Into the Arena - Michael Schenker

 

Bevezetés

Skálarendszer

Videó

Michael Schenker honlapja

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Bevezetés

 

A német származású Michael Schenker nevét Magyarországon ma már viszonylag kevesen ismerik, pedig jelentős zenei karriert futott be Európában a 80-as években és mindezt angolszász marketingsegítség nélkül. Sőt, ugyanezt elmondhatjuk öccséről, Rudolph Schenkerről is, aki a világhírű Scorpions metál-formáció meghatározó tagja több évtizede.

 

Ez a 80-as évek elején keletkezett dal zenei fantáziájában, kidolgozottságában, zenei mélységében messze kimagaslik az összes létező metálszám közül és mindent tartalmaz, amit egy "örökzöld" metáldarabnak tartalmaznia kell:

1. rész

A dal bevezető témája nagyon jól hangzó, folyamatos triolaskála E-moll tonalitásban, amit a kotta is jelez 1# előjegyzéssel (G-dúr / E-moll skálacsoport). A hozzá készített tabulatúra viszont már nem optimális, mert túl sok benne az egyhúros megoldás; ezt tanítványaim is észreveszik és hamar felül is bírálják egy jobb skálatechnikai ötlettel. Itt általában több jó megoldás létezik.

 

2. rész

Ez az első nagy gitárszóló, amelyben a tonalitás átmegy H-mollba, bár ezt a kotta furcsamód nem követi és marad 1# előjegyzésben. Néhány ütem után pedig újfent tonalitásváltás: az új hangnem D-moll lesz; sajnos a kotta ezt sem követi.

Michael Schenker zenei gondolkodásmódja egyértelműen a bluesból táplálkozik -ez a felhasznált zenei frázisok egy részén jól hallható-, ám sokszor jóval túllép azon és felröppennek elképesztően dallamos, moll hangnemű zenei gondolatok is.

 

3. rész

Az 1. rész ismétlése.

 

4. rész

A harmadik nagy gitárszóló, a tonalitás egyértelműen D-moll, bár ezt a kotta még mindig nem követi és marad 1# előjegyzésben. Folytatódik a blues-, és moll-központú zenei gondolatok kifejtése.

 

5. rész

Jellegében hasonló az 1. és 3. részhez, bár tőlük egy kissé különböző skálaszerű frázis E-mollban.

 

6. rész

A tonalitás G-moll lesz, ezt a váltást végre már a kotta is észrevette és 2b előjegyzést alkalmaz. A rész főtémája rendkívül dallamos, gyönyörűen kidolgozott, igazi zenei gyöngyszem. A rengeteg, pontosan kivitelezendő hajlítás miatt nehéz szépen játszani, bár nyilvánvalóan megéri a fáradtság. Ám mindezek előtt rendkívül okos, dúr-, és moll-háromszögekkel dúsított arpeggio-technikás belépőt hallhatunk. Nézzünk meg az első 4 db hármashangzat-felbontást:

 

G-moll hármashangzat

(a kotta furcsamód B-dúr akkordként határozza meg)

Pénzes-féle Gitáriskola -

 

G-dúr hármashangzat

Pénzes-féle Gitáriskola - G-dúr hármashangzat

 

C-moll hármashangzat

Pénzes-féle Gitáriskola - C-moll hármashangzat

 

Asz-dúr hármashangzat

Pénzes-féle Gitáriskola - Asz-dúr hármashangzat

 

A zárórész szintén fülbemászóan dallamos, hajlításokkal teletűzdelt.

 

Skálarendszer

 

A dalban tehát 4 tonalitás érhető tetten:

  • E-moll,

  • H-moll,

  • D-moll,

  • G-moll.

Amint már említésre került, bár Michael Schenker zenei gondolkodásmódja egyértelműen blues-jellegű, de mégsem blues-centrikus, azaz közelebb áll a tonalitások pontosabb meghatározásához, ha nem a blues (moll)-pentatóniából, hanem a fenti 4 dúr-moll alapskálacsoportból indulunk ki.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Egyesített alapskála-táblázat

 

G-dúr / E-moll skálacsoport

 

Teljes

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-dúr - teljes

 

E-moll

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-moll

 

Fisz-lokriszi

Pénzes-féle gitár tükörkép - Fisz-lokriszi

 

G-dúr

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-dúr

 

A-dór

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-dór

 

H-fríg

Pénzes-féle gitár tükörkép - H-fríg

 

C-líd

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-líd

 

D-mixolíd

Pénzes-féle gitár tükörkép - D-mixolíd

 

E-moll 12. fekvésben

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-moll 12. fekvésben

 

D-dúr / H-moll skálacsoport

 

Teljes

Pénzes-féle gitár tükörkép - D-dúr teljes

 

E-dór

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-dór

 

Fisz-fríg

Pénzes-féle gitár tükörkép - Fisz-fríg

 

G-líd

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-líd

 

A-mixolíd

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-mixolíd

 

H-moll

Pénzes-féle gitár tükörkép - H-moll

 

Cisz-lokriszi

Pénzes-féle gitár tükörkép - Cisz-lokriszi

 

D-dúr

Pénzes-féle gitár tükörkép - D-dúr

 

E-dór 12. fekvésben

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-dór 12. fekvésben

 

F-dúr / D-moll skálacsoport

 

Teljes

Pénzes-féle gitár tükörkép - F-dúr - teljes

 

E-lokriszi

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-lokriszi

 

F-dúr

Pénzes-féle gitár tükörkép - F-dúr

 

G-dór

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-dór

 

A-fríg

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-fríg

 

B-líd

Pénzes-féle gitár tükörkép - B-líd

 

C-mixolíd

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-mixolíd

 

D-moll

Pénzes-féle gitár tükörkép - D-moll

 

E-lokriszi 12. fekvésben

Pénzes-féle gitár tükörkép - E-lokriszi 12. fekvésben

 

B-dúr / G-moll skálacsoport

 

Teljes

Pénzes-féle gitár tükörkép - B-dúr teljes

 

F-mixolíd

Pénzes-féle gitár tükörkép - F-mixolíd

 

G-moll

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-moll

 

A-lokriszi

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-lokriszi

 

B-dúr

Pénzes-féle gitár tükörkép - B-dúr

 

C-dór

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-dór

 

D-fríg

Pénzes-féle gitár tükörkép - D-fríg

 

Esz-líd

Pénzes-féle gitár tükörkép - Esz-líd

 

Videó