Invenció No. 8. F-dúrban BWV 779. - J. S. Bach

 

Bevezetés

Skálarendszer

Tonális és technikai skálák

Videó

Kotta

Johann Sebastian Bach honlapja

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Bevezetés

 

Ha szabad "versenyszellemben" szólnom Johann Sebastian Bach zenéjéről, a Mester többek között az ellenpont verhetetlen bajnoka is. Az ellenpont, a kontrapunkt, a klasszikus zene egyik furcsa, bonyolult zenei képződménye és leginkább a fúga és kánon nevű zenei műfajokban érte el csúcspontját. Nagyon leegyszerűsített lényege, hogy nemcsak 1 fődallam van, hanem több dallam száguldozik egy időben egymással, egymást erősítve-támogatva-űzve-taszigálva.

 

Ha egy pillanatra a zongorán felhasználható mind a 10 ujjunkra gondolunk, akkor elméletileg 10 szólamú ellenpontozás is kreálható. Ha ehhez még hozzávesszük az orgonaművész 2 lábát is, akkor orgonaművek esetében 12. Természetesen az ellenpont művészete ennél kevesebb szólammal is beérte, hiszen belső szabályai olyan bonyolultak és kifinomultak, hogy a Mester kezei alatt az alábbi 2 szólamú ellenpont-darab is rendkívül összetett zenei zsenialitássá nemesedik. Másrészről rettentő nehéz az ilyen jellegű darabok (minőségi) lejátszása, hiszen mindegyik szólamot önálló dallamívként kell kezelnünk. Ez egyébként A fúga művészete című művében (BWV 1080) 4, egymással párhuzamosan vezetett szólammá fajul.

 

Az alábbi ellenpont-darabnak számos feldolgozása ismeretes. Legtöbbjük zongorás, van köztük kissé sekélyesre sikerült klasszikus gitáros, azonban található közöttük torzított elektromos gitáros is, amely szerintem Bach szellemiségének nyílt meggyalázása. A szólamok ugyanis teljesen egybefolynak benne és túl gyorsan van előadva, magyarán tipikus metáldarabbá van alázva.

 

Az alábbi felvétel szerintem közel áll az eredeti koncepcióhoz. Metronómmal lett feljátszva, eredeti tempóban (T=95), ami precíz, pontos ellensúlyozást eredményezett -és amelyet véleményem szerint ez a mű meg is követel-, ugyanakkor a szólamok nincsenek modorosan feljátszva; az összhatás az egész benyomásában rejlik, nem pedig önmagukban a szólamokban.

 

A mű tonalitása A-dúr (3#) és zenei összetettsége miatt rengetegféle technikai skálaszerkezetben kivitelezhető. Éppen ezért a Tonális és technikai skálák című résznél az A-dúr tonalitáshoz tartozó mind a 7 alapskálát beinzertáltam.

 

A mű betanulása során Zsuzsa is, Zoli bácsi is többször változtatott a végső szólótechnikai skálaszerkezeteken. Ez nem probléma, sőt, természetes velejárója egy mű optimális gitárcentrikus betanulásának.

 

Skálarendszer

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Egyesített alapskála-táblázat

 

Tonális és technikai skálák

 

A-dúr teljes

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

E-mixolíd

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

Fisz-moll

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

Gisz-lokriszi

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

A-dúr

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

H-dór

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

Cisz-fríg

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

D-líd

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

E-mixolíd 12. fekvésben

Pénzes-féle Gitáriskola - A-dúr tonalitáshoz tartozó alapskálák

 

Videó

 

Felső szólam

 

 

Alsó szólam

 

 

Tutti - 1.

 

 

Tutti - 2.

 

 

Kotta

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta

Pénzes-féle Gitáriskola - Bach-kotta