Skálák egyhúron VII.
Cséffai Norbert mnemonikus módszere
A görög eredetű csúnya szó az emlékezést megkönnyítő eljárások összességét jelenti. Néha hasznos, bár például egy vers megtanulásánál nincs mnemonikai módszertan, azaz nincs mentség: egyszerűen a verset soronként be kell biflázni. Az egyhúros skálák megtanulásánál viszont egy segédmódszer igen praktikus lehet, főleg olyan kezdő tanítványok esetében, akiknél még "nem esett le a zenei tantusz", azaz a Pénzes-féle módszertanra még idegenszerű jelenségként tekintenek. Megjegyzem, hogy minden tanítvány ilyen, akinek nem volt előzetes zenei tapasztalata. Mivel Cséffai Norbert programozó tanítványom...
...saját elmondása szerint csak nagyon nehezen tudta reprodukálni az alap egyhúros skálákat, ezért a következő rávezető, mnemonikai módszert találta ki.
Már többször említésre került, hogy az alapskálák (alapértelmezett és optimális elrendezésben) háromféle terc-kombinációból épülnek fel:
1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterc, mert így indul a fríg skála
1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterc, mert így indul a moll skála
1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála
Ezt azonban Norbert jelentős zenei előtapasztalatok és az én magyarázatom nélkül is észrevette, amihez ezúton szeretnék gratulálni!
Mivel az itt nem publikált egyhúros alapgyakorlatok a fentebb ismertetett módon tercekre bontja fel az egyhúros alapskálákat, ezért mindegyik terchez egy számot rendelt, (ez egyébként a tipikus programozói mentalitás leképeződése):
1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterchez az 1 számot rendelte
1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterchez az 2 számot rendelte
1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterchez az 3 számot rendelte
Ezután a skálákat már a számkombinációkkal írta le. Nézzük ezt meg a moll-skála esetében:
A helyes skálaszerkezet megalkotásához hozzá kell számolnunk a legelső, az üres E húrról indított tercet is, amely itt moll-kisterc, azaz számértékében 3:
-
Moll: 3-1-2-3-1-2
Ez a hatfokú számsor tehát leírja a skálát alaphangtól oktávig, azaz a skála 8. fokáig. Ehhez fent már csak egyetlen tercet kell hozzáragasztanunk, hogy végtelenítsük azt:
-
Moll: 3-1-2-3-1-2-(2)
Ezzel a meglepetésszerűen hétfokú számsorral tehát a skála már végtelen, a ciklusokat külön színekkel jelzem:
-
Moll: 3-1-2-3-1-2-2-3-1-2-3-1-2-2-3-1-2-3-1-2-2...
Vegyük észre azt, hogy az alapskálák sorrendjét ismerve a végtelen számkombinációkból leírhatjuk a többi alapskálát is!
3-1-2-3-1-2-2-3-1-2-3-1-2-2-3-1-2-3-1-2-2...
Moll-lokriszi-dúr-dór-fríg-líd-mixolíd...
Innentől más dolgunk nincs, mint a fenti végtelen számsorból átmásolni és a megfelelő helyekre beilleszteni a hétfokú számsorokat. A 7. számot, azaz azt a tercet, amelyik a 8. fokon már "túllóg", tehát amelyikkel végteleníteni tudjuk a skálát, zárójelben fogom jelezni:
-
Dór: 3-1-2-2-3-1-(2)...
-
Fríg: 1-2-2-3-1-2-(3)...
-
Líd: 2-2-3-1-2-3-(1)...
-
Mixolíd: 2-3-1-2-3-1-(2)...
-
Moll: 3-1-2-3-1-2-(2)...
-
Lokriszi: 1-2-3-1-2-2-(3)...
-
Dúr: 2-3-1-2-2-3-(1)...
Ez a módszer egyébként absztrakciója miatt már kissé hasonlít a matematikai skálák megközelítéseihez.