Az alapskálák Id.
Kertész Sándor mnemonikai ötlete
Kertész Sándor villamosmérnök...
...első óráján igen szerényen kezdte: közölte, hogy már elmúlt 50 éves és ezért erős kételyei vannak a minőségi gitártanulást illetően. Ezen vélekedésére hamar rácáfolt, hiszen már 3. óráján olyan mélységű mérnöki analitikát ötvözött a Pénzes-féle módszertannal, amely egy egyetemi oktatónak is dicsőségére vált volna. (Tudtam én, hogy becsapósdi a dolog ☺! Később kiderült, hogy valóban évekig tanított a Műszaki Egyetemen.)
Egyébként mérnöki kezeiben a gitár egy Fender Stratocaster Eric Clapton Signature, becenevén Blackie, kikiáltási ára néhány százezer forint. Lássuk tehát a színvonalas értekezést!
"A tananyagodban leírod, hogy a trichord-szerkezetek az alapskálákban, mintegy végtelenített szalagszerűen következnek mindig egymásután a (hangmagasságban) egymás fölötti húrokon:
P.L. megjegyzése: a fenti ábra bal oldala azonos A végtelenített alapskálarendszer című fejezetben ismertetett ábrával:
Az általam bemutatandó szabályosság egyszerűbb elmagyarázásához „algebrai” formában nevet adtam a trichord-szerkezeteknek a következők szerint:
-
a dúr nagyterc (· · ·) algebrai jelölése: D,
-
a fríg kisterc (·· ·) algebrai jelölése: F,
-
a moll kisterc (· ··) algebrai jelölése: M.
Az algebrai jelölés mellé hozzáírjuk, hogy az egymásután következő azonos trichordok közül az aktuális hányadik a sorban. Így kapjuk meg a trichordok algebrai alakját az alapskálákban. Ezt az alakot lehet látni a fenti táblázat utolsó oszlopában.
A Pénzes-féle tükörkép ábrázolásban például a dúr skála a gitár hat húrján az alábbiaknak megfelelően néz ki:
Most írjuk fel az egymás utáni fokokról indított alapskálákat algebrai alakban:
Fenti táblázatból - amely megfelel a fogólap Pénzes-féle tükörkép relatív (fekvés-, és alaphangfüggetlen) ábrázolásának - a következő megfigyelést tehetjük:
amilyen és ahányadik trichordra végződik egy modális skála, a következő fokon ugyanazzal és ugyanolyan sorszámmal kezdődik a következő modális skála. Ezeket a trichordokat ugyanazzal a színnel jelöltem. Például, a III. fokról indított fríg skála utolsó trichordja: D3. Ugyanezzel, tehát D3-mal kezdődik a IV. fokról indított líd skála, stb. Ez a szabály ciklikusan is igaz, tehát igaz a VII. lokriszi és I. dúr átmenet esetén is.
Továbbá megfigyelhetjük a fogólap tükörkép-ábrázolásában, hogy ráadásul ezek az azonos trichordok ugyanabban a fekvésben indulnak a következő fok következő modális skáláján.
Ezek a megfigyelések véleményem szerint jelentősen megkönnyítik a kezdő gitáros számára az alapskálák memorizálását, hiszen „csak” azt kell megjegyezni, hogy a dúr skála D2-vel indul az E6 húron. Természetesen a trichordok sorrendiségét (trichord-szalag) mindenképpen memorizálni kell. Ne felejtsük el, hogy az F1 trichordot, valamint a H2 húr hangolása miatt az itt játszott bármilyen trichordot is egy fekvéssel magasabban kell játszani. (Természetesen, ha F1-gyel érkezünk a H2 húrra, akkor az 2 fekvésnyi eltolást jelent.) Ezek alapján például, amilyen trichordra (M2) végződik az E1 húron a dúr skála, ugyanazzal a trichorddal kezdődik az E6 húron a dór skála, stb., ráadásul ugyanabban a fekvésben.
Remélem ezzel megkönnyítettem kezdő szólógitáros társaim dolgát a modális (alap)skálák memorizálásában..."