Arpeggio–skálák
A-moll - G-dúr - F-dúr - E-dúr-arpeggio
Ha tüzetesebben megvizsgáljuk az alábbi 3, elméletileg már kigyakorolt tükörképet...
F-dúr
F-moll
F-szűkített
...akkor észrevehetjük az A húron lévő közös F alaphangot (pirossal kiemelve), hiszen éppen ettől lettek a hármashangzatok F hangról indítottak. Láthatjuk, hogy például a fenti gyakorlatokban is az E6 húron lévő, legalsó hangok A vagy Asz, ám az arpeggio-felfutások legtöbbször nem szoktak E6 húrról indulni. F-dúr hármashangzat esetében a legalsó A hang így lesz sokszor értéktelen, nem számottevő. Tehát így számunkra most az A húron lévő hangok lettek lényegesek...
...amelyek sorrendjében könnyen felismerhetjük a "végtelen" törzshangsort, a zongora fehér billentyűit, azaz C-D-E-F-G-A-H-(C). Erre a felismerésre alapozom a következő gyakorlatsorozatot. Ezután már csak az általunk kiválasztott hangról kell indítani a megfelelő szerkezetű arpeggio-felbontást. Például az A-moll hármashangzat így fog kinézni (az A alaphang, illetve az aktuális alaphangok pirossal vannak jelölve):
A-moll hármashangzat
G-dúr hármashangzat
F-dúr hármashangzat
E-dúr hármashangzat
1. feladat
Fűzzük össze a 4 db hármashangzatot egyetlen egész gyakorlattá (III. lejátszási mód; amint az tisztázásra került a Skálák, skálavariációk lejátszási módjai című fejezetben!
Láthatjuk, hogy a legfelső E1 húron ki kell jönnünk a sweep-picking-technikából és a forduláskor vagy folyamatos fel-lepengetést (váltott pengetést) vagy legato-technikát kell alkalmaznunk. Visszafelé természetesen vissza kell lépnünk a sweep-picking-technikába.
2. feladat
A fenti gyakorlat folyamatos fel-lepengetéses változata.
3. feladat
Az 1. feladat szerkezeti megfordítása sweep-picking-technikával.
4. feladat
Az 1. feladat szerkezeti megfordítása folyamatos fel-lepengetéses technikával.