Az alapskálák Ia.
A 7 alapskála - statikus tabulatúra
A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra
Az alapskálák technikai koncepciójának megértéséhez kérem az Olvasót -ha eddig nem tette-, először olvassa el a következő fejezetcsomagot:
A gitár hangterjedelméből és szerkezeti felépítéséből adódóan az F-dúr és a hozzá tartozó hangnemek a legalkalmasabbak az alapskálák technikai elsajátításához. (Az F-dúrhoz tartozó E-lokriszi így is komoly gondokat fog okozni a klasszikus, 12 érintős gitáron való gyakorlás közben.) Tehát bevezetőként még egyszer, az alábbi hangtömegből kell nekünk megfelelő, tehát hosszú távú fejlődést biztosító, azaz optimális alapelvekre épített skálasablonokat gyártanunk:
A felvázolás villámgyors eszköze a saját gyártmányú komplex skálarendszerező és skálavariációs szoftver volt, neve OSIRE. A fenti hangtömegből alkotott 7 alapskála szerkezetében igen különbözik egymástól, ezt a tükörkép jól szemlélteti, így össze nem keverhetők, de technikailag mégis homogének, hiszen voltaképpen mindegyik alapskála felépíthető 3 ujjrendi kombinációból.
Ez óriási előnyt jelent!
A kombinációk elnevezései szintén saját találmány és szerintem hasznos mozzanat volt, mert a tanítvány számára könnyen és gyorsan teszi azonosíthatóvá az ujjrendi szerkezetet (amelyeknek egyébként nincs külön elnevezése a klasszikus zeneelméletben):
1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterc, mert így indul a fríg skála
1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterc, mert így indul a moll skála
1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála
Az alapskálák nyers, technikai lejátszásakor az ujjrend nem változhat meg!
Nem jó (nem optimális) például az 1-3-4 nagyterc technika, erről részletesen írok a Szólótechnikai alapok I. című fejezetcsomagban.
Most pedig lássuk a 7 alapskálát külön-külön, amely során az alábbi módon fogjuk kiemelni a trichord-skálaszerkezeteket a teljes skálából (az ábra elkészítését köszönöm Süle Zoltánnak!):
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
Bár egyesek szerint A-frigid...
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
Lidi néni kedvenc skálája; mindig akkor kezdett dörömbölni a partvissal, amikor ezt a skálát gyakoroltam...
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
A jó öreg Molli néni a maga skálájával...
(A további 3 moll változat a Négyféle moll című fejezetben kerül ismertetésre.)
E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
Most nézzük a fenti 7 alapskálát Flash-animációban, amiből jól láthatjuk, hogy a skálák mennyire szorosan, logikus egységben kapcsolódnak egymáshoz:
A fenti animáció valójában kissé pontatlan, hiszen rendszerünkben nincsen kiemelten fontos hang, így például a pirossal jelölt F hang sem az. A Pénzes-féle módszertanban minden alapskála egyenértékű egymással, épp ezért idemásolom az Alapskálák II. című fejezetből az aktuális teljes animációt is (amely egyhúros skálákat is fog tartalmazni):
Itt, ennél a pontnál kell megkérnem a lelkes gitárnövendéket, hogyha valóban komolyan gondolja tanulmányait, akkor ne is lapozzon tovább a Gitáriskolában, míg legalább középszinten nem gyakorolta be az alapskálákat (legalábbis ne keressen új technikákat). Követett módszerünk ugyanis ezekből indul ki, így szinte reflexszerű tudásuk nélkül a sokkal bonyolultabb skálavariációk sem tanulhatók meg. Ennek próbálgatása vagy sikertelenséget, vagy hibás beidegződéseket fog eredményezni, amely messzebb tekintve ugyanaz. (Igen, itt kezdődik a vér, az izzadtság és az unalom!) Egyúttal érdemes az eddig megtanult szóló-, és egyéb darabokat ebbe a rendszerbe is beilleszteni, majd kigyakorolni.
Ha a 7 alapskálát alaposabban tanulmányozzuk, a következő felfedezéseket tehetjük:
-
értelemszerűen mindegyik skála „torzítás”, azaz szerkezetváltoztatás nélkül transzponálható, így a skálafokok áthelyeződnek; más-más hangnemben gyakorolhatunk. (Ez a zongoránál a fekete billentyűk bevonását jelenti, amely a magamfajta műkedvelő zongorista számára mindig problematikus mozzanat.) A transzponálás a gitár esetében lényeges szempont, hiszen az érintők nagysága a magasabb hangok felé egyre csökken. (Akinek már ez is szenvedésteli, annak egyszer érdemes végighallgatnia egy hegedűnövendék sirámait is.) Transzponáljunk tehát bátran. Vehetünk olyan gyakorlatot is, amelyben a hét alapskálát ugyanarról a hangról indítunk (pl. A-dúr, A-líd, A-fríg, stb.)
-
A pengetés kezdetben lassan, egyenletesen, az optimális alapelvek szerint történjen.
-
Egyúttal nagyon hasznos, ha később folyamatosan metronómmal gyakorolunk. Gyakorlásaim folyamán személy szerint nekem a líd-skála és a rajta alkalmazott skálavariációk jelentették a legnagyobb nehézséget. De úgy gondolom, ez teljesen személyfüggő mozzanat.
Egészen eddig elfeledkeztünk a balkezesekről, hiszen a Pénzes-féle OSIRE-tükörkép valójában jobbkezeseknek szól. Hát ennek most vége, hiszen a tükörkép egyetlenegy elegáns informatikai mozdulattal balkezessé konvertálható. Nemcsak a jobbkezeseké a világ!
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
A 7 alapskála - statikus tabulatúra
Természetesen arra is van azonnali informatikai lehetőségünk, hogy a tükörképeket az eddig megszokott statikus tabulatúra formátumban vázoljuk fel.
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra
S ez már tényleg luxus kategória, de erre is képesek vagyunk...
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész