Beszélgetések
Giora Feidman - Távol a gyökerektől - Kiss Tünde, Zsurkán Mariann
A világ egyik legnagyszerűbb klarinétosaként is számon tartott Feidman évtizedek óta játssza és népszerűsíti a klezmermuzsikát, de az ő klarinétszólóit hallhattuk a Schindler listája című film Oscar-díjas zenéjében is. Június utolsó hétvégéjén a Hősök terén lépett fel, ezt megelőzően pedig egy Budapesten alkotó festőművész barátja tárlatán rögtönzött zenei aláfestést.
A klezmert „zsidó soul”-nak is nevezik. Eredete a bibliai időkbe nyúlik vissza, amelyet az is igazol, hogy a klezmer és a zsoltár szavak egy szótőből fakadnak. A jeruzsálemi Templom i. sz. 70-ben történt lerombolása azonban nemcsak a léviták zenei szolgálatának vetett véget, sok rabbi is elidegenedett a hangszeres zenétől. Nem csökkent viszont a zene szerepe például az esküvőkön. A klezmer hagyományosan a kelet-európai gyökerű, jiddis nyelvű zsidóság hangszeres tánczenéje. A kelet-európai zsidók körében egyes ünnepek alkalmával, valamint a lengyel, orosz és moldvai urak többnapos lakodalmain szívesen látott együttesek voltak a klezmer-zenekarok. Mindenféle – zsidó és nem zsidó eredetű – dalokat játszottak a frivol tánczenétől az elégikus dalokig. Az elmúlt évtizedekben világszerte hódít a klezmer és Magyarországon is népszerű együttesek alakultak.
Miként tud túllépni egy zenei irányzat az eredeti közegén – például véve a klezmert?
Nem értek egyet azzal, hogy a klezmer csak a zsidó embereknek való. A
klezmer kifejezés két héber szóból tevődik össze, annyit jelent: hangszeres dal.
A testünk is egy hangszer, s a hangunk eszköz a kifejezésre. Ez is zene.
Mindenki a természet adta képességeivel fejezi ki magát. Akinek jó hangja van,
az énekel, de hogy mit énekel, az nem feltétlenül függ a származásától. S attól,
hogy én zsidó dallamot játszom, a közönség még nem érzi magát zsidónak. A
lényeg, hogy a zene által egy közösségbe kerülünk – az előadó és a közönség. A
klezmer pedig nem csupán zene, hanem egyfajta csatorna, amin keresztül a
zsidóság be tud kerülni a világ vérkeringésébe. A zenét nem lehet korlátok közé
kényszeríteni, értelmetlen is volna. És én is mint zenész, az emberiség nagy
családjának vagyok tagja elsődlegesen, és ebben a minőségemben vagyok zsidó vagy
zenész.
Mennyiben más a közönség Európában, Amerikában vagy másutt?
Nincs különbség, nincs jobb vagy rosszabb hallgatóság, mert nem a helyszín a
fontos. Úgy tapasztalom, még a popvilágban is szívesen látnak, és örömmel
fogadják a klezmert is. Bár jómagam a színpadon állok, de a közönség soraihoz
akarok közel kerülni. Mielőtt színpadra lépek, azért imádkozom, hogy a
közönséggel közösségbe is kerüljek. Számomra egy koncert a lelkek nagy
találkozása, ahonnan már nem ugyanaz az ember megy haza, mint aki előtte volt.
És ezt a zene teszi. Nekem hihetetlenül jó tanáraim voltak, akik megtanították,
hogy zenészként milyen szerepem legyen a társadalomban: a lelkek szolgálatába
kell állnom és közvetítenem kell.
Ön mit szeretne megosztani a zenéjével?
Spirituális táplálékot. Egy zene hallgatása csatorna, ami által beléphetünk
egy szellemi dimenzióba. Minden vallásnak szüksége van a zenére, hogy megkapja a
spirituális tartalmat és minden vallás egyben spirituális táplálékforrás. A zene
pedig már önmagában is lehet vallás. Lényegesnek látom, hogy részesei legyünk a
spirituális energia-körforgásnak.
De mi a forrása ennek az energiának?
A világegyetem.
Önt a klarinétzene koronázatlan királyának is tartják. Mindent el tud mondani
a hangszerével, amit üzenni akar, vagy az üzenet dönti el, hogy mivel lehet
előadni?
Egy hangszer önmagában nem képes mindent tolmácsolni. De a klarinét számomra
a lelkem mikrofonja. A kommunikáció egyik eredeti útja a zene s idetartozik a
dal, a tánc is. Nézzék meg a futballt: még ott is táncolnak és énekelnek.
Mi zajlik le önben, amikor komponál vagy improvizál?
A zeneszerzés csodálatos dolog, csak előveszem a hangszert, és máris egy
másik dimenzióban vagyok, s a célom adni. De a tehetség vagy adottság önmagában
nem elég, a gyakorolás és a képzettség elengedhetetlen. Mindenki felelős azért,
hogy a benne lévő adottsággal mit tesz. A gyerekeimnek, unokáimnak is mindig ezt
mondtam.
Mi a véleménye a fiatalokról? Mennyire lehet tanítani őket?
A fiatalok nagy elánnal vetik bele magukat a zenélésbe, de valami folytán,
ki tudja, miért, abbahagyják. Hogy ez a motiváció vagy a kitartás hiánya, nem
tudom. A feleségem mindig azt akarta, hogy tanár legyek, többször mondta, hogy
talán hozzám sem jött volna, ha tudja, nem akarok tanítani.
Kiből lesz jó zenész?
Már gyerekkorban eldől. Sokszor maguk a szülők rontják el a dolgokat.
Például, amikor egy gyerek beleszeret a tubába, és játszani akar, a szülőknek
gyakran két negatív reakciója van erre: inkább más, divatosabb hangszert
válasszon a gyerek; a másik, hogy csak a vesződséget látják benne, de azt nem,
hogy a gyerekből akár világhírű tubás is lehetett volna. Egyébként is jogászt
vagy közgazdászt látnának szívesen a csemetéjükben.
Most hetvenkét éves. Hogyan képzeli el további zenészkarrierjét?
Nem vagyok fáradt, nem tervezem, hogy nyugdíjba vonulok. Isten adott
egészséget és tessék, még mindig itt vagyok. De azért a fellépésekkel járó sok
utazás meglehetősen igénybe vesz.
Névjegy
1936. március 26-án született Buenos Airesben, Argentínában, zsidó bevándorlók gyermekeként. A művész már a klezmerzenészek negyedik generációját képviseli a családjában. Fiatalon klasszikus zenét tanult, de szülőhelye hangjai is zsigereibe ivódtak; a szving, a blues, a tangó és a ragtime. Húszévesen már az Izraeli Filharmonikusok legfiatalabb klarinétosa és szólamvezetője egyben. Közel két évtizedes zenekari munkássága során korának valamennyi jelentős karmesterével dolgozott. Időközben folyamatosan kutatta a klasszikus zene népzenei gyökereit, tanulmányozta a zsidó, az arab, a török, a perzsa, a kínai és az indiai népzenét. Saját egyedi stílusához mindezekből merített és a hagyományos klezmerrel ötvözte azokat. A klezmert világszerte elismertté tevő szólókarrierjébe a hetvenes évek elejétől fogott. Számos zenei díjat nyert, fellépett színházi előadásokon, dolgozott filmekben. Ezek közül a legsikeresebb a Schindler listája, ahol Steven Spielberg felkérésére Itzhak Perlmannel játszották az Oscar- és Grammy-díjas filmzenét. Eddigi legnagyobb fellépése során egy 800 ezres tömeg előtt játszott XVI. Benedek pápa meghívására egy katolikus ifjúsági találkozón. Feleségével Massachusettsben élnek.
(Forrás: Hetek)