Arpeggio–skálák
A sweep-picking
Ahogy egyszer egyik, Amerikában született tanítványom elmondta, az Amerikai Egybesült Államokban minden sweep, ami "oda-vissza mozog és söpröget". A sweep-picking során pengető kezünk éppilyen gyorsan mozog fel-le a húrok felett, valószínűleg tehát innen a technika modern, angolszász elnevezése.
Szoktam mondani, hogy a sweep-picking-technika alapvetően nem pengetésre, hanem "gravitációra és antigravitációra" épül. Ezalatt azt értem, hogy nincs benne külön dedikált, pengetéses mozdulat, hanem egyszerűen leejtjük a pengetőt tartó alkarunkat (gravitáció), majd visszahúzzuk (antigravitáció). A technika már egyértelműen haladó szintű (tehát kezdők semmiféleképpen ne próbálkozzanak vele), ennek ellenére még a viszonylag gyakorlott gitáros is nehezen érezhet rá erre a teljesen passzív és valójában merev pengetési módra, ezért folyton apró, kis pengetéseket igyekszik beletenni a technikába. Ez azonban helytelen, mert...
...soha ne felejtsük el, hogy a technika legtöbbször nagyon gyors, ezért egyszerűen nem lesz időnk különálló pengetéseket beleilleszteni.
A kötelező elmélet után nézzünk néhány alapgyakorlatot. Először nézzük meg a "gravitációs-antigravitációs" mozdulatsorozatot, még konkrét, lefogott arpeggio-szerkezet nélkül, ezért a húrokat teljesen letompíthatjuk. Láthatjuk, hogy a sweep-picking-technikában abszolút nincsen különálló pengetés, pusztán leejtjük az alkart, majd felhúzzuk. Először úgy gyakoroljuk ki, hogy letompítjuk a másik oldalt, a húrokat:
Megismételve: tehát a sweep-picking-technikában abszolút nincsen különálló pengetés, pusztán leejtjük az alkart, majd felhúzzuk. Ezen mozdulat után megy a húrlefogó kéz összes ujja. A mozdulat alatt nem forog a csukló sem!
Ezt fogjuk kigyakorolni egy konkrét, lefogott arpeggio-szerkezettel. Legyen ez praktikus okból az 5. fekvéses F-dúr hármashangzat-arpeggio; ez egy viszonylag sűrűn használt arpeggio-szerkezet. A pirossal jelölt F hang, a hármashangzat alaphangja, a jelölésnek egyébiránt technikailag nincs jelentősége:
A videón jól láthatjuk, hogy:
-
nincs külön pengetés, hanem csak a merev alkarunkat ejtjük le, illetve húzzuk fel,
-
ennek megy utána az összes húrlefogó ujj úgy, hogy minden akkordhang külön van lefogva. Tehát alapértelmezésben tiltott a barré-keresztfogás használata, bár némelyik arpeggio-szerkezetnél előnyös lesz, de akkor is csak rövid pillanatokra.
-
A húrlefogás pillanatában az ujjak soha ne törjenek meg!
Gyakoroljuk a fenti alapmozdulatokat és ne is menjünk tovább a tananyagban mindaddig, amíg rá nem éreztünk a fenti, merev alkaros arpeggio-pengetésre.