Sleepwalker - The Shadows
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
A The Shadows...
...az 50-, és 60-as évek talán
legnagyobb gitárcentrikus formációja volt. Ez a rock and roll aranykorában még
nem jelentett torzított gitárhangzást és egyéb extrém színpadi kellékeket
(például a fiúk sokszor még hagyományosnak mondható öltönyökben léptek fel).
Gitárhangzásuk ezért mindig tiszta és mérsékelt maradt, valamint folyamatosan
törekedtek jól megjegyezhető, „fülbemászó” dallamok megalkotására. A rádió
akkoriban rengeteget játszotta szerzeményeiket, amelynek hatására itthon is
gombamód szaporodtak el a Shadows-t utánzó, énekhang nélküli, csakis
gitárokra alapuló zenekarok. A The Shadows fő komponistája, egyúttal
frontembere Hank Marvin volt (a fenti képen középen), aki nyugodt és pontos
gitárjátékával, no meg tűzpiros Fenderével önálló stílust teremtett.
Az alábbi C-dúr tonalitású dal bár könnyűnek tűnik, valójában egyáltalán nem
az. A dal agyoncsapva viszonylag hamar lejátszható, de zeneesztétikailag is
szép előadásához már több éves szakmai rutin szükséges.
A dal további érdekessége, ami még
a 60-as években teljesen újszerű volt, a tremolo-kar igen határozott és
bonyolult használata. Köztudott, hogy az eredeti Fender-tremolo kar
hangmagasságban felfelé nem húzható (ez majd később a 80-as években megjelent
Floyd Rose-tremolo karok sajátossága lesz /lásd
A vibrato-kar
című fejezetet/). Ebben a dalban Hank Marvin azonban kihozta a szerkezetből a
maximumot. Domonkos Ernő kezében lévő méregdrága Fender viszont már Floyd
Rose-rendszerű tremolo-karral ellátott. Ez egyes hangszerészek szemében
egyenlő a blaszfémiával, mivel érvelésük szerint így elveszik az authentikus
Fender-hangzás. A Fender cég mindenesetre ilyen véleményekkel nem törődve,
egyúttal a modern idők szavára hallgatva hangszerébe mégis belegyömöszölte a
Floyd Rose-kart és nem egyedüli lehetőségként, de árul ilyen gitárszériákat
is.
Az alábbi dal enyhén szólva nem stúdiófelvétel, mert online, egy capture-programmal
készült. Sajnos a köztünk lévő távolság miatt máshogy ezt nem tudtuk
megoldani. Sokat gondolkodtam azon, hogy publikáljak-e ilyen minőségű
felvételeket. Végül úgy döntöttem, hogy igen, mert a minőség mellett jóval
fontosabb Ernő személyes, nagyjából 3-4 éves zenei fejlődésének bemutatása.
Aki akarja, úgyis ki fogja hallani belőle lényeget, aki pedig ezt nem, vagy
nem hajlandó meghallani, annak zeneileg úgyis mindegy, margaritas anta
porcas.
A dal lejátszása során Ernő felhasználja szinte az összes, C-dúrhoz tartozó alapskálát, ezért mind a 7+2 db-ot megmutatom: