Invenció No. 8. F-dúrban BWV 779. - J. S. Bach
Johann Sebastian Bach honlapja
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Ha szabad "versenyszellemben" szólnom Johann Sebastian Bach zenéjéről, a Mester többek között az ellenpont verhetetlen bajnoka is. Az ellenpont, a kontrapunkt, a klasszikus zene egyik furcsa, bonyolult zenei képződménye és leginkább a fúga és kánon nevű zenei műfajokban érte el csúcspontját. Nagyon leegyszerűsített lényege, hogy nemcsak 1 fődallam van, hanem több dallam száguldozik egy időben egymással, egymást erősítve-támogatva-űzve-taszigálva.
Ha egy pillanatra a zongorán felhasználható mind a 10 ujjunkra gondolunk, akkor elméletileg 10 szólamú ellenpontozás is kreálható. Ha ehhez még hozzávesszük az orgonaművész 2 lábát is, akkor orgonaművek esetében 12. Természetesen az ellenpont művészete ennél kevesebb szólammal is beérte, hiszen belső szabályai olyan bonyolultak és kifinomultak, hogy a Mester kezei alatt az alábbi 2 szólamú ellenpont-darab is rendkívül összetett zenei zsenialitássá nemesedik. Másrészről rettentő nehéz az ilyen jellegű darabok (minőségi) lejátszása, hiszen mindegyik szólamot önálló dallamívként kell kezelnünk. Ez egyébként A fúga művészete című művében (BWV 1080) 4, egymással párhuzamosan vezetett szólammá fajul.
Az alábbi ellenpont-darabnak számos feldolgozása ismeretes. Legtöbbjük zongorás, van köztük kissé sekélyesre sikerült klasszikus gitáros, azonban található közöttük torzított elektromos gitáros is, amely szerintem Bach szellemiségének nyílt meggyalázása. A szólamok ugyanis teljesen egybefolynak benne és túl gyorsan van előadva, magyarán tipikus metáldarabbá van alázva.
Az alábbi felvétel szerintem közel áll az eredeti koncepcióhoz. Metronómmal lett feljátszva, eredeti tempóban (T=95), ami precíz, pontos ellensúlyozást eredményezett -és amelyet véleményem szerint ez a mű meg is követel-, ugyanakkor a szólamok nincsenek modorosan feljátszva; az összhatás az egész benyomásában rejlik, nem pedig önmagukban a szólamokban.
A mű tonalitása A-dúr (3#) és zenei összetettsége miatt rengetegféle technikai skálaszerkezetben kivitelezhető. Éppen ezért a Tonális és technikai skálák című résznél az A-dúr tonalitáshoz tartozó mind a 7 alapskálát beinzertáltam.
A mű betanulása során Zsuzsa is, Zoli bácsi is többször változtatott a végső szólótechnikai skálaszerkezeteken. Ez nem probléma, sőt, természetes velejárója egy mű optimális gitárcentrikus betanulásának.
A-dúr teljes
E-mixolíd
Fisz-moll
Gisz-lokriszi
A-dúr
H-dór
Cisz-fríg
D-líd
E-mixolíd 12. fekvésben
Felső szólam
Alsó szólam
Tutti - 1.
Tutti - 2.