Arpeggio–skálák
Húrkihagyásos arpeggio-szerkezetek
A címben említett arpeggio-szerkezetek tökéletes átmenetet képeznek a hagyományos, nagyobbrészt 1 húr - 1 hangos arpeggio-szerkezetek és az 1 húron többhangos szólótechnika között.
Az ok, amiért itt említjük meg őket, hogy a húrkihagyásos arpeggio-szerkezetek alapjai szintén akkordok, nem skálák, amint azt már megtanultuk ezen fejezetcsomag egyik legfontosabb jellemzőjeként.
Nézzük meg gyorsan, hogy miről is van szó, mert a Pénzes-féle tükörkép ezt a problémát kiválóan képes modellezni!
Adott 1 rengeteget használt, "hagyományos", A-dúr hármashangzat, mint arpeggio-szerkezet:
A H húron lévő E hang áthelyezésével húrkihagyásos akkordszerkezet keletkezik:
Nézzük meg ezt A-moll esetében is:
A változás természetesen nemcsak az akkordszerkezetben drasztikus, hanem a pengetési módban is, hiszen láthatóan egyszer és mindenkorra elvész a sweep-picking lehetősége. Helyette 2 pengetési módot tudunk alkalmazni:
-
folyamatos fel-lepengetést,
-
teljes vagy részleges legato-technikát (amely során nem pengetünk ki minden egyes hangot).
A szerkezet különös volta ellenére viszonylag sok gitáros alkalmazza a húrkihagyásos arpeggio lehetőségét, bár megjegyzem: nem minden akkord esetében; ennek megítélése mindig a konkrét zenedarab lejátszási körülményeitől függ. Egy ilyen, elég bonyolult és nehéz darabot a Play with me - Extreme című fejezetben én is szakmai analízis alá veszek.