Dallamos moll skálafokok I.

 

Bevezetés

A-dallamos moll - teljes

1. fok

2. fok

3. fok

4. fok

5. fok 12. fekvésben

5. fok üres húros pengetésekkel

6. fok

7. fok

 

Bevezetés

 

A Négyféle moll skála című fejezetben ismertetésre kerültek az általam ismert moll-variánsok, sőt legtöbbjük már kidolgozásra került. A 4 közül a legképlékenyebb tonalitású a dallamos moll (más elnevezéseikben melodikus, de ha jól emlékszem, valahol nevezték összhangzatos mollnak is), amelynek skálaszerkezete felfelé más hangokból áll, mint lefelé. Furcsa zenei megközelítés ez, de talán a legfurcsább az, hogy a zeneelmélet ezt standard tananyagként tanítja, holott szerintem nincs olyan zene, amelyben ez a képlékenység érvényesülhetne, hiszen a moll hangnem összes tonális jellegzetessége visszavezethető vagy a természetes mollra, vagy a harmonikus mollra. A magam részéről nem tudok bemutatni egyetlen olyan zenét sem, amelyben ez a furcsa skálarendezési elv egy az egyben tetten érhető volna.

A dallamos moll legfőbb jellegzetessége a felfelé menő hangjaiban van; tulajdonképpen a harmonikus moll skálától csak 1 hangban különbözik:

 

A-H-C-D-E-Fisz-Gisz

 

Nem igazán izgalmas számomra az a Fisz hang, a klasszikus-romantikus mesterek egyébként is bebizonyították, hogy egy moll hangnembe megfelelő zenei előkészítéssel tulajdonképpen bármelyik hang bejátszható a 12 közül, hogy aztán vígan tovább is lépjenek egy másik hangnembe (moduláció). Időközben egyik tanítványom jelezte, hogy szerinte a jazz viszonylag sűrűn használja ezt a szerkezetet és további skálafokait. Én ugyan nem ismerem és nem is szeretném megismerni a jazz-zeneelméletet, de skálaügyi szempontból nem kívánok lemaradni, ezért most végezzünk el egy gyors gitárcentrikus analízist a kapott skála felett!

Az 1. fokra pillantva...

 

A-dallamos moll - 1. fok

 

...a skálaszerkezet egészen dór jellegűvé vált. A Fisz-módosítás miatt viszont eltűnt 2 nehéz trichord-szerkezet, amely eddig a harmonikus moll skálafokokra és a domináns (keleties) fríg skálára volt jellemző:

 

 

 

Ez technikailag mindenképpen előnyös, mert az alapskáláknál megismert 3 trichord-szerkezetből és a hozzájuk kapcsolódó szólótechnikai alapelvekből a skála már felépíthető:

 

 

 

 

De álljunk csak meg egy pillanatra! Ha ez a skála szintén felépíthető a háromféle trichord-szerkezetből, akkor bizony elsőfokú rokoni kapcsolatban kell állnia a testvér-alapskálákkal, hiszen a diatonikus skála teljes variációs lehetősége 14 db, amiből az alapskálák már 7 darabot elhasználtak! Ellenőrizzük csak le a belső skálaszerkezetet a dallamos moll 1. fokán...

 

1 egész - 1 fél - 4 egész - 1 fél

 

...majd a Cséffai-módszer szerint:

 

3-1-2-2-2-3-(1)

 

Hoppá, az egyik testvér-alapskálával, a Szemerszkyvel teljesen azonos! Ezek szerint a (felfelé épített) összes dallamos moll skálafok tökéletesen azonos az összes testvér-alapskálával! Valóban, végrehajtva az ellenőrzést a következő párosítást tudjuk elvégezni:

Az az igazság, hogy most sem magamtól vagyok rettentő okos, hanem minderre a fejezet publikálása után egy internetes olvasóm hívta fel a figyelmet. Köszönöm ezt a rendkívül mély zeneelméleti éleslátást!

 

Most pedig vázoljuk fel a már megszokott módon, először teljes szerkezetben, majd skálafokonként ezt a 2 egymásba érő skálacsoportot!

 

A-dallamos moll - teljes (+ Testvér-alapskála - teljes)

A-dallamos moll - teljes

 

1. fok (+ A-Szemerszky)

A-dallamos moll - 1. fok

 

2. fok (+ H-Lukácsi)

A-dallamos moll - 2. fok

 

3. fok (+ C-Szabó)

A-dallamos moll - 3. fok

 

4. fok (+ D-Cséffai)

A-dallamos moll - 4. fok

 

5. fok 12. fekvésben (E-Gasztonyi)

A-dallamos moll - 5. fok 12. fekvésben

 

5. fok üres húros pengetésekkel

A-dallamos moll - 5. fok üres húros pengetésekkel

 

6. fok (+ Fisz-Vedres)

A-dallamos moll - 6. fok

 

7. fok (+ Gisz-Jene)

A-dallamos moll - 7. fok