Egyéb zeneelméleti skálák

"Matematikai" skálák

 

Bevezetés

1

2

3

4

1-2

1-3

1-4

 

Bevezetés

 

Induljunk ki az alábbi képletből:

 

Induljunk ki az alábbi képletből...

 

A tréfát félretéve, természetesen nem áll szándékomban a matematika és a zene totális egyesítése. Megjegyzem, ez nem is lehetséges, hiszen -amely tényre már többször és több helyen hivatkoztam-, a zene nem modellezhető, vagy az csak korlátozottan és csak bizonyos részeinél tehető meg. Valójában a zene teljes egészében ezt soha nem engedi meg, csakis a zeneoktatás vagy a kreatív zenei kísérletezés. Az utóbbinak lehetünk tehát most olvasói-tanúi.

 

A matematika szó itt azt jelenti, hogy lehetőségünk van a skálákat nemcsak a zeneelmélet, hanem egyszerű számtani szabályok szerint is felépíteni. "Dehát mire jó mindez?"- vetődhet fel a jogos kérdés. Közvetlen gyakorlati értelemben garantáltan semmire. Ám nagyon sok értékes és világhírű dolog született már hóbortos, tökéletesen komolytalan kísérletezésből. Ezenfelül engem már régóta a gitárban rejlő összes lehetőség felfedezése inspirál. Ez már tudományos megközelítés, mert a tudomány -legyen az bármely szakterülete-, ugyanerre törekszik: elérkezni a megismerés határaihoz. Erre az állításra minden tudós azonnal rábólint. Ezen folyamatos vizsgálódás legutóbbi eredménye az, hogy 2006. augusztusában sikerült a rejtélyes hegedűskálákat modelleznem és egyesítenem a gitár alapskáláival.

Én egyébként nem is értem, hogy a hegedűskálák modellezését miért nem hegedűtanár találta fel. Alighanem azért, mert a klasszikus zenei képzés nem tanít sem rendszerszemléletet, sem improvizációt és az "előregyártott" hegedűmuzsikához elég az ötvonalas kotta is.

 

A skálák "matematikájának" ötlete egyébként nem tőlem származik, hanem Jene Miklós mérnök úrtól.

 

Jene Miklós

 

Egyik gitáróráján ő tett egy, a témához hasonló megjegyzést, amit én már képes voltam továbbgondolni. Pontosan erről van szó: a Pénzes-féle Gitáriskolát a tanítványok szerkesztik, én csak figyelem őket . (De azért plágiummal ne próbálkozzunk, mert abból balhé lehet.)

A jelen pillanatban például nagyon izgatott vagyok, hogy zeneileg miként is fognak hangzani ezek a mértani skálák...

 

Miről is van szó?

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a skálaszerkezetek megalkotásakor a legkisebb hangközökkel operálunk. Valójában ezt tesszük a Pénzes-féle módszertanban fellelhető összes skálával, ám az egyedüli rendezőelv mindeddig a zeneelmélet volt, ezt pedig hangzás és zeneelméleti hagyomány együttesen határozta meg. Ebben a részben merész fordulattal a zeneelméletet teljesen kizárom, bár ne felejtsük el -amint ezt később fel fogjuk fedezni-, jelentős átfedés így is marad a két fogalom, azaz a zeneelmélet és a matematika között.

 

Az új elv nagyon egyszerű és voltaképp már ismert. A dúr skála belső szerkezete például:

 

2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

 

Ez a skálaszerkezet kellemes hangzást biztosít az európai fülnek és így számos zene alapját képezi. Én azt mondom, hogy engem nem érdekel a hangzás, hanem a belső szerkezetet önkényesen, számtalan hangköz-variációval valósítom meg. Például:

 

1 fél - 1 egész - 1 fél - 1 egész - 1 fél - 1 egész...

 

Kis tapasztalattal és ésszel bárminemű skálagyártás előtt az alábbi következetésekre juthatunk:

Félhangos lépések a gitáron

Lássuk mindezt a gyakorlatban!

 

1

 

Az egyes szám azt jelenti, hogy a skála a lehető legkisebb, félhangos lépésekből áll:

 

1

 

Ezt a skálát már ismerjük, ez a kromatikus skála. Ciklusban 1 oktávos.

 

2

 

A kettes szám azt jelenti, hogy a skála 2 darab félhangos, azaz  1 egészhangú lépésből áll ( mert 1 egészhang = 1 félhang + 1 félhang):

 

2

 

Ezt a skálát is ismerjük, ez az egészhangú skála á la Debussy. Ciklusban 1 oktávos.

 

3

 

A fentiekből következően itt 3 darab félhangos lépésünk van:

 

3

 

Ez a szűkített skála. Ciklusban 1 oktávos.

 

4

 

Ha 4 félhangos lépéssel számoljuk ki a skálát...

 

4

 

...akkor megkapjuk a bővített skálát. Ciklusban 1 oktávos.

 

Idáig tehát a fenti skálákat noha matematikailag határoztuk meg, de láthatjuk, hogy zeneelméletileg is van létjogosultságuk, sőt: a fenti skálákat a zene során folyamatosan használjuk. Innentől azonban tisztán elméleti skálákkal fogunk találkozni, amely alapelv szerintem a világon még egy helyen nem lesz felfedezhető, vagy ha igen, akkor az csakis a fatális véletlen műve vagy éppen elvtelen plágiumé.

 

1-2

 

Indul a hangközök kombinációja. Az alapskálák közül ugyanígy indul a fríg és a lokriszi skála is, persze nem így folytatódik. Nem vártam, de ciklusa 1 oktávos.

 

1-2

 

A skála teljes szerkezete...

 

1-2 - teljes

 

...és trichord-szerkezetben (felső F hangról indítva)...

 

1-2 - trichord

 

...de a skálát technikailag inkább tetrachord-hangcsoportokkal érdemes felépíteni:

 

1-2 - tetrachord

 

1-3

 

Így indul a roma skála, bár nem így folytatódik. Ciklusa 1 oktávos.

 

1-3

 

A skála teljes szerkezete:

 

1-3 - teljes

 

...majd trichord-sormintában...

 

1-3 - trichord

 

végül tetrachord-hangcsoportokban:

 

1-3 - tetrachord

 

A skála technikailag mindenképpen nehézkes, előnye viszont a sejtelmes, "pszichedelikus" hangzás, én 5 percenként elájultam tőle .

 

1-4

 

Igazi technikai és skálaépítési brutalitásnak ígérkezik, mert ciklusa nem 1 oktávos, sőt: nem is kettő! Sőt, ciklusa teljes gitártükörképben sem teljes!

 

1-4

 

Ilyenkor kell virtuálisan a zongorához ülnöm...

 

1-4 - zongorán

 

...és valóban: ciklusa 5 oktávnyi terjedelmű! (Én 7 oktávot gyanítottam.)

 

Most éppen az jutott eszembe, hogy lehetséges-e képletek és skálahangok egyesítése?

Elméletileg, sőt később látjuk, hogy gyakorlatban is lehetséges, hiszen a koordinátarendszer pontokból álló görbéit lehetséges egyenletekkel leírnunk. Innentől más dolgunk nincs, minthogy a zenei hangokhoz szintén konkrét pozíciót és értékeket rendeljünk, ám már ez is adott, hiszen a zongora billentyűi, vele a zenei hangok helyzete állandó. Ezt az izgalmas vizsgálódást a következő, az Egyenletek skálákra című fejezetben fogom megtenni.