Cikkek, írások
The Cure: az emokultúra gyökerei - Rémálmok, rasszizmus, halál
Épp 35 esztendeje adta első koncertjét a brit populáris goth banda, a The Cure. A postpunknak induló trió a kilencvenes évekre a világ legnépszerűbb alternatív rockzenekarává avanzsálódott. 20 albumukból háromszor annyit értékesítettek, mint amennyi Magyarország összlakossága. A The Boston Globe pedig így nyilatkozott róluk: „Talán a Pink Floyd kivételével soha más rockzenekar nem adott elő még ilyen lenyűgöző szomorúságot.” Hangulatuk nem egy emberéletet követelt már.
Robert Smith, az együttes frontembere
egy négygyermekes, gyakorló katolikus család harmadik sarjaként jött világra, és
már hatévesen gitározni kezdett. Tizenhárom évesen kapta meg élete első
elektromos gitárját. Jimi Hendrix és David Bowie hatására már ekkor arról
álmodozott, hogy „egy hegy tetején ülve haljon meg”. Egy alkalommal fekete női
bársonyruhában, kisminkelve ment iskolába, máskor meg búcsúkoncertet adott az
iskolájukból kirúgott homoszexuális tanárának tiszteletére. Talán nem csoda, ha
tizennyolc évesen kicsapták az iskolából, ezt követően pedig segélyekből élt.
Ekkorra már azt is látni vélte, hogy nem éri meg a huszonötötöt, ha más nem, hát
a saját keze segíti át a halálba…
Az eredetileg The Obelisk néven verbuválódott banda 1973 áprilisában adta első
koncertjét. Az akkor még gitáron játszó, zimbabwei származású Michael Dempsey a
Szent Wilfrid katolikus középiskolából érkezett, míg a többiek a Notre Dame
padjait koptatták. Perkásuk, Lol Tolhurst ötödik gyermekként látta meg a
napvilágot, és még óvodás korában barátkozott össze Smith-szel.
1978-ban jelent meg első kislemezük
Killing an Arab (Egy arab meggyilkolása) címmel. A Camus írásából ihletett dal
világszerte elhintette a rasszizmus magjait a „halálváró” gruftie mozgalomban. A
szöveg ugyanis arról értekezik, miként sikerül lelőnie a „főhősnek” a szemébe
tükröződő nap ellenére az „Arabot” a tengerparton. Nem is csoda, hogy
nashville-i koncertjükön feltűntek a brit Nemzeti Front tagjai. Az emomozgalmat
közel negyven évvel lekörözve látott napvilágot következő kislemezük, a Boys
Don’t Cry (A fiúk nem sírnak), amely a szerelmi csalódását megéneklő fiúról
szól, aki könnyeivel küszködik…
Ezt követően a Sid Vicioust (a későbbi Sex Pistols) is kitermelő Siouxsie & The
Banshees goth-punk banda vette szárnyai alá, és invitálta turnéra őket. Néhány
alkalommal Smith helyettesíthetett a Bansheesben a színpadon, s ekkor döbbent
rá, hogy mekkora hatalmat érez magában zenélés közben. Innentől kezdve dalaik
Robert Smith sötét, depresszív, szuicid álmaira koncentrálnak. „Megtanítottam
magamat emlékezni az álmaimra, és lejegyezni mindegyiket, mert segítenek a dalok
írásában… Amikor depressziós vagyok, mindig dalszerzésbe fogok” – nyilatkozta.
A nyolcvanas évek eleje a gótika
jegyében telt a The Cure háza táján, olyan albumokkal, mint a Faith (Hit),
melynek a borítóján látható ködös, szürke épület nem más, mint a Boston Apátság.
Ezt a nihilista Pornography követte, melynek rögzítése során Robert „mentális
stressz” problémákkal küszködött: „Az »Egy faszén arc a kezembe harap« sort egy
könyvből szemeltem ki, amiben egy beteg embereket rajzolt faszénnel, akik életre
keltek rémálmaiban. A Hanging Garden akkor született, mikor otthon voltam, és
hallgattam ahogy a macskák odakint nyávogtak… Különös hatással volt rám… Ki
akartam menni a kertbe… Így is tettem… meztelenül és esztelenül…” – engedett
bepillantást a kulisszatitkokba Robert Smith.
Az album pedig a slágerlistákon a nyolcadik helyen végzett. Ekkor váltottak
imázst is, és jelentek meg fekete tupírozott frizurával, elmaszatolt rúzzsal,
kinyúlt fekete pulóverekben a színpadon. Miután a világhírnév ölükbe hullott,
úgy gondolták, mindent megtehetnek. Turnéjuk során szétvertek egy szállodai
szobát, és megírták a Head on the Door (Fej az ajtón) albumot, melynek címe
szintén Smith gyermekkori rémálmaiból ered. „Annak idején, mikor lefejezték az
embereket, a fejüket póznákra tűzték, amitől az ember minden porcikája
elborzadt”– nyilatkozta a dal címének jelentését firtató kérdésre egy ízben
Robert.
A The Blood (Vér) című nótát pedig „Az Isten könnyei” nevű portugál parasztbor
inspirálta: „Ha az ember fél üveggel megiszik belőle, félelmetes látomásai
lesznek tőle.
A címkén Szűz Mária az egyik kezében a kis Jézust, a másikban pedig egy üveget
tart!”
Lemezbemutató körútjuk során, Los Angelesben megtörtént az első rajongói
öngyilkosság is: egy tinédzser leszúrta magát, amint a banda elhagyta a
színpadot. Ezt követően Lol Tolhurst alkoholizmusa számtalan fellépést
keserített meg, és végül kirúgásához vezetett. A zenekarba időközben visszavett
Gallupot pedig kábítószer-túladagolással szállították egy alkalommal kórházba.
Új albumuk, a Disintegration (Felbomlás) felvételeit tűz szakította félbe,
dalszövegeik hajszál híján odavesztek. Az albumon hallható Lullaby (Altatódal)
videoklipjében Robertet egy hatalmas pók falja fel, ám a forgatás során a
rendező nem engedélyezte a közelképeket, mert úgy ítélte meg, hogy Robert
szemfestéke és rúzsa ijesztő a fiatal nézők számára. Ezt követően Prágában
végzett magával egy rajongójuk a WC-ben.
A kirúgott Lol Tolhurst beperelte a
zenekart a névhasználatot illetően, Porl Thompson pedig kilépett, hogy együtt
zenélhessen a zeppelines Robert Planttal és Jimmy Page-dzsel.
A Gone! és a Strange Attraction dalokkal pedig a sikerszéria is megtorpanni
látszott, sokan a The Cure feloszlásáról kezdtek pletykálni.
Az új évezred okkultista reneszánsza, valamint az emo divathulláma – mely egyfajta gruftie retrónak is értelmezhető – kihúzta őket a csávából. Sőt mi több, a 2000-es Bloodflowers (Vérvirágok) című albumukat Grammy-díjra is jelölték. 2007-ben ismét új albummal rukkoltak elő, és idén márciussal bezárólag Európa nagyvárosait igyekeztek behálózni fellépéseikkel.
(Forrás: Hetek)