Beszélgetések
Pénzes László - Kottafejek helyett számok - Lőrincz Dorottya
Van egy gitáriskola Budapesten, ami más, mint a többi, ahol a kottafejek néha bináris számokká változnak. Ez a Pénzes-féle Gitáriskola (www.music-instrument-guitar.org). Pénzes Lászlóval, a gitáriskola alkotójával beszélgettünk az általa kidolgozott oktatási módszerről.
Mi inspirálta a gitároktatás megújítására?
Gitártanulásom során szerzett negatív tapasztalataim miatt értelmeztem újra
a gitároktatás alapjait. Ugyanis egyik tanáromnak sem sikerült világosan
elmagyaráznia, hogy voltaképpen mi is történik a gitáron. A honlap tehát saját
felfedezéseim gyűjteménye.
Mi a lényege ennek a módszertannak? Hogyan jönnek képbe a számok?
A zene egy csoda, azaz matematikailag nem modellezhető, de alapegységei
teljesen vagy részlegesen igen. A modellezés módszerével én rengeteg, sokszor
rejtett, azaz eddig soha nem tanított zenei képletre és lehetőségre tudtam
következtetni. Ilyen például a skálavariációk óriási rendszere, amely nálam
kottafejek helyett bináris számok formájában van megjelenítve.
A módszer alapja a skálarendszerek és a hozzájuk tartozó variációk
begyakoroltatása?
Mivel az európai zene alapja a diatonikus skála, ezért azt kell mondanom,
hogy igen. Persze honlapomon erről jóval több információ olvasható és azt sem
állítom, hogy mindezt könnyű megérteni, ám a rendszer a lehető leglogikusabb,
ezért viszonylag könnyen átadható a tanítványnak.
Akkor most matekórán vagyunk vagy zeneórán?
A matematika és a zene közötti egyensúlyozás az én felelősségem és mindig
ügyelek arra, hogy zenéljünk és ne számoljunk. A matematika csak egy hasznos
segédeszköz a zenei lehetőségek teljes felfedezéséhez.
Hogyan ismerteti meg a hangszert a diákjaival?
A gitártanulás szerintem elsősorban gyakorlati tevékenység, ezért a
legfontosabb a biztos technikai alapozás. Soha nem áltatom tanítványaimat, hanem
mindig kihangsúlyozom: a hangszertanulás nem tréfadolog, leginkább vér és
izzadság. A módszerem szerint előbb egy kicsit tanuljunk meg zenélni és csak
utána magyarázom meg a kapcsolódó zeneelméletet, de akkor már nagyon alaposan.
Ezek szerint az oktatás során kiaknázza a web nyújtotta lehetőségeket?
A számítógép előnyeit maximálisan kihasználom, hiszen egyrészt
rendszerinformatikus és programozó a szakképzettségem, másrészt a célközönségem
az a fiatal generáció, főképpen annak értelmiségi része, amelyik ma már
folyamatosan az Interneten lóg. Természetesen az oktatás és az oktatási anyagok
átadása is elektronikus formában történik. Például tanítványaim számára
honlapomon külön, jelszóval védett Tanítványi oldalak állnak rendelkezésre.
Hogy viszonyul az új diákjaihoz?
Tiszta lappal, ahogy egy jó tanár szokott a diákjaihoz: nincsenek
előítéletek, csupán következetes tanítás és számonkérés. Megjegyzem: a
magánoktatás során egyébként sem kell fegyelmezni a tanítványt.
Ön szerint miért olyan népszerű a gitár?
Mert viszonylag rövid idő alatt szép zenéket lehet kihozni belőle és ez
napjaink „instant-buli-fanta-hanta” életszemléletében már gyors győzelemnek
számít. Persze a gitárcentrikus könnyűzene mindig is többről szólt: valójában
tömegeket befolyásoló kulturális jelenség és erre jelentős mértékben üzlet is
épült. Magasabb szinten persze már a gitár sem oly szórakoztató holmi, mint
amilyennek első pillantásra tűnik.
Apropó, a komolyzene részt vesz az oktatási módszertanban?
Egyik célom gitáriskolámmal a komolyzene népszerűsítése. A későbbiekben
szeretnék minél több klasszikus zenét átírni modern gitárra. Talán ezzel majd
sikerül felkeltenem a kíváncsiságot az eredeti iránt.
Miért tartja olyan fontosnak a komolyzene népszerűsítését?
Észre kellene vennünk az értékeket a mai értékvesztett világban. Fontosnak
érzem, hogy ne mondják azt a 21. századi magyarok: Kodály és Bartók ideje
lejárt. Ám ezenfelül van egy ennél fontosabb gondolat is: ezen zenék többsége
szerintem nemcsak szép, de erkölcsileg is jó. Esztétika és morál tehát számomra
főként a komolyzenében kapcsolódik össze.
Minden komolyzenei alkotás jó erkölcsileg?
Természetesen nem. Chopin például világi (tehát nem egyházi) zenét komponált
zongorára, ám ebben a minőségében zseniális, azaz zeneileg felülmúlhatatlan.
Mi a jellemző az ön által a honlapon örökkévaló zenének minősített művekre?
Az örökkévaló zenének két fő jellemzője van: az egyik, hogy „Közkincs!”
felkiáltással újra és újra fel fogják fedezni az egymást követő generációk,
ilyen például Mozart, Bach vagy Mahler zenéje. A másik ezzel párhuzamosan
működik, ezeknek a zenéknek a többsége ugyanis számomra egy nagyon fontos
kérdésről nyilatkozik: Isten létezéséről.
Mitől különleges az ön gitáriskolája?
A minősítést nem magamnak kell megtennem. Az bizonyos, hogy a gyökeresen új
zenei megközelítések honlapom látogatottságát tekintve beváltak, hiszen 2008-ban
275 ezer letöltést könyvelhettem el. De én csak végzem a munkám, azaz amire
tehetségem és fantáziám ösztönöz. Boldog ember vagyok, hogy ezt tehetem és hogy
leírhatom azt, amely honlapom nyitófejezetének alján már évek óta olvasható D.
G. (Deo Gloria) rövidítés formájában: bármit is teszünk, Istené a dicsőség!
(Forrás: Hetek)