Trilogy Suite op. 5 - Yngwie J. Malmsteen

 

Bevezetés

Skálarendszer

Tonális és technikai skálák

Videó

Yngwie J. Malmsteen honlapja

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Bevezetés

 

Malmsteen mester stílusából következően csak ismételni tudom a Far beyond the Sun című fejezetben leírt analitikus elemeket:

 

A dalban minden megtalálható, ami a szólótechnikában mostanában számít:

Ez a dal csakis csúcsragadozóknak, a táplálék-, és tudáslánc legfelső szintjén lévőknek való, kezdők és "alsó középhaladók" tehát semmiféleképpen ne próbálkozzanak vele.

 

Ahogy azt Malmsteen mestertől megszokhattuk, dalaiban igen sűrűn váltogat tonalitást:

  1. a dal 3 db C-harmonikus moll skálarohammal indít,

  2. majd egy ugyancsak C-harmonikus moll skálán keresztül egy jellegzetes zenei frázis következik egyhúros G-fríg skálán (még mindig C-harmonikus mollban vagyunk),

  3. a kétszer ismételt főtéma A-harmonikus mollban van, ez főként durva arpeggio-technika (főként dúr-, moll-, és szűkített-háromszögek, némi skálabetétekkel fűszerezve),

  4. majd a 2. pontban ismertetett zenei frázis (C-harmonikus moll),

  5. majd újfent a kétszer ismételt főtéma (A-harmonikus moll),

  6. szintetizátor improvizáció E-domináns (keleties)-fríg skálában,

  7. szólógitár improvizáció Fisz-harmonikus moll skálában,

  8. szintetizátor improvizáció A-domináns (keleties)-fríg skálában,

  9. szólógitár improvizáció E-domináns (keleties)-fríg skálában,

  10. majd végül a főtéma (A-harmonikus moll).

Skálarendszer

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Egyesített alapskála-táblázat

 

Tonális és technikai skálák

 

Az alapskála-összefüggések a fenti táblázatból leolvashatók, a tonális és technikai skálák közül csak a legjellegzetesebbek vannak kiemelve, pusztán azért, hogy rajtuk keresztül még jobban megismerjük a különféle szólótechnikai elemek értelmezési lehetőségeit, azaz az optimális feldolgozási szempontokat (amely egyébként egyénenként kissé különböző lehet).

A levezetés egyedüli célja tehát a "megszokott" feldolgozási módtól eltérő megközelítés bemutatása, még olyan áron is, hogy esetlegesen a hivatalos tabulatúra skálaszerkezetei is felül lesznek bírálva. Megjegyzem, aki erre képes az mindent tud a szólótechnikáról, azaz "átlátja a rendszert", míg aki nem, az csak sötétben, de legalábbis félhomályban tapogatózik.

 

A dal 3 db C-harmonikus moll skálarohammal indít, amely közül az első pontosan ilyen szerkezetben van letabulatúrázva:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Esz-dúr / D-lokriszi trichord-szerkezetű skálahibrid

 

Voltaképpen ez egy Esz-dúr / D-lokriszi trichord-szerkezetű skálahibrid, amely persze még kevert szerkezetében sem probléma a haladó gitárosnak. A másik 2 skála is ilyen jellegű hibrid, amelyeket a trichord-skálaszerkezetekben tapasztalt haladó tanítvány még nagy sebességek mellett is gond nélkül le tud játszani.

 

Következik az egyhúros frázis, amelyet egy lefelé ereszkedő skálahibrid vezet be...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - C-harmonikus moll skálahibrid

 

...majd maga az egyhúros G-fríg skálán mozgó frázis:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Egyhúros G-fríg skála

 

Ezután tonalitásváltás következik A-harmonikus mollba. Az első komoly meglepetés itt, a főtéma gyors hármashangzat-felbontásainál ér minket. A hivatalos tabulatúra ugyanis A-moll hármashangzatra szó szerint a következő szerkezetet javasolja:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - A-moll hármashangzat

 

Ezen szerkezet fő jellegzetessége, hogy a hármashangzat hangjai 3 húrra vannak szétosztva.

 

A magam részéről ezt a szerkezetet ilyen sebesség mellett nem hiszem el, egyszerűen használhatatlannak minősítem. Valóban: YouTube-os videókat vizsgálva Malmsteen mester sem ezt, hanem az alábbi, számomra evidens szerkezeteket alkalmazza:

 

Am

Pénzes-féle Gitáriskola - A-moll hármashangzat

 

E7

Pénzes-féle Gitáriskola - E7 négyeshangzat

 

H-szűkített

Pénzes-féle Gitáriskola - H-szűkített hármashangzat

 

A többi hármashangzat-felbontás hasonló a fenti 3 szerkezethez; a főként a viszonylag hosszú, szűkített futam szerkezete homogén, azaz mindenhol ugyanúgy játszott.

 

Az átlagos dalokhoz mérten ebben a dalban rengeteg tonalitásváltás történik, ezek skálaösszefüggései az alapskála-táblázatból kikereshetők. Itt és most csak a főtéma tonalitásának skálái lettek kiemelve.

 

A-harmonikus moll

 

5. fok 0. fekvésben

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 5. fok 0. fekvésben

 

6. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 6. fok

 

7. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 7. fok

 

1. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 1. fok

 

2. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 2. fok

 

3. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 3. fok

 

4. fok

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 4. fok

 

5. fok 12. fekvésben

Pénzes-féle Gitáriskola - A-harmonikus moll - 5. fok 12. fekvésben

 

Videó