Zenei effektusok III.

A pull off-, a hammer-, és a slide-technika

 

A pull off-, és a hammer-technika

A slide-technika

 

A pull off-, és a hammer-technika

 

Ezek a technikák voltaképpen egyszerűsített, rövid legato-technikák. Maga az alaptechnika már részletezésre került a linkelt fejezetben.

 

Amint már említettem, a legato-technika legfontosabb jellegzetessége, hogy nincs kipengetve minden hang. Szintén ez történik ezen 2 technikában:

Most nézzük meg eme technikákat videón is. Először hammer-t, majd pull off-technikát láthatunk:

 

 

A technikák elnevezései elég bugyutára sikerültek, ám ezt fajta felületességet már megszokhattunk a könnyűzenei vonal angolcentrikus kultúrköréből.

Az alábbi kottapéldában egyesítve láthatjuk a 2 technikát:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Kotta + tabulatúra

Forrás - Source: Guitar Techniques

 

A slide-technika

 

A slide csúszást, csúsztatást jelent. A komolyzenében ez a technika gliss. (glissando) értelemben használatos, néha ez a jelölés is megjelenik. A technika kivitelezése során valamelyik ujjunkat le kell tennünk a húrra és röviden vagy hosszan, le vagy felfelé el kell csúsztatnunk rajta.

 

 

 

Nem mondhatom, hogy sok tartalom szorult ebbe a technikába, mégis sokszor van használva, főképp a blues alapú gitárstílusoknál.

 

Jelölése a kotta-tabulatúrában többféle lehet.

Ha a slide rövid, olyannyira, hogy a csúsztatás kezdőhangja nem is fontos, akkor a kottarészben egy pulikutya kunkori farkincájával van jelölve...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Kotta + tabulatúra

Forrás - Source: Guitar Techniques

 

...amihez a tabulatúrarészben sokszor egy rövid ferde vonalat is hozzáadnak. A kunkorik állása általában utal a csúsztatás irányára is; a fenti példában ereszkedő technikáról beszélünk.

 

Ha lényeges a slide kezdőhangja is, akkor általában így van jelölve:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Kotta + tabulatúra

Forrás - Source: Guitar Techniques