Cikkek, írások

Mark Knopfler Budapesten - A szving szultánja

 

A könnyűzenében Knopfler az egyetlen világhírű magyar származású gitáros. A rocktörténet egyik legsikeresebb zenekara, a Dire Straits egykori frontembere turnéja során hatvanöt állomást érint. Amerika előtt most Európát járja be, (2008) pünkösd hétfőn pedig az Arénában adott pazar koncertet.

 

Mark Knopfler

 

Bár a Dire Straits, mint formáció már a múlté, a jövőre hatvanéves Knopfler továbbra is megmaradt zenei ikonnak. Az évek során védjegyévé vált a jól felismerhető, penge gitárjáték, a hanyagul elegáns énekhang és a történeteket megéneklő dalszövegek. Magyarországon először 1985-ben lépett fel, ekkor nyugtázta a kerengő híreket magyar felmenőiről – semmi több –, de a történtek ismeretében ez érthető is. Édesapja, az építész Knöpfler Ervin 1939-ben, a magyarországi zsidótörvények hatására emigrált Nagy-Britanniába és egy skót lányt vett feleségül. Mark zene iránti érdeklődését anyai nagybátyjának harmónika-, és zongorajátéka keltette fel, tizenévesen pedig már Jimi Hendrix és Django Reinhardt gitárjátékában gyönyörködött. Nagy kincsként emlékszik első elektromos gitárjára, erősítőre viszont már nem tellett a családi kasszából. A gyakorlással azonban nem állt le: akusztikus gitárra ültette át a húrokat, és pengető nélkül, ujjbeggyel játszott; idővel sajátos „fingerpicking” stílusát csiszolta mesteri szintre. A gitárt nem tekintette leendő kenyér­kereső eszköznek, tizennyolc évesen újságírónak tanult, azután elvégezte az angoltanári szakot, tanított is egy ideig. Londonba költözve neves zenészek játéka inspirálta továbblépésre; öccsével, Daviddel pedig felújították az éjt nappallá tevő közös zenélést. A Dire Straits majdani basszusgitárosa egy efféle kis éji zene után ismerte meg Markot: talpig farmerbe öltözötten és padlóra csúszott testhelyzetben. Az idősebb Knopfler fiú állítólag igen figyelemre méltó jelenség volt: miközben mélyen aludt, még ha félrebillentve is, de biztos kézzel tartotta derekán a gitárt. Azóta még inkább „álomba játssza magát”, mint valaha: ujjai ma már alvás közben játszanak. Később elérkezett az ideje, hogy hangjukat szélesebb körben és színpadon is hallassák: immár dobossal kiegészülve felállt a kvartett. Ekkoriban koncertjeik semmit nem hoztak a konyhára, mégis kockáztattak: otthagyták munkájukat, és csak a zenének szentelték idejüket. Knopfler vezénylésével éppen harminc éve a Dire Straits már első, mozgalmas rockzenét nyújtó albumával bevonult a nemzetközi zenei köztudatba, s a nyolcvanas évek legismertebb – bár nem mindenhol körberajongott – együttese lett; Dél-Afrikában például a zenekart betiltották apartheidellenes üzenete miatt. A banda Brothers in Arms című albuma az akkoriban az egyik legnagyobb (11 millió!) példányszámban eladott lemez lett – és az egész nyolcvanas évek harmadik legnépszerűbb albuma. Egyre szaporodtak a frontember filmzene-szólólemezei, miközben haladt a Dire Straits szekere is előre, mígnem elérték az évi 248 élő előadást összesen 4 milliós tömeg előtt, majd ’91-re Knopfler nem bírta tovább a fellépésekkel járó állandó nyomást és a megterhelő stúdiómunkákat. Idegei annyira tönkrementek, hogy sem a csapatot, sem a gitárját nem bírta látni egy-két hónapig. 1993-ban nemcsak elhunyt édesapjától, hanem a Dire Straitstől is elbúcsúzott. Mivel úgy érezte, kinőtte a zenekar kereteit, szólókarrierbe fogott három év múltán. Az írói hajlamait a dalszövegekben kiélő művész elbeszélve vagy párbeszédes formában adja elő számait, mindezt szabadon – kelta, skót és más folk motívumokkal díszített játékstílusban.

 

Mark Knopfler

 

100 milliónál is több eladott korong után mostanra életvitele kiegyensúlyozottabbá vált. „Már tíz éve egyetlen egy szál cigarettát sem szívtam. Ez egyike azoknak a dolgoknak, amire büszke vagyok. A gyerekeimtől eltekintve” – állítja a négygyermekes apa. A nősülésnek már háromszor is nekifutott: első feleségétől, akit a középiskolában ismert meg, még a Dire Straits-korszak előtt fiatalon elvált. Második házasságából született ikerfiai huszonegy évesek. Jelenlegi feleségével öt- és tízéves kislányaikat nevelik. „Megtanultam, hogy minden más tevékenységet alárendeljek a zenélésnek. Már fel sem merült bennem egyéb alternatíva a gitározás helyett.” Véleménye szerint a fiatal zenésznemzedék ezt az árat már nem akarja megfizetni. „Értékelem az állhatatosságot. A türelmetlen és állhatatlan embereket pedig nem kedvelem.” Amikor egy interjú során visszadobták neki a labdát, miszerint a Dire Straits megszűnése és két válása nem támasztja éppen alá, hogy ő maga állhatatos lenne, így válaszolt: „Meglehet, de úgy gondolom, hogy van bennem egy bizonyos nyakasság és akaraterő.” A mások szórakoztatását célzó zenélést valóban mindenekelőtti kötelességének tekinti, erről mindig is többet nyilatkozott, mint magánéletéről. „A rockzenében van valami a jógából és a miszticizmusból – vélekedik. – Ott húzódik például hosszú évek gyakorlása és fájdalma. A zeneszerzés meglehetősen misztikus dolog: az inspiráció néha megmagyarázhatatlanul hirtelen érkezik, máskor viszont hosszú ideig tart.” Lényegesnek pedig nem a technikai tudást tartja, hanem hogy a zenét szívvel-lélekkel játsszák.
A bravúros futamokból a minap nálunk is bőven kijutott. A legutóbb kiadott lemezéről a koncerten csak két új dal szerepelt, ezt rajongói egyáltalán nem vették zokon, hiszen Knopfler régi szerzeményeit képes mindig újszerű változatban előadni. A Dire Straits klasszikusai, a Romeo & Juliet és a Sultans of Swing a hallgatóságot tartós pezsgésbe vitte. Most ráadásul síppal, dobbal és hegedűvel is kísérték a virtuóz gitárjátékot. A budapesti koncert másfél órás intenzív zenei élménye után a zenekar levonult. Ez volt a pont, amikor a taktust elégedetten verő lábak miatt addig lágyan ringatózó lelátó méltatlankodva rázkódni kezdett alattam. Az Aréna végül első ráadásként a háború esztelenségéről szóló Brothers in Arms dalt kapta, a búcsú második felvonásának stílszerű záródala a Going Home (Hazafelé) volt. Knopfler félórás „késéssel” aztán már szó nélkül elment – nem haza, hanem tovább, a maga útján.

(Forrás: Hetek)