Az alapskálák

Kérdések és válaszok

2.

 

A segítségét szeretném kérni, hogy megértsem az alapskálákat. Mit jelentenek például az első alapskálánál a következők:

Vessünk egy pillantást a zongora billentyűire...

 

A zongora billentyűi - C hang

 

...például a C hangra, amely kis piros pöttyel van megjelölve. A jobbra mellette lévő, következő fehér billentyű egy D hang:

 

A zongora billentyűi - D hang

 

Közöttük egy "csúnya", macerás fekete billentyű, a Cisz, vagy más néven Desz:

 

A zongora billentyűi - Cisz hang

 

A C és D között egész hangnyi távolság van, míg a C és Cisz, valamint a Cisz és D hang között félhangnyi. Ha tovább tanulmányozzuk a klaviatúrát, észrevehetjük, hogy az E és F, valamint H és C hangok között nincsenek fekete billentyűk, azaz közöttük csak félhangnyi távolság van. Ha csak a fehér billentyűket vizsgáljuk, a következő skálaszerkezetet állíthatjuk fel (ha a C hangtól indulunk el):

Összesítve: 2 egész -  1 fél - 3 egész - 1 fél

 

Ez a mindenkori dúr-skála belső szerkezete, akármelyik hangról is indítjuk.

 

Ezzel a belső szerkezettel voltaképpen kezdetben nem is kell foglalkoznunk, mivel az gitártechnikailag előregyártott, azaz a tükörkép-módszerből logikusan következik. De felállíthatunk más alapskála-szerkezeteket is. Ha például a D hangot vesszük kezdőhangnak, akkor megkapjuk a dór-skálát, ha az E hangot, akkor a fríg-skálát és így tovább. Mi a közös ezekben a skálákban? Az, hogy azonos hangokból épülnek fel, csak a skálák vannak mindig más hangról kezdve, így mások lesznek a skálaszerkezetek.

 

Az európai zene hosszú, néhány évszázados zenei fejlődés után a dúr és moll-skálát tette alapértelmezetté. Ez kissé leegyszerűsítve azt jelenti, hogy "Chopintől kezdve Madonnáig" mindenki vagy dúrban, vagy mollban van. Persze ennél egy kicsit azért bonyolultabb a helyzet, hiszen vannak más alapskálák is (ilyen például a moll-pentaton alapú blues zene), vagy megemlíthetem a modern zenét, ahol viszont már sokszor a dodekafónia, a tizenkétfokúság érvényesül. A flamenco és a zsidó-arab népzene ugyanakkor előszeretettel használja a fríg-skálát, sokszor annak ún. domináns (keleties) fríg változatát. Tehát egy (tonális) alapskála mindig van, ami Európában legtöbbször vagy dúr vagy moll. Ezt mi képesek vagyunk gitártechnikailag szétbontani, amely skála-szétbontásokat én szintén az alapskálákról neveztem el. Egyébként részben erről szól az előző kérdés is. Ezek után az is könnyen észrevehető, hogy a gitár bundjai-érintői félhangos lépésekben követik egymást.

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Félhangos lépések

 

Tehát itt az az egészhangnyi távolság, ha a 2 érintő közt van egy harmadik is. Az alábbi egyhúros skálát ezért nevezzük egészhangú skálának:

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Egészhangos lépések