Cikkek, írások
David Bowie - A rockkaméleon 60 éves - "Helló emberiség! Érzitek, mire gondolok?"
(2007.) David Bowie harmincöt évet töltött el a rock világának élvonalában. A „rockkaméleon” jó érzékkel váltogatta stílusát, mindig korát megelőző módon. A botrányhős minden formációja sikeres, szövegei fiatal zenekarok tucatjait ihlették meg. Az okkult élményeknek, a tudatmódosító szereknek és sajátos képességeinek köszönhetően egyfajta vátesz volt, aki mára konszolidált üzletemberré avanzsált.
Fotó: Reuters
Bowie mint David Robert Jones született Londonban
1947-ben. Gyerekként az volt a célja, hogy Little Richard zenekarában
szaxofonozhasson, ezért meg is tanult a hangszeren játszani. A hatvanas években
különböző alkalmi blues-zenekarokban muzsikált, különösebb sikerek nélkül. A
zenésztársaknak és a csekély számú rajongónak már akkor feltűnt, hogy a nevét
közben Bowie-ra változtató énekes milyen könnyen bújik más-más álarc mögé.
Különcségét erősítette külső megjelenése is: tizenöt évesen egy verekedés
folytán bal szemére megvakult, és a sérült szeme színe megváltozott. Ez a
megfelelő megvilágításban különösen érdekes jelenség védjegyévé vált a zene
mellett a színház és a képzőművészet világát is kipróbáló, a korszellemmel
együtt mindig váltani tudó Bowie-nak. A hatvanas évek végén jelenik meg első két
szólólemeze, ami viszonylag csendesen megbukik. Közben kapcsolatba kerül Iggy
Poppal, majd a cseh származású New York-i művésszel, Andy Warhollal és körével.
Velük végigjárja a tudattágítás minden formáját és fokozatát – nemi hormonok
szedése, drogok stb. –, s szép csöndben a pszichedelikus élmények és a
kábítószerek örök rabjává válik.
A pályáját végigkísérő, sokszori identitáscserét sokan hajlamosak a családi
gyökerek számlájára is írni: domináns, ír katolikus anya, hallgatag protestáns
apa, s mindez skizofrén esetek sorával súlyosbítva anyai ágon. Bátyja és
nagynénjei elmebetegségét látva Bowie is egész életében tartott attól, hogy a
kór rajta is kitör. Állítólag markáns férfiminta hiányában már gyermekkorában is
extravagáns volt, legalábbis gyakran kifestette magát anyja sminkkészletével.
Alig huszonhárom évesen feleségül vesz egy hasonlóan bizarr személyiségű
leányzót. Mindketten nyíltan vállalják biszexualitásukat, nyitott házasságban
élnek. A legkülönbözőbb hírű és nemű egyénekkel kötnek ki az ágyban napi
rendszerességgel. Hódolnak a transzvesztiták és egyéb különcök előtt, így
kinézetük sem akármilyen: miután megszületik kisfiuk, ránézésre olykor nehéz
eldönteni, ki közülük az apa, és ki az anya… Hírhedten kicsapongó életet élnek
London szívében, ami az akkor dúló hippikorszak erkölcsiségének ismeretében nem
akármilyen teljesítmény.
Bowie 1970 után jelenteti meg
azokat az albumokat, amelyek igazán híressé teszik. Vérbeli avantgarde
személyiség, igazi akcionista, aki érzékkel keveri a populáris műfajokat a
meghökkentő formabontásokkal. Neki sikerül tömegérzéssé tenni az affektálós, meg
nem értett művészmentalitást, az ehhez tartozó felsőbbrendűségi tudattal együtt.
Lemezei címlapján női ruhában jelenik meg, minden módon feszegeti a hagyományos
korlátokat. 1972-es Ziggy Stardust című, meglehetősen apokaliptikus hangvételű,
bibliai fogalmaktól hemzsegő albuma legendássá válik. Főhőse egy földön kívüli,
hermafrodita személy, aki rocksztárként igyekszik megmenteni a bolygót a közeli
pusztulástól, ám a meg nem értettség önpusztításba sodorja. Bowie olyannyira
azonosul a szereppel, hogy megváltónak hiszi magát, nem sok hiányzik az elmebeli
elborulásig, amitől rajongói szerint zsenialitása menti meg. Szupersztár, amikor
fellépésein a közönség vállain, tenyerein lépdel – a vízen járást imitálja, s
koncertjein a mendemonda szerint a tolószékesek is felállnak. Gyakorlatilag
ekkor teremti meg a glam rockot, azt a rockzenei irányzatot, amely sokat adott a
külsőségekre és a színpadi megjelenésre, a lehengerlő hatásra. A lemezbemutató
turné állomásai közben írja következő zenei anyagának dalait, melyeket hasonló
külsőségek és dekadens víziók jellemzik: egy meghatározatlan nemű személy, a
világ és a társadalmak felbomlása, orwelli pusztulása.
A hatvanas-hetvenes évek a botránykeltés virágkora, a rockzene missziós
jelentőséggel bír, ilyen közegben a hímnő imázs üzleti fogásnak sem utolsó.
Bowie-t nemsokára a homoszexuálisok is bálványként tisztelik. A melegkultúrában
növekvő népszerűsége erősítette a melegjogokat követelő mozgalmakat az USA-ban
és Angliában egyaránt. Mindkét országban 1967-ig törvénybe ütközött a
homoszexualitás.
A hetvenes évek közepén-végén Bowie amerikai hatásra soulzenét játszott, majd
Brian Enóval együtt a megosztott Berlin nyugati felén dolgozott.
A nyolcvanas években egyértelműen szupersztár volt. Mindenhol tömegek voltak
kíváncsiak fellépéseire, akkori lemezei kultikus cikké váltak.
Igazi hardcore-zenekart is létrehozott – intellektuális változatban – Tin
Machine néven, amellyel néhány évig sokkolta saját rajongóit is. Az elmúlt
évtizedekben is folyamatosan dolgozik. Lemezeket jelentet meg, de a hírek
általában csak házasságairól, szakadatlan nő- és férfiügyeiről jutnak el
hozzánk. 1980-as válása után fiát ő nevelte, ’90-ben pedig elvette a
szupermodell Imamot, akitől egy kislánya is született.
Mindeközben producerként olyan
személyeket emel vissza vagy lök be a rockzene élvonalába, akik hasonló
szellemben alkotnak, mint ő. Ilyen például Lou Reed, aki Séta a sötét oldalon és
Heroin című dalaival ismert a nagyközönség előtt. De a kábítószerrel és
alkohollal magát teljesen szétlövő Iggy Popot (aki 2007. augusztusban
Magyarországon is fellépett) is Bowie karolja fel. Elvonókúráit ő fizeti, és
lemezeit ő menedzseli.
David Bowie nagyon jól tartja magát. Még mindig ő a „sovány, szőke herceg”,
ahogyan a világsajtó évtizedeken át nevezte. Ebben azok a kezelések is
közrejátszhatnak, amelyek során időről időre átmossák és frissítik a vérét, hogy
a benne lévő kábítószereket kivonják. Az biztos, hogy ma már nem nevezhető meg
nem értett művésznek: a Francia Művészeti Akadémia tagja, s közel egymilliárd
dolláros vagyon tulajdonosa – jogdíjainak és az internetre is kiterjedő üzleti
érzékének köszönhetően. Bowie, aki egyébként Marilyn Manson példaképe is, pár
éve egy interjúban kifejtette: káoszt lát mindenhol, úgy érzi, hogy a
kilencvenes évek vége felé a társadalmak mélyponton vannak, ami talán csak a
kezdete valaminek. A vallások is reformra várnak, nem lehet régi, mitikus
sablonokhoz, több ezer éves sztereotípiákhoz mereven ragaszkodni. A régi értékek
elavultak, újakra van szükség – hangoztatja Bowie, immár harmincöt éve
egyfolytában.
(Forrás: Hetek)