Cikkek, írások
Freddie Mercury - Az első AIDS-es bálvány
Idén (2008.) novemberben múlt tizenhét éve, hogy a rock-történelem legismertebb AIDS-betege, Freddie Mercury életét vesztette. A homoszexualitását és HIV-fertőzöttségét rajongói elől hosszú éveken át titkoló szexidolt immáron csak néhány hangbejátszás és archív felvétel helyettesíthette a novemberi budapesti Queen-koncerten. Zenei tehetségét és karizmatikus színpadi produkcióját 150 millió eladott hanglemez fémjelzi, féktelenül kicsapongó életvitelét azonban tragikus betegség zárta le.
Mercury Farrokh Bulsara néven látott napvilágot 1946. szeptember 5-én a
kelet-afrikai Zanzibárban, zoroasztriánus, párszi szülők gyermekeként.
Családnevüket a vallás indiai fő központjáról, Bulsarról eredeztették. A kis
Farrokh szüleitől távol, a bombayi Szent Péter bentlakásos fiúiskolában
nevelkedett, ahol több sportágban is jeleskedett. Itt vette fel a Freddie
becenevet, és itt alapította meg zongoristaként első zenekarát. Ezt követően a
szintén indiai Szűz Mária Középiskolában érettségizett, majd hazarepült
Zanzibárba. Ám az 1964-es zanzibári forradalom elől a brit hivatalt képviselő
családnak Londonba kellett távoznia, ahol Freddie művészetet tanult, és grafikus
designer diplomát szerzett.
A Led Zeppelin-, és Rolling Stones-rajongó, csöndes, félénk fiú ekkor mindenféle
alkalmi munkából tartotta fönn magát, míg végül rátalált a gitáros Brian May és
a dobos Roger Taylor Smile (Mosoly) nevű zenekarára a hetvenes évek elején. A
banda nevét Queenre, azaz Királynőre változtatta, mely egyébiránt az angol
szlengben a transzvesztitákra utaló jelentéstartalommal is bír. Döntését később
így indokolta: „Kétségkívül tudatában voltam a név homoszexuális
mellékzöngéjének.”
Első albumaikon Freddie elsősorban keresztény vallási témákat feszegetett. A
Great King Rat például arra szólította fel hallgatóit, hogy „ne higgyenek el
mindent, ami a Bibliában olvasható”, a Liar pedig egy gyóntató pap elutasító
magatartását taglalta. Ellenben a Led Zeppelin hatására több dalban is
megénekelték a Mercury által gyerekkorában megálmodott misztikus „Rhye
királyságot” (Seven Seas of Rhye, Lily of the Valley).
Sokoldalúságát igazolja, hogy számtalan stílusban szerzett dalokat a
rockabillytól a heavy metálon át a diszkóig a bandatagok által „agresszív és
türelmetlen játékosnak” jellemzett Freddie. „Nekem a Queen-dalok olyanok, mint
egy eldobható papírzsebkendő: jópofák, kellemes dallammal, s ez minden. Aztán
írok még egyet…” – mondogatta.
Annak ellenére, hogy természetes hangja a bariton volt, a legtöbb dalt tenorban
adta elő a közel négy oktáv hangterjedelmű énekes. A Queent a dalokon túl
Mercury karizmatikus előadásai tették világhírűvé. Koncertjeiken rendszeresen
„gitározott” a mikrofonállvánnyal, énekpárbajt vívott a közönséggel, vagy épp
rávette rajongóit, hogy a refrént nélküle énekeljék el. Szexuálisan túlfűtött
színpadi mozgása pedig egyenesen megigézte az orientációjának titkát évtizedekig
nem ismerő gyengébb nemet. Egy alkalommal előadásmódjáról így nyilatkozott: „Van
egy machós, férfias leplem, amit a színpadon öltök magamra, de van egy sokkal
lágyabb oldalam is, mely olvadékony, mint a vaj.”
A hetvenes években még egy hosszú távúnak kinéző partnerkapcsolatban élt egy
Mary Austin nevű hölggyel, akihez többek között a Love of My Life című
sikerdalát is címezte, ám viszonyukat Mercurynak egy férfi technikussal
létesített egyszeri szexuális kapcsolata zátonyra futtatta. A nyolcvanas évekre
már rendszeres látogatója volt a New York-i és müncheni homoszexuális bároknak,
ahol is számtalan partnerre tett szert, melyek közül a „legtartósabbnak” a
HIV-fertőzött Jim Hutton fodrásszal létesített kapcsolata bizonyult. A Queen
pihenőidőszakaiban féktelenül kicsapongó partikat tartott, egy alkalommal a
teljes baráti köre számára repülőt bérelt, hogy a frissen felfedezett
playboy-szigetre, Ibizára reptesse őket. Ha valamit vagy valakit megkívánt, arra
semmi pénzt sem sajnált: „Nekem igazából sok szeretetre van szükségem, és
rettenetesen elkényeztetem a szeretőimet” – vallott magánéletéről. Zenéje és
életmódja számtalan meleg előadót befolyásolt George Michaeltől Rob Halfordon (Judas
Priest) át a Frankie Goes to Hollywoodig.
1985-ben jelentette meg Mr. Bad Guy című, önéletrajzának is tekinthető szintipop
szólóalbumát, melynek sikerét követően életvitelét némiképp visszafogta, ám
sajnálatos módon már túl későn. Annak ellenére, hogy a nyolcvanas évek végén
szinte alig mutatkozott a nyilvánosság előtt, a lapokban megjelenő paparazzi
fotók láttán megindultak a találgatások az egyre soványodó sztár egészségi
állapotát illetően. 1991. november 23-án egy közleményben jelentette be, hogy
AIDS-betegségben szenved, melybe másnap bele is halt. Két nappal később
zoroasztriánus temetésen búcsúztak tőle.
Zenei tehetségét és emberi méltóságát tiszteletben tartva, kortárs zenészek is
intő példát láttak tragikus történetében. Phil Collins például egy alkalommal
így nyilatkozott: „A legnagyobb tiszteletem és szeretetem iránta. De ha olyan
kicsapongó életet élsz, amilyet ő, mindig az AIDS kockázatával játszol.”
2006-ban, születésének 60. évfordulóján a szülőföldjén, Zanzibárban, tekintettel
arra, hogy életmódja teljes egészében ellentétes volt a helyi vallási és
közerkölcsökkel, a kulturális minisztérium megtagadta a hivatalos állami
megemlékezés megrendezését.
(Forrás: Hetek)