Az alapskálák Ic.
Az alapskálák belső szerkezetei
Tehát még egyszer tekintsük át ezeket az alapskálák "globális", belső skálaszerkezeteit. Gitárcentrikusan érdemes kiindulnunk az egyhúros szerkezetekből, mert a belső skálaszerkezet a zongora mellett ezeken tanulmányozható a legjobban.
Dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
Dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
Fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
Líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
Mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
Moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
Lokriszi
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
További, folyamatosan bővülő, főleg a Pénzes-féle gitártechnikai módszerre alapuló magyarázatok tanulmányozhatók még az Alapskálák - Kérdések és válaszok című fejezetben.
Létezett tanítványom, aki a belső szerkezetek megtanulásához inverz módon, azaz visszafelé állt hozzá. Akkor erre csak rábólintottam; eredeti, de nem oly fontosnak tartottam. Ötlete nem volt éppen butaság, hiszen az ógörögök a skálákat és a hozzá kapcsoló hangcsoportokat hangmagasságban nem felfelé, hanem lefelé számolták ki és vezették le, bár erről tanítványomnak nem volt tudomása. (Ezzel kapcsolatban lásd Az alapskálák eredete című fejezetet.) Így válik közvetett módon hasznossá az alapskálák inverz vizsgálata. Ehhez szerintem a legjobban az Alapskálák egyhúron című fejezet, valamint a konkrét modellezéshez az OSIRE használható fel. Lássuk eszmém futtatását!
Dúr skála inverze, azaz visszafelé fríg, mert a dúr belső szerkezete 2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél, és ez visszafelé 1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész, amely a fríg skálának felel meg
Dór azonos önmagával, mert belső szerkezete szimmetrikus
Fríg skála inverze, azaz visszafelé dúr
Líd skála inverze, azaz visszafelé lokriszi
Lokriszi skála inverze, azaz visszafelé líd
Mixolíd skála inverze, azaz visszafelé moll
Moll skála inverze, azaz visszafelé mixolíd