Arpeggio–skálák
A gyakorlat érdekessége, hogy már keveredik benne a sweep-picking, a folyamatos fel-lepengetés, sőt még a legato-technika is.
A legato kifejezés többféle értelemben használatos éppúgy a zongora-, mint a gitártechnikában. Amely jelentése most számunkra fontos: nem szükséges minden hangot kipengetnünk, csupán azokat, amelyek nem (nagyon) szólalnának meg külön pengetés nélkül. Tapasztaltabb gitárosok ugyanis tudják, hogy léteznek a skálákon belül olyan hangok, amelyeket nem is kell megpengetni.
Erről az alapjában véve vitatható pengetési módról részletesen elmélkedem a SZTEV XIV. - Néhány gondolat a legato-technikáról című fejezetben.
Az alapsablonok továbbra is az A-moll - G-dúr - F-dúr - E-dúr-arpeggio fejezetben már megadott akkordszerkezetek:
A-moll hármashangzat
G-dúr hármashangzat
F-dúr hármashangzat
E-dúr hármashangzat
...további, hozzáadott hangokkal.
Először gyakoroljuk ki a sablont, mint a gyakorlat alap dallamképletét a fenti A-moll hármashangzaton folyamatos fel-lepengetéssel és sweep-technikával:
A-moll hármashangzat
Jegyezzük meg, hogy a legato-technikát a folyamatos fel-lepengetés alapos ismeretének mindig meg kell előznie.
Ha ez nincs meg, a zene ritmusa -a legato-technika nehézsége miatt-, nem lesz pontosan tartható. Tehát az 1. gyakorlat legyen a sablon folyamatos fel-lepengetéses begyakorlása a 4 akkordon keresztül:
Itt már a sweep-picking bevetése mellett fokozottan ügyeljünk a legato-technikára is. A legfelső és legalsó hangok (tükörképen A-moll akkordon) esetlegesen nincsenek kipengetve, hanem legato-technikával vannak megszólaltatva: