Backing track
A címben szereplő angol szó gitár nélküli, de zeneileg teljes értékű háttérzenét takar. Tulajdonképpen olyan speciális karaoke alap, amelyből nem az ének-, hanem a gitárszólam van elhagyva. (Megjegyzem, gyakran mindkettő.)
A backing track használata fontos állomás az improvizáció elsajátításakor, hiszen tökéletesen képes helyettesíteni a zenekari kíséretet, sőt a Pénzes-féle Gitáriskola tanítványi koncertjein nagyobbrészt ilyen alapokkal dolgozunk. Nagyon sok dalnak létezik ilyen verziója is, jobb vagy rosszabb zenei minőségben. Előszeretettel használhatók fel tehát éppúgy daltanulásnál, mint improvizálás során.
Itt és most a FastHungary KFT, a Casio magyarországi képviseletének köszönhetően képesek leszünk teljes módszertani megközelítést adni az improvizáció ilyen irányú tanulásának, hiszen engedélyezték, hogy szeretett Casio CTK-731 szintetizátorom beépített backing track-jeit (amely a hangszerben free session opció néven fut) a honlapjaimon feldolgozva ingyen publikálhassam. Óriási zenei tudáshalmaz kerül így a Tisztelt Olvasó elé, még pedig -hála a Casio szakembereinek-, rendszerezett formában. A szintetizátor ugyanis több mint 100 zenei stílus backing track-jét tartalmazza, sőt a hangszer kézikönyvében ezek akkordmenetei is publikálva vannak. Ezek továbbpublikálására szintén engedélyt kaptunk.
Nem mellesleg szakmai véleményem szerint a Casio kiváló zenei szakemberekkel dolgozik, ezt könnyen le tudjuk majd mérni a backing track-ek zenei minőségén.
A backing track-ek a következő módon kerültek feldolgozásra:
-
nagyjából 4 percesek (azért csak nagyjából, mert nem lehet garantálni, hogy a különböző stílusok teljes akkordkörei mindig pontosan 4 percnél fognak végződni),
-
rendelkeznek bevezetéssel és a 4. perc utáni teljes akkordkör végén le lesznek keverve. Mindazonáltal a szintetizátor tartalmaz zenei lezáró opciót is (ending néven), ezt a lehetőséget azonban bizonyos zenei okok miatt nem használjuk fel,
-
lekeverés mindig teljes akkordkör végén lesz, tehát nem lesz félbehagyott akkordmenet,
-
a backing track-ek egyetlen tonalitása kezdetben C-dúr lesz. A Casio szakembereinek bölcsességére vall ez, hiszen zongora-, tágabb értelemben billentyűcentrikus megközelítésnél célszerű a kizárólag fehér billentyűket tartalmazó C-dúr skálából, egyúttal tonalitásból kiindulni. Az összes publikált backing track C-dúr alapból indul ki. Ennek feldolgozása önmagában óriási informatikai feladat, de a későbbiekben nem zárkózunk el más alaphangról indított tonalitásoktól sem (ez az opció egyébként a szintetizátoron könnyen beállítható).
-
A backing track-ek tempójánál az eredeti, Casio által meghatározott tempó lesz a kiindulópont, de publikáljuk az alapot +/- 10 és 20 bpm-mel is.
Sok olvasónak halvány lila fogalma sincs arról, hogy ebben a fejezetben mi is folyik backing track címszó alatt. Nekik először az Improvizáció című fejezetcsomag figyelmes elolvasását javaslom. Ebből kiderül, hogy mit értünk zenei improvizáció alatt, bár megjegyzem, hogy az ott olvasottak authentikus Pénzes-féle megközelítések, tehát máshol nem fogunk találkozni velük. Csak az olvasottak megértése után keressük fel a következő fejezetet, címe: Backing track - Alapozás. Benne rövid és nagyon sűrített összefoglalót készítettem az improvizációs fejezetcsomag legfontosabb gondolatairól, hogy a backing track-es fejezetcsomag is teljes értékű állománnyá váljon. Párhuzamos gondolatok tehát folyamatosan fellelhetők lesznek a 2 fejezetcsomag között.
-
Tartalomjegyzék