Play with me szóló - Extreme
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Bevezetésképpen nézzük meg a szólót:
Ebben a fejezetben az amerikai Extreme kiváló gitárosának Nuno Bettencourt egy másik, szintén rendkívül elmés szólóját tanulmányozhatjuk. A szóló technikai problémáit részletesen taglaltuk a Húrkihagyásos arpeggio-szerkezetek című fejezetekben, ezért javaslatom, hogy mindenekelőtt olvassuk el ezt a fejezetet.
A szóló nem tréfagyári termék, éppen ezért komoly technikai felkészültséget igényel.
Először vegyük sorra azon konkrét, technikai skála-, és akkordszerkezeteket, amelyeken a szóló végigmegy. A tükörképeket praktikus szempontból legtöbbször 17. fekvésig mutatom meg, kivéve az utolsó, E-dúr akkordfelbontás esetében.
A szóló alaptonalitása A-dúr, bár az 1. zenei gondolat során megjelenik benne az A-harmonikus moll tonalitáshoz tartozó egyhúros E-fríg skála:
Az 1. akkord egy sejtelmes hangzású D-szűkített akkord, amelybe egy E hang is került.
Akkordelméleti meghatározása valójában nehéz, főleg az ilyen "összezsúfolódott" hangcsoportok esetében, sőt néha lehetetlen, mert léteznek ilyen tökéletes átmenetek a skálák és a belőlük származtatott akkordok között.
Mindenesetre pusztán hangzás
alapján ezt a hangcsoportot én leginkább szűkítettnek minősítem:
A 2. akkord egy tiszta, húrkihagyásos A-dúr hármashangzat:
A 3. akkord egy tiszta, húrkihagyásos Cisz-moll hármashangzat:
A 4. akkord egy tiszta, húrkihagyásos H-moll hármashangzat:
Az 5. akkord egy tiszta, húrkihagyásos H-dúr hármashangzat:
A 6. akkord E-dúr helyén egy kromatikus, azaz félhanglépésekben lefelé lépegetős mesterséges üveghang-technikát (artificial harmonics) hallhatunk.
A szóló 2. részében a fenti akkordok más dallamképlettel megismétlődnek, kivéve a végső, E-dúr akkord-felbontást, mert itt már valóban bejátsszuk az akkordot egy rémesen nehéz és gyors 210 skálavariációs képlettel. Az akkordfelbontás többféle technikai szerkezetben is lejátszható, én az alábbiakat alkalmazom:
Szerzői jogi okokból a szóló kottáját nem publikálhatom, a fejezet inkább csak demonstráció arról, hogy haladó órán már milyen darabokkal foglalkozunk. Minden nehézsége ellenére a jól képzett tanítvány előbb-utóbb képes lejátszani ezt a kimagasló értékű gitárszólót.