Arpeggio–skálák
A természetes moll és az arpeggio-szerkezetek
Kaminszkij Péter írása
A természetes moll és az arpeggio-szerkezetek
Nemrégiben érdekes e-mailt kaptam Kaminskij Pétertől, egyik internetes olvasómtól. Péter levelében nagyon részletesen kidolgozta a természetes moll skálafokok és az arpeggio-skálák egyfajta gitárcentrikus ötvözését. Igazából munkája nem tartalmazott gyökeresen új zeneelméleti és technikai megközelítéseket, de a téma aprólékos kidolgozása és a lelkesedés mindenképpen dicséretre és említésre méltó. Péter egy másfajta megközelítés segítségével vezette le a természetes moll skálából származtatható hármashangzatokat. Ezt láthatjuk-olvashatjuk alább, az Előzmények című rész után.
Amint az az Összhangzattan című fejezetcsomagban részletesen kidolgozásra került, a klasszikus tonális akkordépítkezés a természetes moll skálafokokra is alkalmazható, sőt a dúr skála hangzatépítkezéséből is bármilyen további módosítás nélkül levezethető. Ennek 2 fontos bizonyítéka van, az egyik a természetes moll hangzatépítkezésének kottája...
...ahol észrevehetjük, hogy nincs benne előjegyzés, így hangkészlete (A-H-C-D-E-F-G) a C-dúréval azonos. Ennek másik, szintén bizonyíték erejű megerősítése a természetes moll hangzatépítkezési táblázat mind a 12 hangnemre...
...amelynek 1. sora szintén A hangról indított természetes moll hangjait tartalmazza. Most emeljük ki A-természetes mollban a vízszintes és a függőleges sorok legfontosabb összefüggéseit, amely voltaképpen a különböző skálafokokra épített hármashangzatokat határozza meg.
-
1. fok - A-moll hármashangzat
-
2. fok - H-szűkített hármashangzat
-
3. fok - C-dúr hármashangzat
-
4. fok - D-moll hármashangzat
-
5. fok - E-moll hármashangzat
-
6. fok - F-dúr hármashangzat
-
7. fok - G-dúr hármashangzat
Jegyezzük is meg őket, mert Péter voltaképpen ezeket a hármashangzatokat vezeti le az A-természetes moll teljes skálából, még pedig gitárcentrikusan, azaz külön-külön véve a különböző hosszúságú (1-2-3-4-5-6 húros) arpeggio-szerkezeteket.
A természetes moll és az arpeggio-szerkezetek
Kaminszkij Péter írása
Először is kezdjük azzal, hogy felvázolom a A-természetes moll skálát teljes formátumban a gitár fogólapján...
...amelynek hangjai tehát A-H-C-D-E-F-G.
Mivel a standard gitár hathúros, a teljes skála és az arpeggio-szerkezetek ötvözésével a következő arpeggio-felfutásokat tudom kialakítani:
-
hathúros,
-
öthúros,
-
négyhúros,
-
háromhúros,
-
kéthúros.
(Egyhúros arpeggio nincsen, mert az már egyhúros szerkezet.)
Legegyszerűbb kiindulnunk a hathúros szerkezetekből, mert azokból már könnyen le tudjuk vezetni a többit. Kiindulópontként az E6 húron lévő egyhúros A-természetes moll skála...
...5. fekvésén lévő A hangot választom, pusztán praktikus okokból, mert:
-
elektromos gitáron kényelmes pozíció
-
és (hangmagasságban) felfelé is tudok építkezni.
Innen indulva egy moll-arpeggio-t kapok:
(P.L. megjegyzése: láthatóan itt Péter a teljes skálából gitárcentrikusan kiemeli a fent tárgyalt, a skálából származtatható hármashangzatokat. Így lesz ez az 1. fokú A-moll hármashangzat, azaz A-C-E.)
A következő skálahang H, a teljes skálából pedig megkapjuk a H-szűkített arpeggio-t (H-D-F):
A következő skálahang C, a teljes skálából pedig megkapjuk a C-dúr arpeggio-t (C-E-G):
A következő skálahang D, a teljes skálából pedig megkapjuk a D-moll arpeggio-t (D-F-A):
A következő skálahang E, a teljes skálából pedig megkapjuk a E-moll arpeggio-t (E-G-H):
A következő skálahang F, a teljes skálából pedig megkapjuk a F-dúr arpeggio-t (F-A-C):
A következő skálahang G, a teljes skálából pedig megkapjuk a G-dúr arpeggio-t (G-H-D):
A további, rövidebb felfutású arpeggio-szerkezetek már könnyen származtathatók a fentiekből, csak más technikai szerkezetekből kiindulva. Nézzük meg például a kéthúrosakat:
A-moll
H-szűkített
C-dúr
D-moll
E-moll
F-dúr
G-dúr