Neoklasszikus rock szóló
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
A neoklasszikus gitárstílusnak több technikai és skálabeli jellegzetessége van:
-
a stílus első, egyúttal legmeghatározóbb képviselője Yngwie J. Malmsteen volt és marad,
-
a stílus szólóvonala legtöbbször erőteljesen lendületes, gyors, ezzel együtt sokszor támadó, még lírai hangvételű dalok esetében is, ebből a szempontból sok zenei ötlet a hegedű módszertanából származik, főleg Malmsteen esetében,
-
a harmonikus moll és a keleties (domináns) fríg tonalitások következetes használata, sokszor tonális keverése (értsd: modulálás egyik hangnemből a másikba),
-
klasszikus jellegű akkordmenetek használata, vele jellegzetes, szintén a klasszikusokból építkező zenei-gondolati sémák és improvizálás,
-
egyhúros skálák erőteljes használata,
-
technikailag roppant nehéz arpeggio-skálák virtuóz használata.
A jelen szólódarab a Guitar Techniques 2002. áprilisi számában jelent meg és a fenti koncepcionális, valamint technikai elemek szinte mindegyikét tartalmazza.
Alaptonalitása A-harmonikus moll, akkordmenete pedig -amelyet alapként a frázisok között játszom be-, szintén klasszikus jellegű. Efelett bátran improvizálhatunk!
Nézzük meg először ezen akkordmenet akkordjait:
Am - E - G - D - F
Ezen akkordokat azonban nemcsak egyszerű, "tábortűzi" verzióban kell bejátszanunk, hanem az alábbi, zeneileg ereszkedő, majd emelkedő hangvételű akkordfordításokban:
Am - 5. fekvésben
E - 4. fekvésben
G - 3. fekvésben
D - 2. fekvésben
F - 1. fekvésben
A videókon játszott arpeggio-felbontások nyilvánvalóan ezen akkordokból indulnak ki, ezek 4 húros változatai:
Am - 5. fekvésben
E - 4. fekvésben
G - 3. fekvésben
D - 2. fekvésben
F - 1. fekvésben
Az arpeggio-felbontások gyakorlatképpen 12. fekvés felett, tehát 1 oktávval magasabban is feljátszásra kerültek:
Am - 17. fekvésben
E - 16. fekvésben
G - 15. fekvésben
D - 14. fekvésben
F - 13. fekvésben
Az alapdallam karakteresen, neoklasszikus stílusban használja fel az A-harmonikus moll skálát. Lejátszása többféleképpen is lehetséges, bár egy 1-2 helyen nem nagyon tudunk variálni, hiszen alsó F és G hangok is előfordulnak, amelyek "alulról" eléggé behatárolják a skálahasználatot.
Nézzük meg és tanuljuk meg ezt a remek alapdallamot:
neoklasszikus.zip
A-harmonikus moll
Az alábbi arpeggio-felbontások bár önmagukban is működőképesek, de inkább csak jól hangzó technikai gyakorlatok. A magam részéről nem szoktam javasolni, hogy arpeggio-felbontásokat ilyen egyszerű zenei eszközökkel használjunk fel, de arpeggio-skálák szisztematikus kigyakorlásánál kiváló kiindulópontok lehetnek.
Alap
Alap + alsó oktáv + 1. variáció
Alap + alsó oktáv + 2. variáció
Alap + felső oktáv + 1. variáció
Alap + felső oktáv + 2. variáció