikus