Az alapskálák X.

A zenei objektumok pozíció szerinti összekapcsolása

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Saját módszertani meghatározás szerint zenei objektumoknak nevezem azon skálacsoportokat, amelyek a mai, általunk ismert és szeretett, európai gyökerű úgynevezett tonális zene alapját képezi.

 

Ezek a következők:

Mivel gitárjáték (tágabb értelemben bármilyen hangszeres játék) során konkrét technikai, részben ehhez köthető vizuális folyamatokból indulunk ki (ilyen például egy skála dalon, szólón belüli alkalmazása, amely során ténylegesen látjuk a gitár fogólapján annak technikai struktúráját)...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

...ezért olyan hasznos a zenei objektumok minél mélyebb technikai ismerete, amely bizonyos szintig egyet jelent a vizuális skálaismerettel is. Ennek szisztematikus begyakoroltatása (a konkrét dalok, szólók ellenében) a Pénzes-féle Gitáriskola egyik legfontosabb jellegzetessége, egyúttal újítása.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Ráadásul azt is meg kell említenünk, hogy mivel nincsen dal, szóló, szólórészlet a skálarendszeren kívül, a skálarendszer totális ismeretével az európai kultúrkörön belül keletkezett összes zenét képesek leszünk lejátszani. Ez hosszabb távon behozhatatlan előny.

 

Következtetésünk tehát, hogy érdemes és hasznos a zenei objektumokat valamilyen beazonosítható módon összekapcsolni.

 

Mit értek ezalatt?

 

Vegyük kiindulási példaként az alapskálák egyikét, a moll skálát, jelen pillanatban A-hangról indítva (tehát A-moll):

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

Most nézzük meg az A-harmonikus moll vizuális szerkezetét is...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

...majd az A-moll pentaton 1. fok vizuális szerkezetét:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

A 3 objektumot vizuálisan összehasonlítva hasonlóságuk egyértelmű, ennek oka pedig, hogy zeneelméletileg is nagyon szorosan összetartoznak.

 

Ezt úgy tudjuk leellenőrizni, ha egymás után felsoroljuk a fenti 3 skála hangjait:

Kis különbségek vannak, de elhanyagolható mértékben, azaz a 3 skála "rokoni" kapcsolatban áll egymással. S bár más skálák között lazább a zeneelméleti kapocs, a  7 alapskála standard elnevezése (dúr-dór-fríg-líd-mixolíd-moll-lokriszi) egyrészt jól segíthet más skálák azonosításában, másrészről pedig ezen módszerrel "globálisan" válik beazonosíthatóvá minden skála (már megint az a fránya rendszerszemlélet!).

 

Most nézzünk olyan skálakapcsolatot, amelyben lazább a zeneelméleti kapcsolat!

 

Vegyük például az A-mixolíd skálát:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

A fenti A-mixolíd skálához zeneelméletileg semmi köze nincs sem a H-harmonikus moll 7. fokának...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

...sem a H-moll pentaton 5. fokának...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron

 

...bár hangjaikat összehasonlítva a hasonlóság egyértelmű:

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

Érdemes tehát a következő és ehhez hasonló összekapcsolásokat megtennünk:

A kapcsolások általánosíthatók, hiszen ilyen általánosítások, absztrakciók képezik a Pénzes-féle Gitáriskola legmagasabb, rendszerszintű megállapításait. Ezen általánosítás 1 táblázatban összefoglalható, amelyben -már említett módon-, a 7 alapskála standard elnevezései (dúr-dór-fríg-líd-mixolíd-moll-lokriszi) képezik a kiindulási pontokat; a táblázat voltaképpen egyesíti ezen standard elnevezéseket és a különböző skálák fokszámait:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Pozíciók táblázata a gitáron