Zenei effektusok III.
A pull off-, a hammer-, és a slide-technika
A pull off-, és a hammer-technika
A pull off-, és a hammer-technika
Ezek a technikák voltaképpen egyszerűsített, rövid legato-technikák. Maga az alaptechnika már részletezésre került a linkelt fejezetben.
Amint már említettem, a legato-technika legfontosabb jellegzetessége, hogy nincs kipengetve minden hang. Szintén ez történik ezen 2 technikában:
-
hammer esetében csak az 1. hang van megpengetve,
-
pull off esetében csak a 2. hang van megpengetve.
Most nézzük meg eme technikákat videón is. Először hammer-t, majd pull off-technikát láthatunk:
A technikák elnevezései elég bugyutára sikerültek, ám ezt fajta felületességet már megszokhattunk a könnyűzenei vonal angolcentrikus kultúrköréből.
-
A hammer jelölése a kottában-tabulatúrában: H, és gyakran megjelenik a legato-jel (ligatúra) is a hangok között.
-
A pull off jelölése a kottában-tabulatúrában: PO, és gyakran megjelenik a legato-jel (ligatúra) is a hangok között.
Az alábbi kottapéldában egyesítve láthatjuk a 2 technikát:
Forrás - Source: Guitar Techniques
A slide csúszást, csúsztatást jelent. A komolyzenében ez a technika gliss. (glissando) értelemben használatos, néha ez a jelölés is megjelenik. A technika kivitelezése során valamelyik ujjunkat le kell tennünk a húrra és röviden vagy hosszan, le vagy felfelé el kell csúsztatnunk rajta.
Nem mondhatom, hogy sok tartalom szorult ebbe a technikába, mégis sokszor van használva, főképp a blues alapú gitárstílusoknál.
Jelölése a kotta-tabulatúrában többféle lehet.
Ha a slide rövid, olyannyira, hogy a csúsztatás kezdőhangja nem is fontos, akkor a kottarészben egy pulikutya kunkori farkincájával van jelölve...
Forrás - Source: Guitar Techniques
...amihez a tabulatúrarészben sokszor egy rövid ferde vonalat is hozzáadnak. A kunkorik állása általában utal a csúsztatás irányára is; a fenti példában ereszkedő technikáról beszélünk.
Ha lényeges a slide kezdőhangja is, akkor általában így van jelölve:
Forrás - Source: Guitar Techniques